6.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän matkan tekeminen sähköautolla on usein kohtuullisen helppoa, kunhan matkan suunnittelee hyvin. Kun autossa on useampi matkustaja, myös suunnitelmiin tulee useammin muutoksia. Puolisen vuotta sitten Moottorin käyttötestiin saapui Volkswagen ID.3 -täyssähköauto, jonka soveltumista sille valmiiksi runnottuun koko kansan sähköauton muottiin ryhdyimme tutkimaan. Käyttötestin yksi kantavista ideoista on, että sen aikana autoa käytetään mahdollisimman monessa arjessa – nyt ID.3:n kohdalla autolla on ajanut jopa kaksi työntekijäämme jotka eivät normaalisti tee toimituksellista työtä.Kuten otsikosta voi päätellä, auto on saanut toimia ajoittain myös perhevankkurina. Normaalissa arjessa sähkövoimalinja ei tietenkään vaikeuta kulkemista, etenkään jos auton saa ladattua kotona tai työpaikalla. Ainoa mainittava ero lienee se, että sähköautossa moottori ei tärisytä kabiinia esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Tärinän monesti koetaan rauhoittavan etenkin kaukaloikäisiä, mutta joitain lapsia tärinä voi myös häiritä, eli selkeää voittajaa ei tästä löydetä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaukopaikat muiden hallussaPitkällä matkalla sähköauto koetaan polttomoottoriautoa vaivalloisemmaksi valinnaksi. Usein reissussa hyvin suunniteltu ajoreitti lataustaukoineen voi olla kuitenkin yhtä nopea kuin polttomoottoriautolla toteutettuna, sillä pysähdykset parin tunnin välein ovat suositeltavia jo liikenneturvallisuudenkin kannalta.Pieni lapsi ei kuitenkaan määrittele tarpeitaan sen mukaan millä huoltoasemilla sattuu olemaan pikalatausasemia – tai edes sen mukaan onko huoltoasemia yleensäkään lähettyvillä.Vaipanvaihto- tai syöttötuokio antaa monesti kuljettajalle sopivasti taukoa ajamisesta sen verran, että taas voi ajaa virkeänä hieman pidempään. Sähköautolla se aiemmin suunniteltu pysähdys on tehtävä joka tapauksessa, vaikka ennen sitä oltaisiin pysähdytty vartin verran keskellä ei mitään. Useammankin kerran tällaiset yllättävät stopit sähköautoillessa ovat jopa tuplanneet matkalla taukoihin käytettävän ajan.Onko sähköauto siis huono valinta lapsiperheelle, joka ajaa runsaasti pitkää matkaa? Ehdottomasti ei.Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että siinä kaikkein ikävimmässä ja varsin epätodennäköisesä tapauksessa kaikki lataustauot ovat ’’ylimääräistä’’ vietettyä aikaa tien päällä. Jokainen määritelkööt itse, onko tämä ylitsepääsemätön este sähköauton hankkimiselle vai ei.Tehokkaampien latureiden (ja autojen) yleistyessä tauotkin onneksi lyhenevät. Yleisimmän 50 kilowatin latausasemien lisäksi etenkin pääväylillä yli sadan kilowatin tehoiset asemat ovat jatkuvasti yleistymään päin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko AutioLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous