8.12.2023

Sähköpyörän koeajo: Haibike Hybe 9 – paljon hypetetty Hybe

Haibike Hybe 9 on kovaan käyttöön tehty täysjousitetty sähkömaasturi. Onko se sen hypetyksen arvoinen? Hyvää: Lisävarusteiden kiinnitettävyys, hinta-laatu -suhde, jousitus. Huonoa: Paino, käsiteltävyys vauhdissa.

Haibiken Hybe -mallisto edustaa saksalaisvalmistajan niin sanottua huippumallistoa. Haibike Hybe 9 ja Hybe 11 ovat Haibiken malliston odotetuimpia uutuuksia.

Kumpikin pyörä on niin sanottua malliston yläpäätä, Haibike Hybe 9 maksaa vajaa 8 000 euroa ja Haibike Hybe 11 muutaman tonnin enemmän, huimat 11 000 euroa.

Vajaa 8 000 euroakin maastopyörästä on paljon, mutta vastaavasti, sillä hinnalla saa aika paljon pyörää – ja siksi Hybe onkin tietyllä tavalla ennakkohypetyksen arvoinen. Haibike Hybe 9:ssä komponentit ovat kohdallaan ja ne vastaavat pyörän hintaa.

Hybe 9 on varustettu Boschin Performance CX -moottorilla, joka luo pyörälle odotuksia, se on tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmistoa, mitä sähköpyörämaailmassa ajojärjestelmäpuolella on tarjolla. Hybe 9:ssä on tyydyttävä niin sanottuun vakiomoottoriin, kun Hybe 11 on varustettu kisakireällä Performance CX Race -moottorilla. Jos perus-Bosch on monien suosikkimoottori, Race-malli tarjoaakin sitten sellaista meno ja erittäin nopeaa reagointia kuskin käskyihin, että tällä hetkellä markkinoilta saa korskeampaa sähkömoottoria hakea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Boschilla mennään

Kyllä Boschin peruskone näyttää parhaat puolensa Hybe 9:nkin kohdalla. Moottorin reagointi on erittäin tarkkaa ja tuntuma maastoajoon on koko ajan erinomainen. Kiox-näyttö kruunaa kokonaisuuden kaikkine ominaisuuksineen. Paksumpi talvihanskakädessä Boschin ohjain on hieman hankala käyttää.

Haibike Hybe 9:n rungon muotoilu eroaa jonkun verran totutusta. Monien maastopyörien ongelmana on, että pyörän rungossa ei ole edes juomapullolle tilaa.

Haibiken runko on muotoiltu niin, että alaputken ja yläputken väliin jää melko suuri tila. Alaputkessa on Habiken Modular Rail System, joka tarkoittaa sitä, että alaputkeen etukolmion sisäpuolelle voi kiinnittää Haibiken omalla kiinnitysjärjestelmällä esimerkiksi juomapullotelineen, lukon tai muuta tarpeellista, vaikka runkolaukun. Tällöin pidemmätkin reissut voivat onnistua ilman reppua.

Haibike Hyben moottori on käännetty myös hieman pystyyn, jonka pitäisi taata moottorille parempi jäähdytys. Akku lähtee irti alakautta vetämällä, kun moottori ei ole sen tiellä. Hyben runkoon mahtuukin iso 750 wattitunnin akku, joten Hyben voi odottaa toimivan myös hyvin pitkällä toimintasäteellä. Kulutukseen toki vaikuttaa moni asia, kuten pyörän paino.

Haibike painaa yli 26 kiloa. Kysymys kuuluu, että jos pyörän painoa olisi saatu hieman kevennettyä, olisiko se vieläkin parempi ja suorituskykyisempi?

Käsiteltävyys vaatii kuskilta

Suorituskykyä Hybe 9:ltä ei kuitenkaan puutu. Itse asiassa Haibiken runkogeometrian vuoksi sen ajoasento on melko pysty. Iso akkukoko puoltaa tässäkin mielessä pitkien ja leppoisien trail-matkojen taittamista, samoin se, että Haibiken runkoon saa mukaan myös halutessaan hieman varustetta tai energiaa.

Mutta siitä suorituskyvystä. Ylämäkeen kiivettäessä Haibike on edelleen hyvin helppo ja rento ajettava. Aivan jyrkässä mäessä etupää pyrkii hieman irti, joka tarkoittaa sitä, että kuljettajan täytyy siirtää painetta etupään suuntaan. Siitä huolimatta takapää ei menetä pitoaan. Mullet-rengastus, eli 29-tuumainen rengas edessä ja 27,5-tuumainen takana on myös hyvä ratkaisu etenemiskyvyn näkökulmasta.

Silloin kun ajetaan syheröistä vauhdikasta mutkittelevaa pätkää, Hybe 9 ei ole ehkä ihan parhaimmillaan, ketterämpiäkin ja helpommin taittuvia ja kääntyviä pyöriä löytyy tästä hintaluokasta. Hybe 9 vaatii jonkun verran voimaa, se ei käänny aivan niin itsekseen kuin monet muut tämän hintaluokan pyörät.

Hybe on tehty kuitenkin siihen, että sillä mennään lujaa myös alamäkeen. Pyörän jousitus kestää hyvin kovemman rynkytyksen ja jarrut kestävät myös hyvin kovempaa menoa. Hybe 9:n käsiteltävyyden näkökulmasta se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen alamäkiryskäjä, koska ketteryyttä ja valmiutta suunnan muutoksiin tarvitaan alamäkeenkin ajettaessa.

Hybe 9 herättää kuitenkin paljon luottamusta vakaudellaan ja sillä, että se on varusteltavissa. Siksi se on enemmän trail-ajoon soveltuva, kuin täysverinen alamäkikone. Voi olla, että Hybe 11 on soveltuvampi aggressiivisempaan menoon. Mutta se onkin sitten useamman tonnin vaativampi juttu.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Haibike Hybe 9
SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX, 250 W, 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain Bosch Kiox 300
Akku Bosch, PowerTube, 750 Wh
Vaihteisto Sram, SX Eagle, Sram Eagle PG1210, 11–50 -takapakka
Kampisarja Haibike Components, The Crank +++, alumiini
Ketju Sram, SX Eagle
Runko Carbon
Rungon koko S, M, L, XL
Etuhaarukka RockShox, ZEB Select RC, Air, 170 mm
Takaiskunvaimennin RockShox, Deluxe Select Plus
Ohjaustanko Haibike Components, TheBar ++, 780 mm
Jarrut Shimano, SLX M7120, 203 mm levy edessä ja takana
Istuin Fi'zi:k, Terra Aidon X5-160
Rengaskoko 29”/27,5”
Renkaat Maxxis Minion DHR, Minion DHF
Vanteet WTB, ST i30 TCS
Massa 26 kg
Takuu Runko 2 v, komponentit 2 v
Hinta 7 699 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat