Ajoneuvot | Uutinen | 21.5.2020

Boschin S-Mersussa lanseerattu keksintö 25 vuotta – tuhansia säästettyjä ihmishenkiä ja satojen miljoonien myynti

Boschin ja Daimler-Benzin yhdessä kehittämä ESP-ajonvakautusjärjestelmä on saavuttanut 25 vuodessa kunnioitettavia lukuja. 15 000 säästettyä ihmishenkeä, puoli miljoonaa estettyä onnettomuutta ja 250 miljoonaa valmistettua laitetta.

Jaa artikkeli

Bosch ja Daimler-Benz lanseerasivat S-luokan autoissa edistyksellisen ESP-ajonvakautusjärjestelmän vuonna 1995. Boschin onnettomuustutkijoiden mukaan ESP:n ansiosta jo EU:n alueella on säästynyt noin 15 000 ihmishenkeä, ja onnettomuuksia henkilövahinkoineen on vältetty kaikkiaan noin puoli miljoonaa.

Yhteiseen ongelmaan yhteinen ratkaisu

Bosch ja Daimler-Benz pohtivat elektroniikkavalmistajan mukaan jo 1980-luvulla miten ajoneuvot saataisiin vakaammiksi. Yhteistyöhön valmistajat ryhtyivät vuonna 1992, ja kolmen vuoden yhteistyön tuloksena syntyi ESP:n ensimmäinen versio. ESP:stä tuli vuonna 1997 Mercedes-Benzin vakiovaruste, ja myöhemmin useat muut autonvalmistajat tekivät saman ratkaisun.

Lainsäätäjät ymmärsivät ajonvakautusjärjestelmän hyödyllisyyden, ja siitä tehtiin pakollinen varuste autoihin eri puolilla maailmaa. EU:ssa järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittan, ja pakolliseksi kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilö- ja kuorma-autoihin se tuli vuonna 2014.

ESP ei ole ainoastaan autojen erikoisuus, vaan Bosch kertoo tarjoavansa eräänlaista ESP-järjestelmää, MSC-järjestelmäksi lanseerattua ajonvakautusjärjestelmää myös moottoripyöriin.

ESP-ajonvakautusjärjestelmä on yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa yhden tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista.

– Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän kehitys oli tärkeä etappi matkalla kohti tiekuolemien nollavisiota, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger toteaa.

Jatkuvaa kehitystä

Tänä vuonna 25-vuotta täyttävä innovaatio ei ole vanhentunut, sillä Bosch kertoo jatkuvasti parantaneensa ajonvakautusjärjestelmää, joita on valmistettu tähän päivään mennessä 250 miljoonaa kappaletta.

Maailmanlaajuisesti 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä, joka jatkaa yhä yleistymistään, sillä vuonna 2017 vastaava luku oli 64 prosenttia. Järjestelmä ja sen periaate ovat samat, mutta kirjaimet voivat vaihtua: ESC, DSC, VSC, PSM ja moni muu aakkossoppa viittavat samankaltaiseen ajonvakautusjärjestelmään.

Ajoneuvo voi suistua helposti etenkin märällä ja liukkaalla tiellä äkkinäisen väistön seurauksena. Elektroniset ajonvakautusjärjestelmät tukevat kuljettajaa etenkin tällaisissa tilanteissa, Boschin mukaan näillä voidaan estää jopa kahdeksan kymmenestä tieltä suistumisesta.

Ajonvakautusjärjestelmä hallitsee autoa ABS-jarrujen ja TCS:n, eli luistoneston välityksellä. Lisäksi se seuraa ajoneuvon liirtoliikkeitä ja reagoi niihin.

Toiminnassaan ajonvakautusjärjestelmä hyödyntää ajoneuvon dataa, ja seuraa kulkeeko auto siihen suuntaan mihin sitä ohjataan. Jos ei, ESP puuttuu peliin. Erilaisten tunnistimien avulla ohjauskulmaa verrataan ajoneuvon liikerataan 25 kertaa sekunnissa.

Lähde ja kuvat: Bosch

Jaa artikkeli

Keskustelu