15.9.2021

Ratamaistiainen: Hyundai Kona N – korkeampi kiirehtijä

Hyundain sporttisimmat mallit tunnistaa N-kirjaimesta. Nyt tarjonta on kasvanut trendikkääseen kompaktien katumaasturien luokkaan osuvalla Kona N -mallilla.

Hyundai Kona N on suorastaan vihaisen näköinen ilmestys Pärnun kupeessa sijaitsevan moottoriradan varikolla. Viirumaiset päiväajovalot, musta maski ja punaiset yksityiskohdat viestivät nyt olevan kyseessä jotain astetta vakavampaa. Viimeistään auton takaosasta löytyvät kaksi isoa pakoputken päätä ja diffuusorimaisesti muotoiltu helma viestivät autolla olevan keskimääräistä Konaa enemmän menohalua.

Sisällä on vastassa N-logoilla varustetut jämäkän tuen tarjoavat istuimet. Valitettavasti ne eivät tarjoa istuinosan pituussäätöä, ja alkuun korkeaksi jäävä istuma-asento vaatii totuttelua. Ohjaamossa on muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu ilme; mittariston tehtävää hoitaa ajomoodeihin mukautuva näyttö ja keskikonsolin näytölle on tarjolla multimedian ja navigoinnin lisäksi hurja määrä erilaista ajamiseen liittyvää dataa. Ohjauspyörästä ja vaihteenvalitsemin ympäriltä löytyy edelleen varsin paljon etenkin ajamiseen vaikuttavia painikkeita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ratahauskaa

Ulkonäkö ei ole pelkkää silmänlumetta. Keulalta löytyy i30 N -mallista tuttu voimalinja, eli 2,0-litrainen bensaturbo tarjoaa tehoa 206 kW (280 hv), vääntöä 392 Nm ja voima välitetään 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta etupyörille.

Liikkeellelähtö tapahtuu nykyaikaisen automaattivaihteiston vaivattomuudella. Maistiaiset pääsimme ottamaan moottoriradalla ja siihen sopivilla asetuksilla moottorin kierrosluku nousee varsin korkealle ennen vaihtoa. Tällä varmistetaan moottorin olevan hereillä, kun kuljettaja haluaa lisätä tahtia etenemiseen.

Rauhallisella kierroksella Kona N tuntuu tasapainoiselta ja vaivattomalta kaverilta sekä alustan että voimalinjan osalta. Alustassa on aavistus enemmän pintakovuutta ja nypyttävää luonnetta sisarmalliin verrattuna, mikä lienee seurausta auton korkeudesta. Ohjaus on jätetty varsin raskaaksi, eikä se tarjoa parasta mahdollista tuntoa. Räyhäkkä äänimailma tulee hyvin esille jo suhteellisen rauhallisessakin ajossa.

Kona N:n moottori tykkää kierrättämisestä. Se vetää iloisesti aina punarajalle saakka, ja kaksoiskytkinvaihteisto pamauttaa isompaa vaihdetta sisään aggressiivisesti. Voimaa on mukavasti tämän kokoiseen autoon ja luistonrajoittimelle riittää töitä tiukimmista mutkista lähdettäessä.

Vauhdin noustessa ja pidon rajojen lähestyessä kompaktin auton mitat ja sisarmallia korkeampi painopiste alkavat nousta esille. Kona N hakee paikkaansa suorallakin ajettaessa, ja voimakkaammissa jarrutuksissa auto on ajoittain varsin vikuran oloinen. Pidon rajoilla Kona N on perusluonteeltaan varsin aliohjaava, mutta kaasua nostamalla linjaa saa helposti muutettua.

Hyundai Kona N jättää hieman kaksijakoisen vaikutelman. On hienoa nähdä rohkeaa panostusta hauskuutta tarjoaviin katumaastureihin, ja etenkin Kona N:n voimalinjaa voi kiittää. Korkeutensa vuoksi se on kuitenkin kompromissiratkaisu etenkin ajettavuuden näkökulmasta. Itse päätyisin saman tekniikan ja aavistuksen maukkaamman ajettavuuden tarjoavaan i30 N:ään.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Luetuimmat