11.1.2020

Koeajo: Uudella ohjaamolla – Renault Master

Renault Master

Renault Master on valmistajansa kookkain malli. Nykykori on esitelty vuonna 2010, ja nyt on kevyen päivityksen vuoro. Hyvää: hinnoittelu, varustelu, kulutus, takuu, suorituskyky. Huonoa: kapea mallisto, hidas ohjaus, pehmeä istuin.

Renault Master on saanut muhkeamman keulan ansiosta kokonaan muuttuneen ilmeen, vaikka kori on muuten ennallaan. Pystyt ajovaloasetelmat on käännetty vaakaan, mikä saa aikaan leveämmän vaikutelman, ja etusäleikkö on koristeltu kromilistoilla. Led-huomiovalot reunustavat umpioiden kehää henkilöautojen tapaan, mutta samalla ajovalojen kantamaakin olisi voinut petrata.

Renault Master

Myös kuljettajan näkymät on mullistettu täysin. Kojelaudan pyöreät muodot on hävitetty, nyt suorat linjat ja selkeys hallitsevat. Keskeltä löytyy integroitu kosketusnäyttö, jonka grafiikka ja toiminnot ovat tuttuja edellisen sukupolven henkilömalleista.

Renault Master

Säilytyslokeroita on ovien ja kojelaudan lisäksi katossa ja lattiassa niin paljon, että tavarat ovat hukassa jo muutamassa päivässä. Verhoilu on uusittu, mutta istuin on liian pehmeä ja muotoilematon. Lisävarusteena saatava jousitettu istuin lienee hyvä satsaus.

Renault Master

Master on saanut kilpailijoiden tapaan sähköisiä avustimia kuljettajansa työpäivää helpottamaan ja turvaamaan – suurin osa pitää kylläkin poimia lisävarustelistalta. Uusia käteviä lisävarusteita ovat myös kojelaudasta vedettävä pöytätaso apukuskin paikalle sekä tavaratilan 230 V –pistorasia työkalujen käyttöä varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riuska ja pihi moottori

Masterin moottori on 2,3-litrainen nelisylinterinen diesel kahdella erikokoisella ahtimella. Tehoversioita on kaksi, 150 tai 180 hevosvoimaa. Vaihteistoksi voi valita joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmat kuusivaihteisia.

Renault Master

Koeajoautossa oli tehokkaampi vaihtoehto käsivaihteistolla. Vaihteiston välitykset ovat melko harvat, mutta kunhan kierrokset saa kohdalleen, rellu pinkaisee vauhtiin äkäisesti. Kulutus ei ole arka ajotyylille ainakaan kevyesti kuormattuna, dieselin menekki pysyy useimmilla kuskeilla kohtuullisessa alle kymmenen litran tasossa.

Renault Master

Masterin pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle, mutta vastaavasti suuren kääntöympyrän kaupunkiajoon. Hidas ohjaus lisää työläyden tuntua, mutta muuten ohjaus on riittävän tarkka ja tunnokas. Tyhjänä napakka jousitus pehmenee kuorman kasvaessa.

Renault Master

Renaultin henkilöautomyymälöistä löytyy vain pakettiautoksi rekisteröitäviä etuvetoisia Mastereita kahdella eri korkeudella ja pituudella. Kuormatilavuudet vaihtelevat välillä 10,8–14,8 kuutiota. Mallisto vaikuttaa kilpailijoihin verrattuna suppealta näin ison valmistajan ollessa kyseessä. Valikoima ei kuitenkaan lopu tähän, vaan suuremmat umpikuorma-autot, alustat ja takavetoversiot ovat Renaultin kuorma-autoverkoston heiniä.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Renault Master dCi 180 Twinturbo L2H2 10,8 m3 Navi Edition

Hinta alkaen

37 890 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

42 606 €

Moottori

Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

132 kW (180 hv), 3500 r/min

Vääntö

400 Nm (1500 r/min)

Vääntö

400 Nm (1500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,3 s

Huippunopeus

163 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 10,5 (yhd.)

CO2-päästöt

252 g/km

Mitat

pituus 5575 mm, leveys 2070 mm, korkeus 2499 mm, akseliväli 3682 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat