1.12.2023

Royal Enfield Himalayan 450 – Lähes tuplasti tehoa

Royal Enfieldin seikkailupyörä Himalayan kasvaa niin moottoriltaan, kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin luokkaa ylemmäs.

Vuonna 2016 lanseerattu yksisylinterinen Himalayan merkitsi Royal Enfieldille kokonaan uutta suuntaa, kun retromalleistaan tuttu merkki haki uutta jalansijaa seikkailupyörien segmentistä. Eurooppalaisille markkinoille ilmajäähdytteinen, 24-hevosvoimainen ja yksisylinterinen Himalayan oli aavistuksen vaisu, mutta oman asiakaskuntansa se kyllä löysi. Nyt vuorossa on toisen sukupolven Himalayan, joka tarjoaakin selvästi enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä.

Vaikka iskutilavuus on kasvanut vain 411:stä 452 kuutiosenttimetriin, on teholukema noussut suhteessa huomattavasti enemmän, 24:stä 40 hevosvoimaan. Selityksenä on ilmajäähdytteisen konstruktion korvaaminen nestejäähdytteisellä, jolloin sekä moottorin viritysastetta että maksimikierroslukua on voitu nostaa selvästi. Uusi Himalayan kolkutteleekin jo A2-korttiluokan suurimpia sallittuja teholukemia.

Pelkän moottorin uudistuksesta ei ole kyse, vaan koko pyörä on suunniteltu uusiksi. Vanhasta on jäljellä vain nimi. Teräsputkirunko on suunniteltu nyt niin, että moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Näin rungon painoa on samalla saatu kevyemmäksi. Jousitus tulee Showalta, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 200 millimetriä. Maavaraa on mukavat 230 millimetriä. Edellä mainituista lukemista huolimatta istuinkorkeus on saatu pidettyä kohtuullisen matalana, istuimen asennosta riippuen 825 tai 845 millimetriä.

Tankin kokoa on kasvatettu 12,5 litrasta 17 litraan, vaihteita on nyt viiden sijaan kuusi ja takarenkaan leveyttäkin on kasvatettu 20 millimetrillä.  Jarrusatulat tulevat ByBreltä, samoin kuin esimerkiksi KTM:n pienimmissä malleissa. Ajomoodeja on kolme ja ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois takapyörältä. Mittaristona on neljän tuuman TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Royal Enfield Himalayan 450

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 452cc
Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 40 Nm / 5 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 90/90-21 ja 140/80R17
Akseliväli: 1510 mm
Istuinkorkeus. 825/845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 196 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield

Royal Enfield Bullet 350 – 92-vuotiaana takaisin Euroopan markkinoille

Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun

Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin

Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer

Royal Enfield Super Meteor 650

Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo

Royal-Enfield

Royal Enfield palaa Suomen markkinoille

Viimeiset käynnistykset kolme sylinteriä kolmisylinterinen rivi V3 W3 moottori ecoboost

Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly

Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista

Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee

Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista

Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa

Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin?

Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025

Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja”

Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat