11.7.2016

Renault-Nissan odottaa lisäsäästöjä Mitsubishistä

Renault-Nissan odottaa lisäsäästöjä Mitsubishistä

Pääjohtaja Carlos Ghosnin aikakaudella synergiaetuja hakenut Renault-Nissan -allianssi näkee Mitsubishin liittymisen keinona tehostaa säästöjä.

Nissanin ja Renaultin muodostama allianssi oli jo alunperin suunnitellut saavuttavansa 28 prosentin kasvun synergiasäästöissä vuoteen 2018 mennessä, mutta Mitsubishin liittyminen todennäköisesti kasvattaa säästöpotentiaalia entisestään yhtiön johtoryhmän jäsenen mukaan. Vuosisäästöinä kyse olisi noin 5,5 miljardista eurosta vuonna 2018.

Jo nyt Renault-Nissan -liittouma säästi vuonna 2015 4,3 miljardia euroa yhteistoiminnallaan, ollen peräti vuoden etuajassa tavoitteistaan. Nissanin ja Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn on panostanut voimakkaasti kulujen leikkaamiseen yhteistyöllä esimerkiksi Daimlerin ja AvtoVAZin kanssa sekä virtaviivaistamalla suunnittelua, hankintaa ja tuotantoa allianssin sisällä.

Tavoitteena on tuoda Mitsubishi mukaan allianssiin Nissanin jätettyä toukokuussa 2,06 miljardin euron ostotarjous kolmanneksesta (34 %) ongelmiin ajautuneesta Mitsubishistä. Renault-Nissanin varajohtaja Arnaud Deboeuf arveli, että Mitsubishin myötä allianssi ylittää vuoden 2018 säästötavoitteensa.

Säästöistä suurin osa, kolmannes, syntyi yhteisestä ostotoiminnasta. Jaettu suunnittelu vastasi säästöistä noin neljänneksestä ja yhdistetty tuotanto toi noin 17 prosenttia synergiasäästöjä. Merkittävä osa säästöistä syntyy muun muassa yhteisillä modulaarisilla alusta-arkkitehtuureilla. Osa ajoneuvoista jakaa yli 65 prosenttia osistaan, mutta avainasemassa on kuluttajalta piiloon jäävien osien jakaminen brändien erillisen identiteetin säilyttämiseksi.

– Suunnittelussa pyrimme välttämään tuplatyötä, Deboeuf kommentoi. Eräs tulevista synergiaeduista kohdistuu autonomisen ajamisen tekniikkaan, sillä Nissan ja Renault aikovat tuoda markkinoilla vuoteen 2020 mennessä 10 mallia, joissa autonominen tekniikka on isossa roolissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishillä ei yhtä innoissaan

Japanissa muistetaan kuitenkin 2000-luvun taite, jolloin Carlos Ghosn ansaitsi lempinimen "Le Cost Killer" (Kuluntappaja) tämän mullistettua Nissanin tehdasverkoston ja leikattua alihankkijoiden määrän puoleen. Nyt pelkona on, että jo valmiiksi alavireessä oleva Mitsubishi kokee samanlaisen kohtalon. Jo aiemmin Mizushiman kaupunki ja ympäröivä Okayaman prefektuuri ovat kärsineet Mitsubishin hyvien vuosien loppumisesta ja alihankkijoiden sulkemisesta. Prefektuuri onkin nyt muodostanut tukirahaston yrityksille, jotka etsivät pääsyä pois autoalalta.

Nimettömänä pysyttelevä alihankkija kommentoi Automotive Newsille, että Mitsubishin kanssa hän saattoi aina tuoda valmiit komponentit hyväksyttäväksi, mutta Nissanin kohdalla valmistaja vaati komponentin CAD-tietokonemallin etukäteen tarkastettavaksi. Alihankkija ei kuitenkaan käytä tietokoneavusteista suunnittelujärjestelmää, joten järjestelmän investoinnit ja henkilökunnan kouluttaminen olisivat olleet tälle ylivoimaisia kuluja. Nyt alihankkija onkin varautunut siirtymään molempien yhtiöiden toisen portaan alihankkijaksi, välttäen suoraa kontaktia itse autovalmistajan kanssa.

Mitsubishin alihankkijoiden piirissä on myös pelko, että nämä joutuvat vastaisuudessa kilpailemaan Nissanin käyttämiä alihankkijoita vastaan.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Mitsubishi USA

Luetuimmat