1.12.2023 Ajoneuvot Royal Enfield Himalayan 450 – Lähes tuplasti tehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Enfieldin seikkailupyörä Himalayan kasvaa niin moottoriltaan, kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin luokkaa ylemmäs. Vuonna 2016 lanseerattu yksisylinterinen Himalayan merkitsi Royal Enfieldille kokonaan uutta suuntaa, kun retromalleistaan tuttu merkki haki uutta jalansijaa seikkailupyörien segmentistä. Eurooppalaisille markkinoille ilmajäähdytteinen, 24-hevosvoimainen ja yksisylinterinen Himalayan oli aavistuksen vaisu, mutta oman asiakaskuntansa se kyllä löysi. Nyt vuorossa on toisen sukupolven Himalayan, joka tarjoaakin selvästi enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä.Vaikka iskutilavuus on kasvanut vain 411:stä 452 kuutiosenttimetriin, on teholukema noussut suhteessa huomattavasti enemmän, 24:stä 40 hevosvoimaan. Selityksenä on ilmajäähdytteisen konstruktion korvaaminen nestejäähdytteisellä, jolloin sekä moottorin viritysastetta että maksimikierroslukua on voitu nostaa selvästi. Uusi Himalayan kolkutteleekin jo A2-korttiluokan suurimpia sallittuja teholukemia.Pelkän moottorin uudistuksesta ei ole kyse, vaan koko pyörä on suunniteltu uusiksi. Vanhasta on jäljellä vain nimi. Teräsputkirunko on suunniteltu nyt niin, että moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Näin rungon painoa on samalla saatu kevyemmäksi. Jousitus tulee Showalta, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 200 millimetriä. Maavaraa on mukavat 230 millimetriä. Edellä mainituista lukemista huolimatta istuinkorkeus on saatu pidettyä kohtuullisen matalana, istuimen asennosta riippuen 825 tai 845 millimetriä.Tankin kokoa on kasvatettu 12,5 litrasta 17 litraan, vaihteita on nyt viiden sijaan kuusi ja takarenkaan leveyttäkin on kasvatettu 20 millimetrillä. Jarrusatulat tulevat ByBreltä, samoin kuin esimerkiksi KTM:n pienimmissä malleissa. Ajomoodeja on kolme ja ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois takapyörältä. Mittaristona on neljän tuuman TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Royal Enfield Himalayan 450 Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 452cc Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 40 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Rengaskoot: 90/90-21 ja 140/80R17 Akseliväli: 1510 mm Istuinkorkeus. 825/845 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 196 kg Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield Lue lisää Kaikki artikkelit 28.1.2024 Ajoneuvot Royal Enfield Bullet 350 – 92-vuotiaana takaisin Euroopan markkinoille 21.12.2023 Ajoneuvot Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun 13.12.2023 Ajoneuvot Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin 4.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer 1.12.2022 Ajoneuvot Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs 24.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo 2.4.2022 Ajoneuvot Royal Enfield palaa Suomen markkinoille 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija