Ajoneuvot | 30.7.2020

BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle

BMW on vahvistanut suunnitelmiaan siitä, että X5 saadaan vetyversiona tuotantoon 2022. Daimler puolestaan keskittää vetyosaamisensa Volvo Trucksin kanssa saman katon alle raskasta liikennettä ajatellen.

Jaa artikkeli

BMW on toistanut suunnitelmansa siitä, että se tuo i Hydrogen NEXT -nimeä kantavan rajoitetun sarjatuotannon version vetypolttokennoversion X5-katumaasturista tuotantoon 2022 alkaen. Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty vetyauto on BMW:n ja Toyotan yhteistyön tulos. Varsinaiseen sarjatuotantoon baijerilaiset ovat suunnitelleet vetyä 2025 alkaen.

BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse lupailee, että vetypolttokennolla on mahdollisuus tulla yhdeksi lisäpilariksi valmistajan portfoliossa. Zipse on jatkanut edeltäjiensä viitoittamalla tiellä, jossa BMW valmistaa mahdollisimman montaa voimanlähdevaihtoehtoa autosta samalla tuotantolinjalla. Kehitysjohtaja Klaus Fröhlich linjasi aiemmin, että vety sopisi varsin hyvin juuri X-mallien kaltaisiin kookkaampiin ajoneuvoihin.

Polttoaineena vety lupailee nopean tankkauksen ja pitkien toimintamatkojen yhdistelmän fossiilisten polttoaineiden tapaan, mutta vetypolttokennojen kehitys on aaltoillut muoti-ilmiömäisesti, jättäen vetyinfran kehitystyön takamatkalle täyssähköautoihin verrattuna.

BMW X5 saa vetyvoimaa 2022

Huhtikuussa Daimler kertoi, että se valmistaa viimeiset ladattavat GLC F-Cell -vetyhybridit yhteistyökumppaneilleen ja siirtyy sen jälkeen tutkimaan vedyn mahdollisuuksia Volvo Trucksin kanssa raskaassa liikenteessä.

Saksan hallitus puolestaan esitteli viime kuussa seitsemän miljardin euron investointikampanjan kotimaisen vetyteollisuuden tukemiseen. Tavoitteena on saavuttaa 2030 mennessä 5 gigawatin vuotuinen vetykapasiteetti, joka olisi tuplattavissa 2035 mennessä.

Lähteet: Automotive News, BMW Kuvat: BMW

Jaa artikkeli

Keskustelu