3.5.2020

Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin

vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin

2000-luvun alkuvuosina vetyä visioitiin polttoaineeksi suoraan polttomoottoreihin. Sittemmin ajatus on kääntynyt vetypolttokennojen ja sähkön maailmaan, mutta Boschilla uskotaan jälleen voimanlähteiden yhteiseloon.

Vaikka vedystä on viime vuosina puhuttu lähinnä vetypolttokennojen yhteydessä, voisi alkuaine taipua myös polttomoottoreiden käyttöön. Näin uskotaan autoteollisuuden alihankintaa tekevällä Robert Boschilla.

Vetopolttokennossa vedyllä tuotetaan sähköä polttokennossa sähköä. Sähkö voidaan varastoida akkuun tai käyttää heti sähkömoottoreissa. Wienin moottorisymposiumissa aikeitaan esitellyt Bosch uskoo, että vety voisi toimia myös polttomoottoreiden lähipäästöttömänä polttoaineena.

Ajatus vedystä polttomoottorissa ei ole uusi, mutta Boschilla nähdään, että polttomoottoreiden kehitys entistä modulaarisemmiseksi moottoriperheiksi antaisi paremmat mahdollisuuden myös vetykomponenttien kehittämiseen. Vetykomponentteja voidaan jakaa myös polttokennomallien kesken, johtaen kehityskulujen jakaantumiseen.

Miksi vetyä pitäisi sitten tuoda polttomoottoreihin? Paikallispäästöttömyyden lisäksi Boschilla uskotaan, että ratkaisu toisi vauhtia vetytankkausverkoston kehittymiseen ja antaisi valmistajille lisävaihtoehtoja hiilidioksidivapaiden voimalinjojen suhteen.

Boschin ja Grazin teknisen yliopiston tutkijat kertoivat näkemyksistään huhtikuun lopussa järjestetyssä Wienin moottorisymposiumissa, joka toteutettiin tänä vuonna etäluentoina.

Autonvalmistajista muun muassa BMW ja Mazda kehittivät ja kokeilivat vetyä polttomoottoriratkaisuissa 2000-luvun alkuvuosina.

Lähde: Automotive News Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat