11.1.2020 Ajoneuvot Scania 70 vuotta Suomessa – juhlavuotena markkinajohtajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaiden kuorma-autojen myyntitilastossa vuonna 2019 ykköspaikan otti Scania. Sama vuosi oli ruotsalaisvalmistajan 70. Suomen markkinoilla. Scania ja Suomi ovat olleet hyvä yhdistelmä jo 70 vuoden ajan. Juhlavuoden jälkihuumassa teemme nopean katsauksen koko merkin historiaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Skoonelaisella sydämellä Suomeen Scanian historian voi katsoa alkaneeksi vuonna 1891, kun junanvaunuja ja myöhemmin autoja ja muun muassa moottoreita valmistanut Vabis perustettiin. Kun södertäljeläinen Vabis ja malmöläinen konepaja Scania yhdistyivät 110 vuotta sitten, syntyi kuuluisa Scania-Vabis, jonka epäsuora seuraaja nykyinen Scania AB on. Volkswagenin omistuksessa oleva ruotsalaisyhtiö valmistaa kuormureiden lisäksi linja-autoja sekä moottoreita moneen eri käyttöön vientiin ympäri maailmaa. Scanian nimi tarkoittaa latinaksi Skoonen maakuntaa, josta yhtiö on alun perin kotoisin. Nykyisin yhtiön päämaja on Vabiksen alkuperäisessä kotipaikassa Södertäljessä Tukholman lähistöllä. Kuuluisassa logossa esiintyy puolestaan taruhahmo aarnikotka, joka on päätynyt siihen Skoonen vaakunasta. LS140 vuonna 1989 Suomessa. Jo Suomen itsenäistymisen aikaan Ruotsista lahjoitettiin meille muutama Scania-Vabis, mutta virallisesti ensimmäiset merkin edustajat rantautuivat tänne sotien jälkeen helmikuussa 1949 OY Scan-Auto AB:n kautta. Maa oli jälleenrakennuksen tilassa, joten uusia, kehittyneitä, kuorma-autoja tarvittiin turvaamaan tavaran kulku ja sitä kautta talouden kehitys sekä mittavista sotakorvauksista selviäminen. Erityisesti puu- ja metallitavaran kuljettaminen vaati paljon kapasiteettia. Sittemmin Scania on valikoitunut eräänlaiseksi Suomen viranomaisten luottomerkiksi. Esimerkiksi paloautoista suurin osa on ollut niitä jo vuosikymmeniä ja Puolustusvoimillekin ensimmäiset Scaniat kasattiin Helsingissä reilut 40 vuotta sitten. Scania on työllistänyt tuhansia suomalaisia Suomessa sekä myös Ruotsin puolella. Tällä hetkellä Scania Suomi OY:llä työskentelee 640 henkilöä. Nousu kuorma-autotaivaalle Suomeen tullessaan Scania-Vabiksella oli tuotannossa 1940-luvun L10- ja L20-sarjat. Tuolloin ruotsalaiset tekivät yhteistyötä brittiläisen Leylandin kanssa. Niin kooltaan, ulkonäöltään kuin tekniikaltaankin nämä mallit vastasivat 1940-luvun tyypillistä kuorma-autoa. Scania-Vabis L12 vuodelta 1946. Auto on Scanian moottorilabran testikäytössä. Varsinainen läpimurto Suomen markkinoilla oli kuitenkin kymmenen vuotta myöhemmin, kun ”piikkinokkainen” 75-malli näki päivänvalon. Uusi malli nosti Scanian ensimmäistä kertaa maamme myydyimmäksi kuorma-automerkiksi. Tästä eteenpäin se onkin pysytellyt aina vähintään kolmen joukossa. Vuonna 1966 myytiin Suomen 5 000. Scania-kuormuri. Scania-Vabis L75 vuonna 1958 Argentinassa. Vuonna 1968 nimi muuttui Scania-Vabiksesta Saab-Scaniaksi. Tuohon aikaan esiteltiin legendaarinen V8-moottori ja pystynokkainen 0-sarja. Vanhat kunnon ”nokalliset” säilyttivät silti asemansa erityisesti maansiirrossa ja puukuljetuksissa. Tästä on osoituksena paljon mainetta niittänyt LS 111 1970-luvun alkupuoliskolta. Vuonna 1974 Suomeen saapuu 10 000. Scania. 20 000. yksilö saapuu jo kuuden vuoden kuluttua, 30 000. vuonna 1989 ja 40 000. 2004. Vuosina 1968 – 2004 esiteltiin 0-, 1-, 2-, 3- ja 4-sarjat, ennen kuin nykyinen PGRT-mallisto luotiin. Tämän sarjan toinen ja nykyinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2016 kaukoliikenneauto S-sarjan kautta. Samana vuonna Suomeen toimitetaan 50 000. Scania. Mallisto on laajentunut, ja nyt sitä kutsutaan LPGRS:ksi. Vientiä riittää, sillä nykypäivänä pelkkä vuosituotanto kuorma-autopuolella on juuri tuo 50 000 kappaletta. P-, R- ja T-sarjat yhteiskuvassa 2004. Kenties persoonallisinta muotoilua edusti 2000-luvun alkupuolen T-sarja, jossa pystynokkaisesta oli tehty varsin vähäisillä muutoksilla jylhän näköinen nokallinen versio. Näitä autoja ei paljon valmistettu, nokallinen kun ei oikein istu eurooppalaisiin pituussäädöksiin, mutta aina silloin tällöin Suomenkin teillä näkee harvinaisia T-sarjan edustajia. Suurin siivu Scania Suomi OY juhli 70-vuotista taivaltaan kuorma-autopuolen markkinajohtajan asemassa. Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että viime vuonna maassamme rekisteröitiin ennätykselliset 1 049 Scanian kuorma-autoa. Raskaita eli kokonaismassaltaan yli 16-tonnisia kuorma-autoja myytiin vuoden 2019 aikana kaikkiaan 2 893 kappaletta, joten markkinaosuus on huimat 36,3 prosenttia. Ykkössija tuli joka puolella Suomea. Ruotsalaisilla on melkoinen ylivoima Suomen teillä, sillä toista sijaa pitää heti Scanian jälkeen edellisten vuosien ykkönen, Volvo. R124 Suomessa vuonna 1999. Kovaa myyntitulosta selittää hiljattain uusittu ja laajentunut LPRGS-mallisto. Scania esitteli tuoreimman mallistonsa S-sarjan kautta vuonna 2016. Asiakkaisiin ovat vedonneet särmikkään ulkonäön lisäksi uusitut moottorit, jotka soveltuvat myös vaihtoehtoisille polttoaineille. Lähteet: Scania, Metsätrans, Koneviesti Kuvat: Scania Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku