6.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän matkan tekeminen sähköautolla on usein kohtuullisen helppoa, kunhan matkan suunnittelee hyvin. Kun autossa on useampi matkustaja, myös suunnitelmiin tulee useammin muutoksia. Puolisen vuotta sitten Moottorin käyttötestiin saapui Volkswagen ID.3 -täyssähköauto, jonka soveltumista sille valmiiksi runnottuun koko kansan sähköauton muottiin ryhdyimme tutkimaan. Käyttötestin yksi kantavista ideoista on, että sen aikana autoa käytetään mahdollisimman monessa arjessa – nyt ID.3:n kohdalla autolla on ajanut jopa kaksi työntekijäämme jotka eivät normaalisti tee toimituksellista työtä.Kuten otsikosta voi päätellä, auto on saanut toimia ajoittain myös perhevankkurina. Normaalissa arjessa sähkövoimalinja ei tietenkään vaikeuta kulkemista, etenkään jos auton saa ladattua kotona tai työpaikalla. Ainoa mainittava ero lienee se, että sähköautossa moottori ei tärisytä kabiinia esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Tärinän monesti koetaan rauhoittavan etenkin kaukaloikäisiä, mutta joitain lapsia tärinä voi myös häiritä, eli selkeää voittajaa ei tästä löydetä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaukopaikat muiden hallussaPitkällä matkalla sähköauto koetaan polttomoottoriautoa vaivalloisemmaksi valinnaksi. Usein reissussa hyvin suunniteltu ajoreitti lataustaukoineen voi olla kuitenkin yhtä nopea kuin polttomoottoriautolla toteutettuna, sillä pysähdykset parin tunnin välein ovat suositeltavia jo liikenneturvallisuudenkin kannalta.Pieni lapsi ei kuitenkaan määrittele tarpeitaan sen mukaan millä huoltoasemilla sattuu olemaan pikalatausasemia – tai edes sen mukaan onko huoltoasemia yleensäkään lähettyvillä.Vaipanvaihto- tai syöttötuokio antaa monesti kuljettajalle sopivasti taukoa ajamisesta sen verran, että taas voi ajaa virkeänä hieman pidempään. Sähköautolla se aiemmin suunniteltu pysähdys on tehtävä joka tapauksessa, vaikka ennen sitä oltaisiin pysähdytty vartin verran keskellä ei mitään. Useammankin kerran tällaiset yllättävät stopit sähköautoillessa ovat jopa tuplanneet matkalla taukoihin käytettävän ajan.Onko sähköauto siis huono valinta lapsiperheelle, joka ajaa runsaasti pitkää matkaa? Ehdottomasti ei.Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että siinä kaikkein ikävimmässä ja varsin epätodennäköisesä tapauksessa kaikki lataustauot ovat ’’ylimääräistä’’ vietettyä aikaa tien päällä. Jokainen määritelkööt itse, onko tämä ylitsepääsemätön este sähköauton hankkimiselle vai ei.Tehokkaampien latureiden (ja autojen) yleistyessä tauotkin onneksi lyhenevät. Yleisimmän 50 kilowatin latausasemien lisäksi etenkin pääväylillä yli sadan kilowatin tehoiset asemat ovat jatkuvasti yleistymään päin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko AutioLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen