15.9.2021 Ajoneuvot Ratamaistiainen: Hyundai Kona N – korkeampi kiirehtijä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain sporttisimmat mallit tunnistaa N-kirjaimesta. Nyt tarjonta on kasvanut trendikkääseen kompaktien katumaasturien luokkaan osuvalla Kona N -mallilla. Hyundai Kona N on suorastaan vihaisen näköinen ilmestys Pärnun kupeessa sijaitsevan moottoriradan varikolla. Viirumaiset päiväajovalot, musta maski ja punaiset yksityiskohdat viestivät nyt olevan kyseessä jotain astetta vakavampaa. Viimeistään auton takaosasta löytyvät kaksi isoa pakoputken päätä ja diffuusorimaisesti muotoiltu helma viestivät autolla olevan keskimääräistä Konaa enemmän menohalua. Sisällä on vastassa N-logoilla varustetut jämäkän tuen tarjoavat istuimet. Valitettavasti ne eivät tarjoa istuinosan pituussäätöä, ja alkuun korkeaksi jäävä istuma-asento vaatii totuttelua. Ohjaamossa on muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu ilme; mittariston tehtävää hoitaa ajomoodeihin mukautuva näyttö ja keskikonsolin näytölle on tarjolla multimedian ja navigoinnin lisäksi hurja määrä erilaista ajamiseen liittyvää dataa. Ohjauspyörästä ja vaihteenvalitsemin ympäriltä löytyy edelleen varsin paljon etenkin ajamiseen vaikuttavia painikkeita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ratahauskaa Ulkonäkö ei ole pelkkää silmänlumetta. Keulalta löytyy i30 N -mallista tuttu voimalinja, eli 2,0-litrainen bensaturbo tarjoaa tehoa 206 kW (280 hv), vääntöä 392 Nm ja voima välitetään 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta etupyörille. Liikkeellelähtö tapahtuu nykyaikaisen automaattivaihteiston vaivattomuudella. Maistiaiset pääsimme ottamaan moottoriradalla ja siihen sopivilla asetuksilla moottorin kierrosluku nousee varsin korkealle ennen vaihtoa. Tällä varmistetaan moottorin olevan hereillä, kun kuljettaja haluaa lisätä tahtia etenemiseen. Rauhallisella kierroksella Kona N tuntuu tasapainoiselta ja vaivattomalta kaverilta sekä alustan että voimalinjan osalta. Alustassa on aavistus enemmän pintakovuutta ja nypyttävää luonnetta sisarmalliin verrattuna, mikä lienee seurausta auton korkeudesta. Ohjaus on jätetty varsin raskaaksi, eikä se tarjoa parasta mahdollista tuntoa. Räyhäkkä äänimailma tulee hyvin esille jo suhteellisen rauhallisessakin ajossa. Kona N:n moottori tykkää kierrättämisestä. Se vetää iloisesti aina punarajalle saakka, ja kaksoiskytkinvaihteisto pamauttaa isompaa vaihdetta sisään aggressiivisesti. Voimaa on mukavasti tämän kokoiseen autoon ja luistonrajoittimelle riittää töitä tiukimmista mutkista lähdettäessä. Vauhdin noustessa ja pidon rajojen lähestyessä kompaktin auton mitat ja sisarmallia korkeampi painopiste alkavat nousta esille. Kona N hakee paikkaansa suorallakin ajettaessa, ja voimakkaammissa jarrutuksissa auto on ajoittain varsin vikuran oloinen. Pidon rajoilla Kona N on perusluonteeltaan varsin aliohjaava, mutta kaasua nostamalla linjaa saa helposti muutettua. Hyundai Kona N jättää hieman kaksijakoisen vaikutelman. On hienoa nähdä rohkeaa panostusta hauskuutta tarjoaviin katumaastureihin, ja etenkin Kona N:n voimalinjaa voi kiittää. Korkeutensa vuoksi se on kuitenkin kompromissiratkaisu etenkin ajettavuuden näkökulmasta. Itse päätyisin saman tekniikan ja aavistuksen maukkaamman ajettavuuden tarjoavaan i30 N:ään. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan