4.1.2022 Ajoneuvot Peugeotin, Citroënin ja Opelin tonniluokan vetypakettiautot etenivät sarjatuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-Expert Hydrogen on ranskalaismerkin ensimmäinen vetyauto ja yksi ensimmäisiä sellaisia luokassaan. Samaan aikaan Citroën ja Opel ovat luovuttaneet ensimmäiset vetypakunsa asiakkaille. Myös Expertin, Jumpyn ja Vivaron uusin sisarmalli Fiat Scudo on nyt tullut ulos kuorestaan. Peugeot sisarineen on vastikään liittynyt toistaiseksi harvalukuiseen, mutta alati kasvavaan vetypakettiautovalmistajien kerhoon. Suosittua tonniluokkaa edustava e-Expert Hydrogen on täysin sarjatuotantovalmis, ja ihka ensimmäinen asiakas on saanut omansa vähän ennen joulua. Vasta vähän aikaa sitten luimme vetypaku-uutisia niin ikään Ranskasta, Expertiä ja kumppaneita pykälää suuremmasta Renault Masterista. Näin voimme huomata tarjonnan laajenevan väli kerrallaan. Ranskassa myös vedynjakeluverkosto on hieman toisenlaisissa kantimissa, kuin täällä nollan tankkausaseman Suomessa. Peugeot e-Expert Hydrogenin ensimmäinen käyttäjä on sekin ranskalainen, nimittäin Watea, joka on Michelin-konsernin uusin tytäryhtiö. Watea keskittyy vähäpäästöisten liikkumistapojen kehitykseen eli ensimmäinen kappale meni vähän niin kuin kotijoukoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Periaatteessa kuin mikä tahansa pakettiauto Poikkeavasta käyttövoimasta ja voimalinjasta huolimatta Stellantiksen vetypakettiautokonstruktio on lähes kaikilta perusominaisuuksiltaan ihan samanlainen kuin mikä tahansa totuttu tonniluokan paku. Polttokenno, vetysäiliöt sekä sähköinen voimansiirto akkuineen eivät syö tavaratilaa tai kantavuutta. Ainoastaan perävaunumassa (1 000 kg) sekä huippunopeus ovat selvästi polttomoottoriversioita alhaisemmat, näistä jälkimmäisellä – 130 km/h – ei tosin ole kovin suurta merkitystä pakettiauton kohdalla, paitsi tietysti siinä tapauksessa, että jostain löytyy oikein ympäristötietoisia pankkirosvoja. Pakuperheen vetyversio on itse asiassa käytännöllisesti katsoen ladattava hybridi. Sen 700 bariin paineistetun vedyn säiliöt täyttyvät kolmessa minuutissa, mikä riittää noin 400 kilometrin matkaan, mutta kapasiteettiin voi laskea mukaan myös töpselistä ladattavan 10,5 kilowattitunnin akun tuoman lisäedun. Koko helahoito kulkee virallisella nimellä ”mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric.” Havainnekuvassa nähdään 45 kilowatin polttokennon sijainti auton keulalla, akusto hytin alla sekä kapasiteetiltaan 4,4 kilon vetysäiliöt lattian alla. Akkujen latauspistoke on ajovaloumpion ja pyöränkaaren välissä, vetyä puolestaan tankataan takapyörän yläpuolella sijaitsevasta luukusta. Opel Vivaro-e Hydrogen on sama asia rüsselsheimilaisittain Kokonansa edellä mainituilla spekseillä, mutta eri markkinointinimellä kulkee jo aiemmin lanseerattu Opel Vivaro-e Hydrogen. Autot myös valmistuvat pian samassa tehtaassa, sillä Ranskassa tehtävän alkusarjan jälkeen Peugeotin tuotantopaikka tulee olemaan Opelin kotikaupunki Rüsselsheim. Vivaro-e Hydrogen eteni aiemmin joulukuussa sarjatuotantoon, ja ensimmäinen asiakas oli kodinkonevalmistaja Miele. Citroën luovutti ensimmäisensä Lucianpäivänä Muutaman päivän kuluttua Opelista ja hieman ennen Peugeotia myös Citroën luovutti oman näkemyksensä Stellantiksen vetypakettiautosta ensimmäiselle asiakkaalleen, vihreän teknologian jätti Suez Groupille. Auton mallinimi muodostuu tismalleen samalla logiikalla Citroën ë-Jumpy Hydrogeniksi. Peugeotin tavoin myös Citroën tulee siirtämään vety-Jumpyn valmistuksen Opelin erikoisajoneuvotehtaalle Saksaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Stellantiksella jälleen pykälää yhtenäisempi pakulinja FCA:n ja PSA:n yhdistyttyä Stellantikseksi vuosi sitten, on uusi megakonserni pyrkinyt yhtenäistämään hyötyajoneuvotarjontaansa mahdollisimman omavaraiseksi. Opel/Vauxhall Movano hyppäsi aiemmin ”kesken kauden” yhtenäiselle alustalle, ja pian Fiat vaihtaa pykälää alemmassa luokassa Renault-Nissan -yhteistyöstä uuteen kotileiriinsä, ollen yllä esiintyvien mallien sisar. Tässä vaiheessa Fiat kaivaa muodin mukaisesti vanhoja mallinimiä arkistokaapeista, ja kuten Moottori jo taannoin uutisoi, pakettiautoversio saa nimen Scudo, ja tila-auto kauemmin sivussa olleen nimen Ulysse. Mitään mullistavaa kerrottavaa ei Scudosta näin hintatietojenkin puuttuessa ole, sillä sisartensa tavoin se on mahdutettu hyvin tiukkaan muottiin. Tässä vaiheessa Fiat on kuitenkin julkistanut kunnon kuvat Scudosta. Periaatteessa kaikki tekniset tiedot ja ominaisuudet ovat samoja kuin Citroën Jumpyssa, Opel/Vauxhall Vivarossa, Peugeot Expertissä ja Toyota Proacessa. Sähköversio E-Scudo täydentää valikoimaa sisarten tavoin, ja polttomoottorit ovat 1,5- ja 2-litraisia dieseleitä päättyen 177 -hevosvoimaiseen 8-pykäläisen automaatin kera. Henkilöautomainen tila-auto Ulysse liittyy seuraan piakkoin, ja nelivetoversiokin seurannee tuonnempana. Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Stellantis Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan