14.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Adventr FS 8 – pitkien retkien todellinen kunkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Adventr FS 8 on retkipyörä, joka kestää täysjousitettuna kovempaakin menoa. Hyvää: Varustelu, integroidut ja tehokkaat valot, paino, tehokkaat jarrut, ajettavuus. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona. Haibike Adventr FS 8 on mielenkiintoinen näky. Pyörästä paistaa heti päälle sen tukevuus ja jämäkkyys, joka viestii hyvää kuormankantokykyä. Pyörän tavaratelineen kantokyky on 25 kiloa ja koko pyörän kantokyvyksi ilmoitetaan massiiviset 130 kiloa. Toki pyörä kestää varmasti enemmänkin, mutta nämä ovat ne painot, jotka valmistaja lupaa taata myös takuuseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bike parkkiin? Haibike Adventr FS 8 on myös hieman kummajainen, tai ehkä paremmin sanottuna erikoisuus, koska se on retkipyörä täysjoustolla. Haibike on saksalainen pyörämerkki ja Saksassa Adventr FS 8:n kaltaiset täysjousitetut retkipyörät ovat todella suosittuja ja niiden suosio kasvaa koko ajan. Haibike Adventr FS 8:n etujousto on 140 milliä, vähempikin riittäisi tällaisessa pyörässä. Nelimäntäiset jarrut 180-millisillä levyillä ovat tehokkaat ja takaavat myös sen, että jos Adventr FS 8:lla haluaa mennä kovempaan ryskeeseen niin antaa mennä vaan! Kun Adventr FS 8:sta riisuisi tarakan ja lokarit pois, sillä voisi ryhtyä vaikka satunnaisiin bike park -iloitteluihinkin? Haibikessä on myös leveä 785-millinen ohjaustanko, joka tekee ajoasennosta todella vakaan ja tukeva, sekä myös leppoisan, leppoisuutta tarvitaan pitkillä retkillä. Muutenkin Haibike on miellyttävä ja tukeva ajaa, pyörä menee suoraan ja ajoasento on todella miellyttävä. Pyörän rengastus, 27,5-tuumaiset pyörät sekä niissä hyvin rullaavat Continentalit riittävät hyvin karkeampaankin maastoon juurakkojen ja kivien ylitykseen. Riittävä vääntö retkipyörään Haibike Adventr FS 8:ssa on Yamahan PW-ST -sähkömoottori, joka tarjoaa 70 newtonmetrin väännön. Tämä on speksattu täsmälleen pyörän luonteen huomioon ottaen oikein, pyörä ei tarvitse tämän enempää avustusta ja toisaalta, matalampi avustustaso taas säästää akkua ja tukee sitä ajatusta, mihin Adventr FS 8 on tarkoitettu, pitkiin seikkailuihin. Haibike Adventr FS 8 ei hyvästä varustelustaan huolimatta ole kuitenkaan kovin painava, se painaa varusteineen vain 27,7 kiloa. Haibike Adventr FS 8 on todella positiivinen ja miellyttävä yllätys retkipyörien kategoriaan. Pyörän suositushintakaan ei ole mikään tavaton, kun ottaa huomioon, mitä rahalla saa. Se on myös erinomaisesti varusteltu, tavaratelineen lisäksi etu- ja takavalot kuuluvat vakiovarusteisiin. Sen lisäksi valot ovat vielä erittäin tehokkaat. Pyörä oikeastaan houkuttelee ajamaan pitkiä siivuja kuormattuna, se on oikea pitkien siivujen kunkku. Haibike Adventr FS 8 on jopa niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa. Huonoa pyörässä on se, että siinä ei ole hissitolppaa vakiovarusteena. Lähes viiden tuhannen euron hintaisessa pyörässä sellaisen soisi olevan jo vakiona, varsinkin kun ottaa huomioon pyörän muun varustuksen. Varustuksena ja osiensa puolesta pyörä on varsin kykeneväinen kovempaankiin maastoon ja jos sinne haluaa mennä esimerkiksi pyörä täyteen lastattuna, tällöin hissitolppa tulee todella tarpeeseen pyörän hallittavuuden näkökulmasta. Haibike Adventr on nimensä mukaisesti tehtyä seikkailijoille ja seikkailijat vaativat pyöriltään myös ominaisuuksia. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala Haibike Adventr FS 8 Hinta: 4 799 euroa Paino: 27,7 kg Runko: Haibike, Adventr FS B, Aluminium Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox, 35 Silver, Steel spring, 140 mm travel Takaiskunvaimennin: RockShox, Deluxe Select Plus, Air Ohjaustanko: Raceface, Atlas, 785 mm Jarrut: Tektro, Orion M745, 4-mäntäinen, Tektro TR180, 180 mm jarrulevyt Vaihteisto: Shimano Deore, Shimano Deore M5100, 11– 51s takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore M5100 Kampisarja: Haibike Components, The Crank + Ketju: KMC, X11e Istuin: Selle Bassano, Reko R2 E-Sport Istuinkannatin: Haibike Components, TheSeatpost ++, Aluminium, 31.6 mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Rodi, Tryp 30, With Eyelets, Double Wall, Aluminium Renkaat: Continental Ruban, 65-584, 27.5 x 2.6 Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250 W, 70 Nm Akku: Yamaha InTube, 630 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Yamaha Side Switch, 1,7” LCD Takuu: 2 vuotta Muuta: Herrmans, H-Black MR8 E, 50 lm -etuvalo, AXA Juno Ebike -takavalo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe