16.5.2019 Ajoneuvot Sähkövika tyssää matkan – runsas varustelu laittaa autojen laturin koville Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieavustuksia tekevä ADAC: autojen sähköjärjestelmissä suunnitteluvirheitä. Auto jättäessä tien poskeen, on ongelman taustalla useimmiten akkuvika, paljastaa saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuore tiepalveluraportti, joka perustuu liki neljään miljoonaan tieavustukseen vuonna 2018. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteena alimitoitettu akku Reilusti yli puolet (52,1 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä vioista liittyy auton sähkölaitteisiin – akku mukaan luettuna. Akkuviat ovat yleinen riesa: akkuongelmien osuus tielle jäämisen teknisistä vioista on noussut uuteen ennätykseen, 42 prosenttiin. Vertailun vuoksi mainittakoon, että 20 vuotta sitten, vuonna 1998, akku- ja sähkövikojen osuus yhteensä oli ainoastaan 31,3 prosenttia. Taustalla suunnitteluvirheitä ADAC:n mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt autojen sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville. Akun tyhjeneminen voi johtua alihankintaosien laatupuutteista kustannussäästöjen kurimuksessa. Nykyautojen akut ja laturit ovat alimitoitettuja suureen sähkönkulutukseen verrattuna. Monissa nykyautoissa on virtasyöppö, sähkötoiminen PTC-lämmitysvastus matkustamon lämmitystä tehostamassa. Lyhyillä ajomatkoilla ja pakkasella akku ei ehdi latautua täyteen. Myös polttonestetoimisen lämmittimen käyttö auton esilämmitykseen on akkua voimakkaasti kuormittava seikka talvikäytössä. Joissakin malleissa mekaanisia toimintoja on muutettu sähkötoimisiksi, esimerkiksi pysäköintijarrun kytkentä ja vapautus. Sekin kuormittaa akkua. 20 miljoonan jäsenen ADAC ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Suomen Autoliiton jäsenjärjestö. ADAC on perustettu vuonna 1903. Jäseniä ADACilla on yli 20 miljoonaa. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 64 vuotta. ADACilla on 1 800 omaa tiepalveluautoa, ja lisäksi 1 000 yhteistyökumppania, joilla 5 000 autoa. Vuonna 2018 oli neljä miljoonaa tiepalvelun avustustapausta. Apua annettiin siis joka kahdeksas sekunti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ennustus toteutui Kuusi vuotta sitten ADAC ennusti, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin kävi. Akun heikon varaustilan kanssa ollaan entistä pahemmin lirissä: Esimerkiksi muodikas sähkötoiminen pysäköintijarru voi jumittaa tai ei kytkeydy lainkaan toimintaan, jos akun varaustila on heikko. Apuvirran antamista tai akun vaihtoa itse ei suositella nykyautoille. Autojen monimutkaisen sähköjärjestelmän suojaamiseksi apuvirran antaminen autosta toiseen voi olla kielletty tai ohjekirjassa ei ole lainkaan neuvoja apuvirran käyttöön. Siinä ei auta muu kuin kutsua hinausauto paikalle. Älä vaihda akkua itse Uusimpien mallien akkuakaan ei voi enää vaihtaa itse. Auton sähköjärjestelmä voi mennä sekaisin ja laitteet voivat vaatia uudelleen koodauksia taitamattomasti tehdyn akunvaihdon tai väärän akkutyypin asennuksen jälkeen. Akun vaihto on parasta antaa alan ammattilaisen tehtäväksi. Nykyauton hieno tekniikka vaatii tiettyyn malliin tarkalleen oikeanlaisen akun. Nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka on pitänyt akkuvikojen määrän suurena, vaikka start-stop-järjestelmä edellyttää modernin AGM- tai EFB-suurtehoakun käyttöä. Jarrutusenergian talteenotolla varustetun Start-stop-järjestelmän yhteydessä on käytettävä AGM-käynnistysakkua. (Absorbent Glass Mat). EFB -akku (Enhanced Flooded Battery) sopii perustason Start-Stop-järjestelmään, jossa ei ole jarrutusenergian talteenottoa. Joidenkin autojen ohjekirjoissa (esimerkiksi Škoda) suositellaan akun vaihtoa uuteen viimeistään viiden vuoden välein. Se on hyvä neuvo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun valvontajärjestelmä auttaa Jotkut autonvalmistajat ovat kohdistaneet syytökset akkuongelmista autonkäyttäjän kontolle: Epäillään käyttövirhettä tai huolimatonta huoltoa ja selitetään, että valmistaja ei voi tehdä mitään akkuongelmien ehkäisemiseksi. Edellä mainittu väite ei pidä paikkaansa. BMW on siitä hyvä esimerkki. BMW:ssä on jo vuosien ajan ollut akun valvontajärjestelmä, joka kytkee tarvittaessa turhia virtaa kuluttavia laitteita tai toimintoja pois päältä akun suojelemiseksi. Tulokset näkyvät. BMW:ssä ja sen omistamassa Minissä on vähiten tielle jättäneitä akkuongelmia. Sen sijaan joissakin kaukoidän automerkeissä (esimerkiksi Honda, Hyundai ja Kia) akkuongelmat muodostavat suurimman osan auton tielle jättäneistä vioista. Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset viat Saksassa vuonna 2018 Akku 42,0 prosenttia Moottori, moottorinohjaus 19,0 prosenttia Tunnistimet, anturit, diesel: polttonesteen ruiskutus bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä Sekalaiset viat 14,3 prosenttia Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, moottori ja voimansiirto Muut sähkölaitteet 10,1 prosenttia Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohtimet Renkaat 7,0 prosenttia Polttoainejärjestelmä 4,0 prosenttia Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite 2,4 prosenttia Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori 1,2 prosenttia Akkuongelmien aiheuttamat tielle jäämiset 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi) (käyttöönottovuodet 2009, 2013 ja 2014 sekä niiden keskiarvo)MerkkiKäyttöönottovuosiVikaindeksi keskiarvo200920132014Mini2,82,11,42,1BMW5,21,61,02,6Audi12,42,12,15,5Mitsubishi7,88,84,77,1Porsche26,33,91,810,7Škoda18,59,15,811,1Smart16,18,110,011,4Citroën21,28,55,111,6VW20,29,16,712,0Mercedes-Benz23,96,95,312,0Peugeot19,912,35,512,6Opel19,813,18,813,9Renault22,210,512,114,9Dacia16,319,69,415,1Ford25,212,58,415,4Suzuki15,717,612,915,4Toyota21,914,310,315,5Nissan22,612,012,215,6Seat30,010,912,917,9Volvo34,212,07,718,0Mazda23,518,414,218,7Fiat16,522,721,920,4Kia20,623,817,320,6Hyundai23,424,514,420,8Honda31,626,823,127,2Täyssähköautojen osuuden ollessa vielä pieni, sähköautojen toimintavarmuudesta ei voi tehdä vielä tilastollisesti merkittäviä johtopäätöksiä. Viime vuonna ADAC antoi tiepalveluapua 400 sähköautolle. Teksti ja taulukko: Timo Turkula Lähde: ADAC Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: ADAC-tiepalvelutilasto Moottorissa: ADAC paljastaa mikä automalli hyytyy tien poskeen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?