Ajoneuvot | Koeajo | 11.1.2020

Koeajo: Uudella ohjaamolla – Renault Master

dCi 180 Twinturbo L2H2

Renault Master on valmistajansa kookkain malli. Nykykori on esitelty vuonna 2010, ja nyt on kevyen päivityksen vuoro. Hyvää: hinnoittelu, varustelu, kulutus, takuu, suorituskyky. Huonoa: kapea mallisto, hidas ohjaus, pehmeä istuin.

Jaa artikkeli

Renault Master on saanut muhkeamman keulan ansiosta kokonaan muuttuneen ilmeen, vaikka kori on muuten ennallaan. Pystyt ajovaloasetelmat on käännetty vaakaan, mikä saa aikaan leveämmän vaikutelman, ja etusäleikkö on koristeltu kromilistoilla. Led-huomiovalot reunustavat umpioiden kehää henkilöautojen tapaan, mutta samalla ajovalojen kantamaakin olisi voinut petrata.

Renault Master

Myös kuljettajan näkymät on mullistettu täysin. Kojelaudan pyöreät muodot on hävitetty, nyt suorat linjat ja selkeys hallitsevat. Keskeltä löytyy integroitu kosketusnäyttö, jonka grafiikka ja toiminnot ovat tuttuja edellisen sukupolven henkilömalleista.

Renault Master

Säilytyslokeroita on ovien ja kojelaudan lisäksi katossa ja lattiassa niin paljon, että tavarat ovat hukassa jo muutamassa päivässä. Verhoilu on uusittu, mutta istuin on liian pehmeä ja muotoilematon. Lisävarusteena saatava jousitettu istuin lienee hyvä satsaus.

Renault Master

Master on saanut kilpailijoiden tapaan sähköisiä avustimia kuljettajansa työpäivää helpottamaan ja turvaamaan – suurin osa pitää kylläkin poimia lisävarustelistalta. Uusia käteviä lisävarusteita ovat myös kojelaudasta vedettävä pöytätaso apukuskin paikalle sekä tavaratilan 230 V –pistorasia työkalujen käyttöä varten.

Riuska ja pihi moottori

Masterin moottori on 2,3-litrainen nelisylinterinen diesel kahdella erikokoisella ahtimella. Tehoversioita on kaksi, 150 tai 180 hevosvoimaa. Vaihteistoksi voi valita joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmat kuusivaihteisia.

Renault Master

Koeajoautossa oli tehokkaampi vaihtoehto käsivaihteistolla. Vaihteiston välitykset ovat melko harvat, mutta kunhan kierrokset saa kohdalleen, rellu pinkaisee vauhtiin äkäisesti. Kulutus ei ole arka ajotyylille ainakaan kevyesti kuormattuna, dieselin menekki pysyy useimmilla kuskeilla kohtuullisessa alle kymmenen litran tasossa.

Renault Master

Masterin pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle, mutta vastaavasti suuren kääntöympyrän kaupunkiajoon. Hidas ohjaus lisää työläyden tuntua, mutta muuten ohjaus on riittävän tarkka ja tunnokas. Tyhjänä napakka jousitus pehmenee kuorman kasvaessa.

Renault Master

Renaultin henkilöautomyymälöistä löytyy vain pakettiautoksi rekisteröitäviä etuvetoisia Mastereita kahdella eri korkeudella ja pituudella. Kuormatilavuudet vaihtelevat välillä 10,8–14,8 kuutiota. Mallisto vaikuttaa kilpailijoihin verrattuna suppealta näin ison valmistajan ollessa kyseessä. Valikoima ei kuitenkaan lopu tähän, vaan suuremmat umpikuorma-autot, alustat ja takavetoversiot ovat Renaultin kuorma-autoverkoston heiniä.

Jaa artikkeli

Keskustelu