1.12.2022

Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs

Royal Enfield Super Meteor 650

Meteor 350 -mallin menestyksen siivittämänä Royal Enfield lanseeraa samasta aiheesta isomman 650-kuutioisen version.

Naureskelu sille, että brittiläisenä tunnettu Royal Enfield on nykyään intialainen moottoripyörämerkki, voidaan lopettaa heti alkuunsa. Esimerkiksi perinteisen näköisen Classic 350:n valmistusmäärä viimeisen 12 vuoden aikana ylittää jo kolmen miljoonan kappaleen rajan. Royal Enfield onkin nykyään yksi maailman suurimmista moottoripyörävalmistajista tuotannon kappalemäärissä mitattuna.

Royal Enfield Super Meteor 650

Ja pitääkseen käyrät noususuunnassa Royal Enfield myös uusii mallistoaan ahkerasti, siitä huolimatta että suuri osa mallistosta on retrohenkisiä ulkoasultaan. Uusin tulokas on Super Meteor 650. Siinä on yhdistetty vuonna 2018 esitellyn pienemmän Meteor 350:n tyyli ja Royalin mallistossa jo pitkään käytössä ollut 650-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. 648-kuutioinen moottori on ilmajäähdytteinen, ja teholtaan juuri sopivasti A2-korttiluokan 35 kilowatin maksimilukemaan sopiva.

Moottori on suhteellisen pitkäiskuinen ja ilmajäähdytyksen yhteydessä puristussuhde on jätetty alhaiseen 9,5 lukemaan, jotta lämmöt saadaan pidettyä kurissa. Perinteisen ulkonäön vastapainoksi etuteleskooppi on käännettyä USD-mallia, ensimmäistä kertaa muuten Royal Enfieldin mallistossa.

Royal Enfield Super Meteor 650

Matala 740 millimetrin istuinkorkeus ja tankattuna 241 kilogramman massa kertovat, että Super Meteor on suunniteltu enemmän nautiskelijalle kuin urheilulliselle kuljettajalle. Klassisesti muotoiltu tankin ja satulan yhdistelmä, pyöreä ajovalo ja niinikään pyöreä mittaristo sopivat tyyliin, mutta jäämme kaipaamaan retrotyyliin paremmin sopivia pinnavanteita nykyisten valuvanteiden sijaan. Ehkäpä sellaiset saadaan vaikkapa lisävarustelistalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Royal Enfield Super Meteor 650

Moottori: ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 648cc
Poraus x isku: 78 x 67,8 mm
Puristussuhde: 9,5:1
Teho: 47 hv (34,6 kW) / 7 250 r/min
Vääntö: 52,3 Nm / 5 650 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1500 mm
Istuinkorkeus: 740 mm
Tankin tilavuus: 15,7 litraa
Rengaskoot: 100/90-19 ja 150/80B16
Massa tankattuna: 241 kg

Teksti:  Janne Huhtala Kuvat: Royal Enfield

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat