11.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Uudella ohjaamolla – Renault Master Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Master on valmistajansa kookkain malli. Nykykori on esitelty vuonna 2010, ja nyt on kevyen päivityksen vuoro. Hyvää: hinnoittelu, varustelu, kulutus, takuu, suorituskyky. Huonoa: kapea mallisto, hidas ohjaus, pehmeä istuin. Renault Master on saanut muhkeamman keulan ansiosta kokonaan muuttuneen ilmeen, vaikka kori on muuten ennallaan. Pystyt ajovaloasetelmat on käännetty vaakaan, mikä saa aikaan leveämmän vaikutelman, ja etusäleikkö on koristeltu kromilistoilla. Led-huomiovalot reunustavat umpioiden kehää henkilöautojen tapaan, mutta samalla ajovalojen kantamaakin olisi voinut petrata.Myös kuljettajan näkymät on mullistettu täysin. Kojelaudan pyöreät muodot on hävitetty, nyt suorat linjat ja selkeys hallitsevat. Keskeltä löytyy integroitu kosketusnäyttö, jonka grafiikka ja toiminnot ovat tuttuja edellisen sukupolven henkilömalleista.Säilytyslokeroita on ovien ja kojelaudan lisäksi katossa ja lattiassa niin paljon, että tavarat ovat hukassa jo muutamassa päivässä. Verhoilu on uusittu, mutta istuin on liian pehmeä ja muotoilematon. Lisävarusteena saatava jousitettu istuin lienee hyvä satsaus.Master on saanut kilpailijoiden tapaan sähköisiä avustimia kuljettajansa työpäivää helpottamaan ja turvaamaan – suurin osa pitää kylläkin poimia lisävarustelistalta. Uusia käteviä lisävarusteita ovat myös kojelaudasta vedettävä pöytätaso apukuskin paikalle sekä tavaratilan 230 V –pistorasia työkalujen käyttöä varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiuska ja pihi moottoriMasterin moottori on 2,3-litrainen nelisylinterinen diesel kahdella erikokoisella ahtimella. Tehoversioita on kaksi, 150 tai 180 hevosvoimaa. Vaihteistoksi voi valita joko manuaalin tai vaihderobotin, molemmat kuusivaihteisia.Koeajoautossa oli tehokkaampi vaihtoehto käsivaihteistolla. Vaihteiston välitykset ovat melko harvat, mutta kunhan kierrokset saa kohdalleen, rellu pinkaisee vauhtiin äkäisesti. Kulutus ei ole arka ajotyylille ainakaan kevyesti kuormattuna, dieselin menekki pysyy useimmilla kuskeilla kohtuullisessa alle kymmenen litran tasossa.Masterin pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle, mutta vastaavasti suuren kääntöympyrän kaupunkiajoon. Hidas ohjaus lisää työläyden tuntua, mutta muuten ohjaus on riittävän tarkka ja tunnokas. Tyhjänä napakka jousitus pehmenee kuorman kasvaessa.Renaultin henkilöautomyymälöistä löytyy vain pakettiautoksi rekisteröitäviä etuvetoisia Mastereita kahdella eri korkeudella ja pituudella. Kuormatilavuudet vaihtelevat välillä 10,8–14,8 kuutiota. Mallisto vaikuttaa kilpailijoihin verrattuna suppealta näin ison valmistajan ollessa kyseessä. Valikoima ei kuitenkaan lopu tähän, vaan suuremmat umpikuorma-autot, alustat ja takavetoversiot ovat Renaultin kuorma-autoverkoston heiniä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Master dCi 180 Twinturbo L2H2 10,8 m3 Navi Edition Hinta alkaen 37 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 606 € Moottori Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (1500 r/min) Vääntö 400 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 163 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,5 (yhd.) CO2-päästöt 252 g/km Mitat pituus 5575 mm, leveys 2070 mm, korkeus 2499 mm, akseliväli 3682 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin