18.2.2022

Rallipolkujen inspiroima – Monte Carlo palaa Škoda Fabia -mallistoon

Škoda Fabia Monte Carlo

Škoda Fabia ja urheiluhenkinen Monte Carlo -varustelu ovat tulleet tutuiksi vuosien aikana, eikä kaavasta poiketa tälläkään kertaa.

Uuden polven Škoda Fabia -mallisto laajenee odotetusti urheiluhenkisellä varustetasolla, kun Škoda Fabia Monte Carlo palaa mallistoon. Vuodesta 2011 Fabia-mallisto on juhlistanut Škodan rallihistoriaa Monte Carlossa ja uusin painos palaa tutuin eväin.

Škoda Fabia Monte Carlo

Ulkoisesti Fabia Monte Carlon erottaa sisarmalleista mustista yksityiskohdista, sillä keulamaski ja etuspoileri, sivupeilien kotelot, sivuhelmat ja takadiffuusori ovat saaneet mustanpuhuvan ilmeen. Musta on päivän väri myös takaluukun Škoda-tekstin kohdalla. Synkeä sporttisuus kruunataan tummennettujen takalasien lisäksi 16-tuumaisilla mustilla kevytmetallivanteilla ja Aero-kapseleilla. Terävyyttä ilmeeseen on haettu led-ajovaloilla ja sumuvalot sekä Monte Carlo -logot. Lisäksi tarjolla ovat kaksoisledit ja 17- sekä 18-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä musta katto.

Škoda Fabia Monte Carlo

Sisätiloissa väriteema jatkuu, mutta piristystä haetaan punaisista korosteväreistä. Sport-etuistuimissa on kiinteät pääntuet ja penkeissä on punaharmaat koristeet. Kojelauta on sekoitus hiilikuitutyylisiä ja punaisia somisteita. Kojelaudan tunnelmavalaistus on Fabia Monte Carlossa punainen.  Poljinpinnat ovat metalliset ja myös ohjauspyörä on vaihtunut Sport-versioon. Kynnyslistoja koristavat Fabia-logot.

Škoda Fabia Monte Carlo

10,25-tuumaisen digitaalimittariston yhteydessä Monte Carlossa on tarjolla malliversiolle räätälöity mittaristonäkymä. Amundsen-tietoviihdejärjestelmän yhteydessä kojelaudan valaistusväriksi on valittavissa myös valkoinen.

Moottorivaihtoehtoja on kolme. Kolmesylinterinen 1,0 TSI on perusversiossa 95-hevosvoimainen (75 kW) ja viisivaihteinen manuaali. Monte Carlon saa myös 1,0 TSI:n 110 hevosvoiman (81 kW) versioon automaattina ja kuusivaihteisena manuaalina. Malliston huipulla on 150 hevosvoiman (110 kW) 1,5 TSI, jonka parina on seitsemänvaihteinen DSG-automaatti. Automaattivaihteisten versioiden yhteyteen Monte Carlossa on saatavissa myös ohjauspyörän vaihdeläpyskät.

Škoda Fabia Monte Carlo

Škoda Fabia Monte Carlo on jatkoa tšekkivalmistajan Monte Carlo -malleille, joista ensimmäinen oli Škoda Popular Monte Carlo vuonna 1936. Rallimenestystä on juhlittu sittemmin erikoisvarustelulla myös Citigon, Yetin, Rapidin, Kamiqin ja Scalan yhteydessä.

Škoda Fabia Monte Carlo on tilattavisa välittömästi ja malliston hinnat alkavat 21 123 eurosta (1,0 TSI 95 hv). Monte Carlo maksaa noin reilun 100 euroa Style-varustelua enemmän 1,0 TSI -moottoriversioiden yhteydessä. 1,5 TSI:n kohdalla Monte Carlo on mielenkiintoisesti 39 euroa edullisempi (25 608 euroa) kuin vastaava Style (25 647 euroa).

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat