6.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän matkan tekeminen sähköautolla on usein kohtuullisen helppoa, kunhan matkan suunnittelee hyvin. Kun autossa on useampi matkustaja, myös suunnitelmiin tulee useammin muutoksia. Puolisen vuotta sitten Moottorin käyttötestiin saapui Volkswagen ID.3 -täyssähköauto, jonka soveltumista sille valmiiksi runnottuun koko kansan sähköauton muottiin ryhdyimme tutkimaan. Käyttötestin yksi kantavista ideoista on, että sen aikana autoa käytetään mahdollisimman monessa arjessa – nyt ID.3:n kohdalla autolla on ajanut jopa kaksi työntekijäämme jotka eivät normaalisti tee toimituksellista työtä. Kuten otsikosta voi päätellä, auto on saanut toimia ajoittain myös perhevankkurina. Normaalissa arjessa sähkövoimalinja ei tietenkään vaikeuta kulkemista, etenkään jos auton saa ladattua kotona tai työpaikalla. Ainoa mainittava ero lienee se, että sähköautossa moottori ei tärisytä kabiinia esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Tärinän monesti koetaan rauhoittavan etenkin kaukaloikäisiä, mutta joitain lapsia tärinä voi myös häiritä, eli selkeää voittajaa ei tästä löydetä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taukopaikat muiden hallussa Pitkällä matkalla sähköauto koetaan polttomoottoriautoa vaivalloisemmaksi valinnaksi. Usein reissussa hyvin suunniteltu ajoreitti lataustaukoineen voi olla kuitenkin yhtä nopea kuin polttomoottoriautolla toteutettuna, sillä pysähdykset parin tunnin välein ovat suositeltavia jo liikenneturvallisuudenkin kannalta. Pieni lapsi ei kuitenkaan määrittele tarpeitaan sen mukaan millä huoltoasemilla sattuu olemaan pikalatausasemia – tai edes sen mukaan onko huoltoasemia yleensäkään lähettyvillä. Vaipanvaihto- tai syöttötuokio antaa monesti kuljettajalle sopivasti taukoa ajamisesta sen verran, että taas voi ajaa virkeänä hieman pidempään. Sähköautolla se aiemmin suunniteltu pysähdys on tehtävä joka tapauksessa, vaikka ennen sitä oltaisiin pysähdytty vartin verran keskellä ei mitään. Useammankin kerran tällaiset yllättävät stopit sähköautoillessa ovat jopa tuplanneet matkalla taukoihin käytettävän ajan. Onko sähköauto siis huono valinta lapsiperheelle, joka ajaa runsaasti pitkää matkaa? Ehdottomasti ei. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että siinä kaikkein ikävimmässä ja varsin epätodennäköisesä tapauksessa kaikki lataustauot ovat ’’ylimääräistä’’ vietettyä aikaa tien päällä. Jokainen määritelkööt itse, onko tämä ylitsepääsemätön este sähköauton hankkimiselle vai ei. Tehokkaampien latureiden (ja autojen) yleistyessä tauotkin onneksi lyhenevät. Yleisimmän 50 kilowatin latausasemien lisäksi etenkin pääväylillä yli sadan kilowatin tehoiset asemat ovat jatkuvasti yleistymään päin. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko Autio Lisää aiheesta Moottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?