27.6.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: pikakurssi pikalataukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikalatauksen tarkoituksena on täyttää sähköauton akkua mahdollisimman nopeasti, jotta matkaa voi jatkaa viivytyksettä. Tehokkaimmat pikalaturit tarjoavat jo akun kymmenissä minuuteissa täyttävää 350 kilowatin lataustehoa, eivätkä lataussuorituskyvyltään parhaat sähköautot ole hurjan paljoa perässä. Korkeat lataustehot tarkoittavat tasasähköllä latausta: ulkoisen latausaseman suurtehoelektroniikka muuntaa sähköverkon vaihtosähkön tasasähköksi ja syöttää sen auton latausliittimen kautta suoraan akkuun. Tyypillisesti latausjännite on suuruusluokaltaan 400 V, mutta ensimmäiset 800 voltin autot ovat jo markkinoilla. Auton oma latausjärjestelmä ohitetaan pikalatauksessa, sillä näin tehokkaat laturit maksavat enemmän kuin auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei yhdestä numerosta kiinni Pikalataukseen on vakiintunut kaksi standardia: japanilainen CHAdeMO ja eurooppalainen CCS. Vaikka standardeissa on eroa, pystyvät lähes kaikki pikalatausasemat tarjoamaan latausta sekä CHAdeMO- että CCS-järjestelmillä. Viime aikoina ainoastaan CCS-järjestelmillä varustetut latausasemat ovat olleet yleistymään päin, sillä se on uusissa autoissa huomattavasti CHAdeMOa yleisempi ratkaisu. Itse latausaseman enimmäisteho ilmoitetaan usein laturin kyljessä sekä sovelluksissa, joiden kautta latausta voi hallita älypuhelimella. Todellista pikalataustehoa ei kuitenkaan voi ilmoittaa yksiselitteisesti yhdellä numerolla. Autonvalmistajat kertovat lähinnä enimmäistehon, kuten 100 kilowattia. Lukema todellakin tarkoittaa huipputehoa, ja keskimääräinen latausteho voi vaihdella suurestikin kahden huipputeholtaan saman arvoisen automallin välillä. Esimerkiksi Nissan Leafin eri akkuversioille luvataan noin 50 kilowatin pikalatausteho. Latauksen keskiteho vaihtelee kuitenkin rajusti: alkuperäisen 24 kilowattitunnin Leafin latausteho laskee jo varausasteen ylittäessä 25 prosenttia, kun myöhempi 30 kWh akkuversio jaksaa yli 40 kilowatin teholla vielä 80 prosenttiin asti, jolloin 24 kWh Leaf lataa enää 20 kilowatilla. Toisaalta taas Audi E-tronille luvataan kunnioitettava 150 kilowatin latausteho, ja suunnilleen sen auto saavuttaakin noin 80 prosentin varausasteeseen saakka. Latausteho käytännössä Pikalatausteho laskee joka tapauksessa akun täyttyessä. Vertauskuvana on käytetty vesilasin täyttymistä: mitä täydempään lasiin vettä kaataa, sitä varovaisemmin se on tehtävä. Lataustehoon vaikuttaa myös akun lämpötila. Liian kylmää tai kuumaa akkua ei voi ladata täydellä teholla. Tähän palaamme myöhemmin akkua käsittelevässä artikkelissa. Yhtä kaikki, pikalatauksen suorituskykyä ei voi yhdellä teholuvulla kuvata. Tarvittaisiin kuvaajaa, jossa latausteho esitetään suhteessa akun varausasteeseen. Tällaisia autonvalmistajat harvoin tarjoavat. Usein ilmoitetaan latausaika varausastevälille, esimerkiksi 10–80 prosenttia. Se kertoo suorituskyvystä huipputehoa enemmän, vaikka lataajan täytyykin hieman laskea saadakseen selville latauksen kilometrikustannukset. Aika on rahaa pikalatauksessa Pikalatauksesta maksetaan tyypillisesti ajasta, ei energiasta. Ajokilometrien hinnan kannalta oleellista on auton keskimääräinen latausteho sekä energiatehokkuus – pihi auto kun taittaa pienemmällä energiamäärällä saman matkan. Kulujen laskemisen kannalta hyvä työkalu on esimerkiksi Teslan mittariston näyttö, joka kertoo tunnin latauksella kertyvien lisäkilometrien arvioidun määrän. Sen avulla sähköautoilija voi nopeasti arvioida kuinka pian matka pääsee jatkumaan, ja kuinka paljon lataus maksaa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe