21.5.2020 Ajoneuvot Boschin S-Mersussa lanseerattu keksintö 25 vuotta – tuhansia säästettyjä ihmishenkiä ja satojen miljoonien myynti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Boschin ja Daimler-Benzin yhdessä kehittämä ESP-ajonvakautusjärjestelmä on saavuttanut 25 vuodessa kunnioitettavia lukuja. 15 000 säästettyä ihmishenkeä, puoli miljoonaa estettyä onnettomuutta ja 250 miljoonaa valmistettua laitetta. Bosch ja Daimler-Benz lanseerasivat S-luokan autoissa edistyksellisen ESP-ajonvakautusjärjestelmän vuonna 1995. Boschin onnettomuustutkijoiden mukaan ESP:n ansiosta jo EU:n alueella on säästynyt noin 15 000 ihmishenkeä, ja onnettomuuksia henkilövahinkoineen on vältetty kaikkiaan noin puoli miljoonaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteiseen ongelmaan yhteinen ratkaisu Bosch ja Daimler-Benz pohtivat elektroniikkavalmistajan mukaan jo 1980-luvulla miten ajoneuvot saataisiin vakaammiksi. Yhteistyöhön valmistajat ryhtyivät vuonna 1992, ja kolmen vuoden yhteistyön tuloksena syntyi ESP:n ensimmäinen versio. ESP:stä tuli vuonna 1997 Mercedes-Benzin vakiovaruste, ja myöhemmin useat muut autonvalmistajat tekivät saman ratkaisun. Lainsäätäjät ymmärsivät ajonvakautusjärjestelmän hyödyllisyyden, ja siitä tehtiin pakollinen varuste autoihin eri puolilla maailmaa. EU:ssa järjestelmä otettiin käyttöön vaiheittan, ja pakolliseksi kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilö- ja kuorma-autoihin se tuli vuonna 2014. ESP ei ole ainoastaan autojen erikoisuus, vaan Bosch kertoo tarjoavansa eräänlaista ESP-järjestelmää, MSC-järjestelmäksi lanseerattua ajonvakautusjärjestelmää myös moottoripyöriin. ESP-ajonvakautusjärjestelmä on yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa yhden tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista. – Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän kehitys oli tärkeä etappi matkalla kohti tiekuolemien nollavisiota, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger toteaa. Jatkuvaa kehitystä Tänä vuonna 25-vuotta täyttävä innovaatio ei ole vanhentunut, sillä Bosch kertoo jatkuvasti parantaneensa ajonvakautusjärjestelmää, joita on valmistettu tähän päivään mennessä 250 miljoonaa kappaletta. Maailmanlaajuisesti 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ESP:llä, joka jatkaa yhä yleistymistään, sillä vuonna 2017 vastaava luku oli 64 prosenttia. Järjestelmä ja sen periaate ovat samat, mutta kirjaimet voivat vaihtua: ESC, DSC, VSC, PSM ja moni muu aakkossoppa viittavat samankaltaiseen ajonvakautusjärjestelmään. Ajoneuvo voi suistua helposti etenkin märällä ja liukkaalla tiellä äkkinäisen väistön seurauksena. Elektroniset ajonvakautusjärjestelmät tukevat kuljettajaa etenkin tällaisissa tilanteissa, Boschin mukaan näillä voidaan estää jopa kahdeksan kymmenestä tieltä suistumisesta. Ajonvakautusjärjestelmä hallitsee autoa ABS-jarrujen ja TCS:n, eli luistoneston välityksellä. Lisäksi se seuraa ajoneuvon liirtoliikkeitä ja reagoi niihin. Toiminnassaan ajonvakautusjärjestelmä hyödyntää ajoneuvon dataa, ja seuraa kulkeeko auto siihen suuntaan mihin sitä ohjataan. Jos ei, ESP puuttuu peliin. Erilaisten tunnistimien avulla ohjauskulmaa verrataan ajoneuvon liikerataan 25 kertaa sekunnissa. Lähde ja kuvat: Bosch Lue lisää: Ajonvakautus korjaa virheitä – liikenneturvallisuusvaikutus tarkempaan arviointiin Miten eri nelivedot toimivat? Onko ajonvakautuksissa eroa? Pääseekö tila-autolla luisussa? Boschilla uskotaan: vedystä voisi olla myös polttomoottoreihin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?