4.1.2022 Ajoneuvot Peugeotin, Citroënin ja Opelin tonniluokan vetypakettiautot etenivät sarjatuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-Expert Hydrogen on ranskalaismerkin ensimmäinen vetyauto ja yksi ensimmäisiä sellaisia luokassaan. Samaan aikaan Citroën ja Opel ovat luovuttaneet ensimmäiset vetypakunsa asiakkaille. Myös Expertin, Jumpyn ja Vivaron uusin sisarmalli Fiat Scudo on nyt tullut ulos kuorestaan. Peugeot sisarineen on vastikään liittynyt toistaiseksi harvalukuiseen, mutta alati kasvavaan vetypakettiautovalmistajien kerhoon. Suosittua tonniluokkaa edustava e-Expert Hydrogen on täysin sarjatuotantovalmis, ja ihka ensimmäinen asiakas on saanut omansa vähän ennen joulua. Vasta vähän aikaa sitten luimme vetypaku-uutisia niin ikään Ranskasta, Expertiä ja kumppaneita pykälää suuremmasta Renault Masterista. Näin voimme huomata tarjonnan laajenevan väli kerrallaan. Ranskassa myös vedynjakeluverkosto on hieman toisenlaisissa kantimissa, kuin täällä nollan tankkausaseman Suomessa.Peugeot e-Expert Hydrogenin ensimmäinen käyttäjä on sekin ranskalainen, nimittäin Watea, joka on Michelin-konsernin uusin tytäryhtiö. Watea keskittyy vähäpäästöisten liikkumistapojen kehitykseen eli ensimmäinen kappale meni vähän niin kuin kotijoukoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPeriaatteessa kuin mikä tahansa pakettiautoPoikkeavasta käyttövoimasta ja voimalinjasta huolimatta Stellantiksen vetypakettiautokonstruktio on lähes kaikilta perusominaisuuksiltaan ihan samanlainen kuin mikä tahansa totuttu tonniluokan paku. Polttokenno, vetysäiliöt sekä sähköinen voimansiirto akkuineen eivät syö tavaratilaa tai kantavuutta. Ainoastaan perävaunumassa (1 000 kg) sekä huippunopeus ovat selvästi polttomoottoriversioita alhaisemmat, näistä jälkimmäisellä – 130 km/h – ei tosin ole kovin suurta merkitystä pakettiauton kohdalla, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että jostain löytyy oikein ympäristötietoisia pankkirosvoja.Pakuperheen vetyversio on itse asiassa käytännöllisesti katsoen ladattava hybridi. Sen 700 bariin paineistetun vedyn säiliöt täyttyvät kolmessa minuutissa, mikä riittää noin 400 kilometrin matkaan, mutta kapasiteettiin voi laskea mukaan myös töpselistä ladattavan 10,5 kilowattitunnin akun tuoman lisäedun. Koko helahoito kulkee virallisella nimellä ”mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric.”Havainnekuvassa nähdään 45 kilowatin polttokennon sijainti auton keulalla, akusto hytin alla sekä kapasiteetiltaan 4,4 kilon vetysäiliöt lattian alla. Akkujen latauspistoke on ajovaloumpion ja pyöränkaaren välissä, vetyä puolestaan tankataan takapyörän yläpuolella sijaitsevasta luukusta.Opel Vivaro-e Hydrogen on sama asia rüsselsheimilaisittainKokonansa edellä mainituilla spekseillä, mutta eri markkinointinimellä kulkee jo aiemmin lanseerattu Opel Vivaro-e Hydrogen. Autot myös valmistuvat pian samassa tehtaassa, sillä Ranskassa tehtävän alkusarjan jälkeen Peugeotin tuotantopaikka tulee olemaan Opelin kotikaupunki Rüsselsheim. Vivaro-e Hydrogen eteni aiemmin joulukuussa sarjatuotantoon, ja ensimmäinen asiakas oli kodinkonevalmistaja Miele.Citroën luovutti ensimmäisensä LucianpäivänäMuutaman päivän kuluttua Opelista ja hieman ennen Peugeotia myös Citroën luovutti oman näkemyksensä Stellantiksen vetypakettiautosta ensimmäiselle asiakkaalleen, vihreän teknologian jätti Suez Groupille. Auton mallinimi muodostuu tismalleen samalla logiikalla Citroën ë-Jumpy Hydrogeniksi. Peugeotin tavoin myös Citroën tulee siirtämään vety-Jumpyn valmistuksen Opelin erikoisajoneuvotehtaalle Saksaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStellantiksella jälleen pykälää yhtenäisempi pakulinjaFCA:n ja PSA:n yhdistyttyä Stellantikseksi vuosi sitten, on uusi megakonserni pyrkinyt yhtenäistämään hyötyajoneuvotarjontaansa mahdollisimman omavaraiseksi. Opel/Vauxhall Movano hyppäsi aiemmin ”kesken kauden” yhtenäiselle alustalle, ja pian Fiat vaihtaa pykälää alemmassa luokassa Renault-Nissan -yhteistyöstä uuteen kotileiriinsä, ollen yllä esiintyvien mallien sisar.Tässä vaiheessa Fiat kaivaa muodin mukaisesti vanhoja mallinimiä arkistokaapeista, ja kuten Moottori jo taannoin uutisoi, pakettiautoversio saa nimen Scudo, ja tila-auto kauemmin sivussa olleen nimen Ulysse.Mitään mullistavaa kerrottavaa ei Scudosta näin hintatietojenkin puuttuessa ole, sillä sisartensa tavoin se on mahdutettu hyvin tiukkaan muottiin. Tässä vaiheessa Fiat on kuitenkin julkistanut kunnon kuvat Scudosta. Periaatteessa kaikki tekniset tiedot ja ominaisuudet ovat samoja kuin Citroën Jumpyssa, Opel/Vauxhall Vivarossa, Peugeot Expertissä ja Toyota Proacessa. Sähköversio E-Scudo täydentää valikoimaa sisarten tavoin, ja polttomoottorit ovat 1,5- ja 2-litraisia dieseleitä päättyen 177 -hevosvoimaiseen 8-pykäläisen automaatin kera.Henkilöautomainen tila-auto Ulysse liittyy seuraan piakkoin, ja nelivetoversiokin seurannee tuonnempana.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Stellantis Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta