27.6.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: pikakurssi pikalataukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikalatauksen tarkoituksena on täyttää sähköauton akkua mahdollisimman nopeasti, jotta matkaa voi jatkaa viivytyksettä. Tehokkaimmat pikalaturit tarjoavat jo akun kymmenissä minuuteissa täyttävää 350 kilowatin lataustehoa, eivätkä lataussuorituskyvyltään parhaat sähköautot ole hurjan paljoa perässä. Korkeat lataustehot tarkoittavat tasasähköllä latausta: ulkoisen latausaseman suurtehoelektroniikka muuntaa sähköverkon vaihtosähkön tasasähköksi ja syöttää sen auton latausliittimen kautta suoraan akkuun. Tyypillisesti latausjännite on suuruusluokaltaan 400 V, mutta ensimmäiset 800 voltin autot ovat jo markkinoilla. Auton oma latausjärjestelmä ohitetaan pikalatauksessa, sillä näin tehokkaat laturit maksavat enemmän kuin auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yhdestä numerosta kiinniPikalataukseen on vakiintunut kaksi standardia: japanilainen CHAdeMO ja eurooppalainen CCS. Vaikka standardeissa on eroa, pystyvät lähes kaikki pikalatausasemat tarjoamaan latausta sekä CHAdeMO- että CCS-järjestelmillä. Viime aikoina ainoastaan CCS-järjestelmillä varustetut latausasemat ovat olleet yleistymään päin, sillä se on uusissa autoissa huomattavasti CHAdeMOa yleisempi ratkaisu.Itse latausaseman enimmäisteho ilmoitetaan usein laturin kyljessä sekä sovelluksissa, joiden kautta latausta voi hallita älypuhelimella.Todellista pikalataustehoa ei kuitenkaan voi ilmoittaa yksiselitteisesti yhdellä numerolla. Autonvalmistajat kertovat lähinnä enimmäistehon, kuten 100 kilowattia. Lukema todellakin tarkoittaa huipputehoa, ja keskimääräinen latausteho voi vaihdella suurestikin kahden huipputeholtaan saman arvoisen automallin välillä.Esimerkiksi Nissan Leafin eri akkuversioille luvataan noin 50 kilowatin pikalatausteho. Latauksen keskiteho vaihtelee kuitenkin rajusti: alkuperäisen 24 kilowattitunnin Leafin latausteho laskee jo varausasteen ylittäessä 25 prosenttia, kun myöhempi 30 kWh akkuversio jaksaa yli 40 kilowatin teholla vielä 80 prosenttiin asti, jolloin 24 kWh Leaf lataa enää 20 kilowatilla.Toisaalta taas Audi E-tronille luvataan kunnioitettava 150 kilowatin latausteho, ja suunnilleen sen auto saavuttaakin noin 80 prosentin varausasteeseen saakka.Latausteho käytännössäPikalatausteho laskee joka tapauksessa akun täyttyessä. Vertauskuvana on käytetty vesilasin täyttymistä: mitä täydempään lasiin vettä kaataa, sitä varovaisemmin se on tehtävä.Lataustehoon vaikuttaa myös akun lämpötila. Liian kylmää tai kuumaa akkua ei voi ladata täydellä teholla. Tähän palaamme myöhemmin akkua käsittelevässä artikkelissa.Yhtä kaikki, pikalatauksen suorituskykyä ei voi yhdellä teholuvulla kuvata. Tarvittaisiin kuvaajaa, jossa latausteho esitetään suhteessa akun varausasteeseen. Tällaisia autonvalmistajat harvoin tarjoavat.Usein ilmoitetaan latausaika varausastevälille, esimerkiksi 10–80 prosenttia. Se kertoo suorituskyvystä huipputehoa enemmän, vaikka lataajan täytyykin hieman laskea saadakseen selville latauksen kilometrikustannukset.Aika on rahaa pikalatauksessaPikalatauksesta maksetaan tyypillisesti ajasta, ei energiasta. Ajokilometrien hinnan kannalta oleellista on auton keskimääräinen latausteho sekä energiatehokkuus – pihi auto kun taittaa pienemmällä energiamäärällä saman matkan.Kulujen laskemisen kannalta hyvä työkalu on esimerkiksi Teslan mittariston näyttö, joka kertoo tunnin latauksella kertyvien lisäkilometrien arvioidun määrän. Sen avulla sähköautoilija voi nopeasti arvioida kuinka pian matka pääsee jatkumaan, ja kuinka paljon lataus maksaa.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?