4.1.2022 Ajoneuvot Peugeotin, Citroënin ja Opelin tonniluokan vetypakettiautot etenivät sarjatuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-Expert Hydrogen on ranskalaismerkin ensimmäinen vetyauto ja yksi ensimmäisiä sellaisia luokassaan. Samaan aikaan Citroën ja Opel ovat luovuttaneet ensimmäiset vetypakunsa asiakkaille. Myös Expertin, Jumpyn ja Vivaron uusin sisarmalli Fiat Scudo on nyt tullut ulos kuorestaan. Peugeot sisarineen on vastikään liittynyt toistaiseksi harvalukuiseen, mutta alati kasvavaan vetypakettiautovalmistajien kerhoon. Suosittua tonniluokkaa edustava e-Expert Hydrogen on täysin sarjatuotantovalmis, ja ihka ensimmäinen asiakas on saanut omansa vähän ennen joulua. Vasta vähän aikaa sitten luimme vetypaku-uutisia niin ikään Ranskasta, Expertiä ja kumppaneita pykälää suuremmasta Renault Masterista. Näin voimme huomata tarjonnan laajenevan väli kerrallaan. Ranskassa myös vedynjakeluverkosto on hieman toisenlaisissa kantimissa, kuin täällä nollan tankkausaseman Suomessa. Peugeot e-Expert Hydrogenin ensimmäinen käyttäjä on sekin ranskalainen, nimittäin Watea, joka on Michelin-konsernin uusin tytäryhtiö. Watea keskittyy vähäpäästöisten liikkumistapojen kehitykseen eli ensimmäinen kappale meni vähän niin kuin kotijoukoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Periaatteessa kuin mikä tahansa pakettiauto Poikkeavasta käyttövoimasta ja voimalinjasta huolimatta Stellantiksen vetypakettiautokonstruktio on lähes kaikilta perusominaisuuksiltaan ihan samanlainen kuin mikä tahansa totuttu tonniluokan paku. Polttokenno, vetysäiliöt sekä sähköinen voimansiirto akkuineen eivät syö tavaratilaa tai kantavuutta. Ainoastaan perävaunumassa (1 000 kg) sekä huippunopeus ovat selvästi polttomoottoriversioita alhaisemmat, näistä jälkimmäisellä – 130 km/h – ei tosin ole kovin suurta merkitystä pakettiauton kohdalla, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että jostain löytyy oikein ympäristötietoisia pankkirosvoja. Pakuperheen vetyversio on itse asiassa käytännöllisesti katsoen ladattava hybridi. Sen 700 bariin paineistetun vedyn säiliöt täyttyvät kolmessa minuutissa, mikä riittää noin 400 kilometrin matkaan, mutta kapasiteettiin voi laskea mukaan myös töpselistä ladattavan 10,5 kilowattitunnin akun tuoman lisäedun. Koko helahoito kulkee virallisella nimellä ”mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric.” Havainnekuvassa nähdään 45 kilowatin polttokennon sijainti auton keulalla, akusto hytin alla sekä kapasiteetiltaan 4,4 kilon vetysäiliöt lattian alla. Akkujen latauspistoke on ajovaloumpion ja pyöränkaaren välissä, vetyä puolestaan tankataan takapyörän yläpuolella sijaitsevasta luukusta. Opel Vivaro-e Hydrogen on sama asia rüsselsheimilaisittain Kokonansa edellä mainituilla spekseillä, mutta eri markkinointinimellä kulkee jo aiemmin lanseerattu Opel Vivaro-e Hydrogen. Autot myös valmistuvat pian samassa tehtaassa, sillä Ranskassa tehtävän alkusarjan jälkeen Peugeotin tuotantopaikka tulee olemaan Opelin kotikaupunki Rüsselsheim. Vivaro-e Hydrogen eteni aiemmin joulukuussa sarjatuotantoon, ja ensimmäinen asiakas oli kodinkonevalmistaja Miele. Citroën luovutti ensimmäisensä Lucianpäivänä Muutaman päivän kuluttua Opelista ja hieman ennen Peugeotia myös Citroën luovutti oman näkemyksensä Stellantiksen vetypakettiautosta ensimmäiselle asiakkaalleen, vihreän teknologian jätti Suez Groupille. Auton mallinimi muodostuu tismalleen samalla logiikalla Citroën ë-Jumpy Hydrogeniksi. Peugeotin tavoin myös Citroën tulee siirtämään vety-Jumpyn valmistuksen Opelin erikoisajoneuvotehtaalle Saksaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Stellantiksella jälleen pykälää yhtenäisempi pakulinja FCA:n ja PSA:n yhdistyttyä Stellantikseksi vuosi sitten, on uusi megakonserni pyrkinyt yhtenäistämään hyötyajoneuvotarjontaansa mahdollisimman omavaraiseksi. Opel/Vauxhall Movano hyppäsi aiemmin ”kesken kauden” yhtenäiselle alustalle, ja pian Fiat vaihtaa pykälää alemmassa luokassa Renault-Nissan -yhteistyöstä uuteen kotileiriinsä, ollen yllä esiintyvien mallien sisar. Tässä vaiheessa Fiat kaivaa muodin mukaisesti vanhoja mallinimiä arkistokaapeista, ja kuten Moottori jo taannoin uutisoi, pakettiautoversio saa nimen Scudo, ja tila-auto kauemmin sivussa olleen nimen Ulysse. Mitään mullistavaa kerrottavaa ei Scudosta näin hintatietojenkin puuttuessa ole, sillä sisartensa tavoin se on mahdutettu hyvin tiukkaan muottiin. Tässä vaiheessa Fiat on kuitenkin julkistanut kunnon kuvat Scudosta. Periaatteessa kaikki tekniset tiedot ja ominaisuudet ovat samoja kuin Citroën Jumpyssa, Opel/Vauxhall Vivarossa, Peugeot Expertissä ja Toyota Proacessa. Sähköversio E-Scudo täydentää valikoimaa sisarten tavoin, ja polttomoottorit ovat 1,5- ja 2-litraisia dieseleitä päättyen 177 -hevosvoimaiseen 8-pykäläisen automaatin kera. Henkilöautomainen tila-auto Ulysse liittyy seuraan piakkoin, ja nelivetoversiokin seurannee tuonnempana. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Stellantis Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?