27.6.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: pikakurssi pikalataukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikalatauksen tarkoituksena on täyttää sähköauton akkua mahdollisimman nopeasti, jotta matkaa voi jatkaa viivytyksettä. Tehokkaimmat pikalaturit tarjoavat jo akun kymmenissä minuuteissa täyttävää 350 kilowatin lataustehoa, eivätkä lataussuorituskyvyltään parhaat sähköautot ole hurjan paljoa perässä. Korkeat lataustehot tarkoittavat tasasähköllä latausta: ulkoisen latausaseman suurtehoelektroniikka muuntaa sähköverkon vaihtosähkön tasasähköksi ja syöttää sen auton latausliittimen kautta suoraan akkuun. Tyypillisesti latausjännite on suuruusluokaltaan 400 V, mutta ensimmäiset 800 voltin autot ovat jo markkinoilla. Auton oma latausjärjestelmä ohitetaan pikalatauksessa, sillä näin tehokkaat laturit maksavat enemmän kuin auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yhdestä numerosta kiinniPikalataukseen on vakiintunut kaksi standardia: japanilainen CHAdeMO ja eurooppalainen CCS. Vaikka standardeissa on eroa, pystyvät lähes kaikki pikalatausasemat tarjoamaan latausta sekä CHAdeMO- että CCS-järjestelmillä. Viime aikoina ainoastaan CCS-järjestelmillä varustetut latausasemat ovat olleet yleistymään päin, sillä se on uusissa autoissa huomattavasti CHAdeMOa yleisempi ratkaisu.Itse latausaseman enimmäisteho ilmoitetaan usein laturin kyljessä sekä sovelluksissa, joiden kautta latausta voi hallita älypuhelimella.Todellista pikalataustehoa ei kuitenkaan voi ilmoittaa yksiselitteisesti yhdellä numerolla. Autonvalmistajat kertovat lähinnä enimmäistehon, kuten 100 kilowattia. Lukema todellakin tarkoittaa huipputehoa, ja keskimääräinen latausteho voi vaihdella suurestikin kahden huipputeholtaan saman arvoisen automallin välillä.Esimerkiksi Nissan Leafin eri akkuversioille luvataan noin 50 kilowatin pikalatausteho. Latauksen keskiteho vaihtelee kuitenkin rajusti: alkuperäisen 24 kilowattitunnin Leafin latausteho laskee jo varausasteen ylittäessä 25 prosenttia, kun myöhempi 30 kWh akkuversio jaksaa yli 40 kilowatin teholla vielä 80 prosenttiin asti, jolloin 24 kWh Leaf lataa enää 20 kilowatilla.Toisaalta taas Audi E-tronille luvataan kunnioitettava 150 kilowatin latausteho, ja suunnilleen sen auto saavuttaakin noin 80 prosentin varausasteeseen saakka.Latausteho käytännössäPikalatausteho laskee joka tapauksessa akun täyttyessä. Vertauskuvana on käytetty vesilasin täyttymistä: mitä täydempään lasiin vettä kaataa, sitä varovaisemmin se on tehtävä.Lataustehoon vaikuttaa myös akun lämpötila. Liian kylmää tai kuumaa akkua ei voi ladata täydellä teholla. Tähän palaamme myöhemmin akkua käsittelevässä artikkelissa.Yhtä kaikki, pikalatauksen suorituskykyä ei voi yhdellä teholuvulla kuvata. Tarvittaisiin kuvaajaa, jossa latausteho esitetään suhteessa akun varausasteeseen. Tällaisia autonvalmistajat harvoin tarjoavat.Usein ilmoitetaan latausaika varausastevälille, esimerkiksi 10–80 prosenttia. Se kertoo suorituskyvystä huipputehoa enemmän, vaikka lataajan täytyykin hieman laskea saadakseen selville latauksen kilometrikustannukset.Aika on rahaa pikalatauksessaPikalatauksesta maksetaan tyypillisesti ajasta, ei energiasta. Ajokilometrien hinnan kannalta oleellista on auton keskimääräinen latausteho sekä energiatehokkuus – pihi auto kun taittaa pienemmällä energiamäärällä saman matkan.Kulujen laskemisen kannalta hyvä työkalu on esimerkiksi Teslan mittariston näyttö, joka kertoo tunnin latauksella kertyvien lisäkilometrien arvioidun määrän. Sen avulla sähköautoilija voi nopeasti arvioida kuinka pian matka pääsee jatkumaan, ja kuinka paljon lataus maksaa.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen