20.9.2020 Ajoneuvot Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bosch uskoo vedyn voimaan: ensimmäisten vetykäyttöisten kuorma-autojen on tarkoitus olla liikenteessä kahden tai kolmen vuoden päästä. Raskaan kaluston jälkeen alihankkijajätti aikoo keskittyä tekemään henkilöautoistakin vetykäyttöisiä. Automaailman alihankintajätti Bosch kertoo sähköisellä liikkumisella olevan tärkeä rooli liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Valmistaja ei kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että raskaita, yli 40-tonnisia kuormia kuljettavia ajoneuvoyhdistelmiä kannattaisi liikuttaa akkusähkön voimin. Ainakaan nykytekniikalla, kun huomioon otetaan akkujen paino, pitkät latausajat ja rajallinen kantama.Raskaan kaluston sähköistämiseksi Bosch kertoo kehittävänsä yli tuhat kilometriä kerrallaan sähköllä kulkevia ajoneuvoja, sähkö vain tulisi akkujen sijaan vedystä. Valmistaja myös muistuttaa, että vetyä voidaan tuottaa uusiutuvista lähteistä ilmastoneutraalisti.Tuotantoon ensimmäiset Boschin kuorma-autoihin ja yhdistelmäajoneuvoihin tarkoitetut polttokennovoimansiirrot on tarkoitus saattaa vuosina 2022–2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös henkilöautoihinEikä kehitystä ole suinkaan tarkoitus jättää ainoastaan raskaan kaluston puolelle, vaan Bosch aikoo siirtää kehityksen painopisteen henkilöautoihin… sen jälkeen kun rakenne on vakiintunut kuorma-autoissa, joten tätä odotellessa ei kannata pidättää hengitystä.Bosch kertoo vedyn reagoivan polttokennossa ympäröivästä ilmasta saadun hapen kanssa. Tästä vapautuva energia muunnetaan sähköksi ajamista varten. Sivutuotteena syntyy lämpöä ja puhdasta vettä.Boschin mukaan polttokennoilla on akkusähköllä toimivia voimansiirtoja pienempi hiilijalanjälki, etenkin raskaassa kalustossa, kun otetaan huomioon tuotannon, käytön ja hävittämisen aiheuttamat päästöt.Vedyn korkean energiatiheyden ansiosta yhden kilogramman vetyä kerrotaan vastaavan 3,3 litraa, eli noin 2,7 kg dieseliä. Henkilöauton kerrotaan tarvitsevan 100 kilometrin matkaan noin kilon vetyä, ja 40-tonnisen kuorma-auton noin seitsemän kiloa. Vedyn tankkaamisen nopeutta verrataan myös perinteisten polttonesteiden vastaavaan.Tulevaisuudessa pienemmät kustannukset ja kattavampi tankkausverkostoBosch uskoo myös vedyn kustannuksien tulevan laskevan huomattavasti tuotantokapasiteetin noustessa – hinnan spekuloidaan jopa puoliintuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tällöin polttokennoteknologia voisi olla Boschin mukaan kilpailukykyinen muiden teknologioiden kanssa.Tällä hetkellä Euroopassa on vain noin 180 vetyasemaa, mutta Boschin mukaan se riittää jo osalle tärkeistä kuljetusreiteistä. Lisäksi useissa maissa yritykset ajavat verkoston laajentamista valtioiden tuella. Lisäksi Saksan kerrotaan pitävän vetyä tärkeänä osana talouden hiilettömäksi tekemistä, ja aikovan rakentaa tämän vuoden loppuun mennessä noin sata julkista vetytankkauspistettä saksaan.Lähde ja kuvat: Bosch Lue lisää: BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Toyota rakentaa vetykäyttöisen koeakaupungin Japaniin Boschin S-Mersussa lanseerattu keksintö 25 vuotta – tuhansia säästettyjä ihmishenkiä ja satojen miljoonien myynti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?