1.12.2023

Royal Enfield Himalayan 450 – Lähes tuplasti tehoa

Royal Enfieldin seikkailupyörä Himalayan kasvaa niin moottoriltaan, kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin luokkaa ylemmäs.

Vuonna 2016 lanseerattu yksisylinterinen Himalayan merkitsi Royal Enfieldille kokonaan uutta suuntaa, kun retromalleistaan tuttu merkki haki uutta jalansijaa seikkailupyörien segmentistä. Eurooppalaisille markkinoille ilmajäähdytteinen, 24-hevosvoimainen ja yksisylinterinen Himalayan oli aavistuksen vaisu, mutta oman asiakaskuntansa se kyllä löysi. Nyt vuorossa on toisen sukupolven Himalayan, joka tarjoaakin selvästi enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä.

Vaikka iskutilavuus on kasvanut vain 411:stä 452 kuutiosenttimetriin, on teholukema noussut suhteessa huomattavasti enemmän, 24:stä 40 hevosvoimaan. Selityksenä on ilmajäähdytteisen konstruktion korvaaminen nestejäähdytteisellä, jolloin sekä moottorin viritysastetta että maksimikierroslukua on voitu nostaa selvästi. Uusi Himalayan kolkutteleekin jo A2-korttiluokan suurimpia sallittuja teholukemia.

Pelkän moottorin uudistuksesta ei ole kyse, vaan koko pyörä on suunniteltu uusiksi. Vanhasta on jäljellä vain nimi. Teräsputkirunko on suunniteltu nyt niin, että moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Näin rungon painoa on samalla saatu kevyemmäksi. Jousitus tulee Showalta, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 200 millimetriä. Maavaraa on mukavat 230 millimetriä. Edellä mainituista lukemista huolimatta istuinkorkeus on saatu pidettyä kohtuullisen matalana, istuimen asennosta riippuen 825 tai 845 millimetriä.

Tankin kokoa on kasvatettu 12,5 litrasta 17 litraan, vaihteita on nyt viiden sijaan kuusi ja takarenkaan leveyttäkin on kasvatettu 20 millimetrillä.  Jarrusatulat tulevat ByBreltä, samoin kuin esimerkiksi KTM:n pienimmissä malleissa. Ajomoodeja on kolme ja ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois takapyörältä. Mittaristona on neljän tuuman TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Royal Enfield Himalayan 450

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 452cc
Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 40 Nm / 5 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 90/90-21 ja 140/80R17
Akseliväli: 1510 mm
Istuinkorkeus. 825/845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 196 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield

Royal Enfield Bullet 350 – 92-vuotiaana takaisin Euroopan markkinoille

Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun

Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin

Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer

Royal Enfield Super Meteor 650

Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo

Royal-Enfield

Royal Enfield palaa Suomen markkinoille

Moottoripyörän pesu – vinkit prätkän pesemiseen

Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla

Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle

Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia

Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille

304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta!

Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan

Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia”

Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat