2.4.2022 Ajoneuvot Royal Enfield palaa Suomen markkinoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi vanhimmista yhä tuotannossa olevista moottoripyörämerkeistä, Royal Enfield, tekee tauon jälkeen paluun Suomen markkinoille. Brittiläisten moottoripyörämerkkien kultakaudesta on jo aikaa, ja monet saarivaltiossa valmistetut merkit ovat kadonneet markkinoilta kokonaan. Niin olisi käynyt myös Royal Enfieldille, jos sen omistus ja valmistus eivät olisi siirtyneet Intiaan. Nyt Royal Enfield elää ja voi hyvin, ja tästä kaudesta alkaen merkki nähdään myös Suomen moottoripyörämarkkinoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 120 vuoden historia moottoripyörävalmistajanaRoyal Enfield perustettiin jo 1893, ja se siirtyi polkupyörien valmistuksesta moottoripyörävalmistajaksi vuonna 1901. Ensimmäisen motorisoidun ajoneuvon Royal Enfield rakensi jo 1898, kun kahden rinnakkain kytketyn polkupyörän runkoon asennettiin 1,5-hevosvoimainen De Dion -moottori. Ja heti vuonna 1900 sillä aloitettiin myös kilpailutoiminta osallistumalla Lontoosta Edinburghiin ja takaisin ajettuun 1000 mailin ajoon.Seuraavana vuonna rakennettu ensimmäinen motorisoitu polkupyörää läheisesti muistuttava kaksipyöräinen sai 1,5-hevosvoimaisen moottorin ohjaustangon etupuolelle, mutta siitä huolimatta veto tapahtui pitkän hihnan välityksellä takapyörän kautta. Kehitys oli nopeaa, ja jo vuonna 1909 Royal Enfieldissä nähtiin 297-kuutioinen V2-moottori. Ja vuonna 1924 mallisto piti sisällään jo kahdeksan eri moottoripyörämallia.Royal Enfieldin historian tunnetuin malli on Bullet, jonka tuotanto alkoi vuonna 1932 ja sitä valmistetaan edelleen. Royalien valmistus päättyi Englannissa vuonna 1970, mutta jo viisitoista vuotta aikaisemmin niitä oli alettu valmistaa lisenssin turvin myös Intiassa. Myöhemmin myös omistus siirtyi Intiaan, mikä onkin pitänyt Royal Enfieldin hengissä ja voimissaan.Koko Royal Enfield -mallisto SuomeenSuomeen merkkiä ei ole vähään aikaan tuotu, mutta nyt lahtelainen Riku Motor korjaa tilanteen ja alkaa tuoda Royal Enfieldin koko kuuden mallin Euroopan mallistoa maahan. Riku Motorin takana on Suomen Moottoripyörämuseon yrittäjänä tunnettu Riku Routo, ja sekä museo, Ace Cafe että Royal Enfield -myymälä löytyvätkin jatkossa samasta pihapiiristä Lahdesta.Suomeen tuodaan kuutta eri mallia, joiden hintahaarukka on 5900 - 9950 euroa. Edullisin on yksisylinterinen Meteor 350, jonka ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori tarjoilee 21 hevosvoiman tehon ja 27 newtonmetrin väännön. Sama moottori vauhdittaa Classic 350 -mallia, jonka hinta on 6150 euroa.Seuraava moottori on 411-kuutioinen ja edelleen yksisylinterinen. Se liikuttaa Scram 411 -mallia (6750 eur) sekä nykymuodin mukaista adventuremalli Himalayaa (6950 eur). Huippumalleina on Interceptor 650 ja Continental GT, joiden menohaluista huolehtii 648-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. Tehoa siitä irtoaa A2-korttiluokkaan juuri sopivasti 48 hevosvoimaa (35 kW) ja vääntöäkin on mukavat 52 newtonmetriä. Interceptorin hinta on 9750 euroa ja Continental GT:n 9950 euroa.Pyöriin voi tutustua tarkemmin Riku Motorin ja Royal Enfieldin omilla sivuilla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Royal Enfield Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle