9.9.2020

Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa

Volta

Ei Volvo, eikä myöskään Scania, vaan Volta. Ruotsalainen start-up -yritys julkaisi 16 tonnia painavan täyssähköisen kuorma-auton. Yrityksen tavoitteena on säästää vuoteen 2025 mennessä 180 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä lähipäästöttömällä tekniikallaan.

Suomessa jokainen vähänkään raskasta kalustoa tunteva tunnistaa ruotsalaisista kuorma-autoista Scanian ja Volvon. Tähän länsinaapurimme kuorma-autotuotanto ei kuitenkaan lopu, sillä maassa toimii myös täyssähköiseen tekniikkaan keskittyvä Volta, joka julkaisi juuri uuden mallin: Volta Zeron.

Volta Zero on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen täyssähköinen 16-tonninen hyötyajoneuvo. Vaikka yritys on ruotsalainen, tullaan Zerot valmistamaan Isossa-Britanniassa.

Pituutta kuorma-autolla on 9 460 millimetriä, korkeutta 3 470 mm ja leveyttä 2 550 mm. Näillä mitoilla tilaa rahdille saadaan 37,7 kuutiometriä. Kantavuudeksi kerrotaan 8 600 kilogrammaa. Zeron huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähemmän päästöjä ja mekaanisia osia

Akuston kapasiteetti tulee olemaan 160–200 kilowattituntia, jolla toimintamatkan kerrotaan olevan 150–200 kilometriä. Moottorin strategisia mittoja ei tiedotteessa mainita. Volta haluaa painottaa kuitenkin sähköisen voimalinjan yksinkertaisuutta, ja kertoo Zerossa olevan 90 prosenttia vähemmän mekaanisia osia kuin perinteisessä polttomoottorikuorma-autossa. Yksinkertaisuudella pyritään saamaan täyssähköiset kuorma-autot samaan hintaluokkaan polttomoottoritoimisten kanssa.

Vuoteen 2025 mennessä valmistaja tähtää tuotteillaan noin 180 000 tonnin hiilidioksidipäästöjen säästöön. Valmistaja rinnastaa säästettyjä päästöjä 24 000 talon päästöihin.

Turvallisuus kunniaan

Ruotsalaisille turvallisuus on kunnia-asia, kuten esimerkiksi Volvo ja Saab ovat henkilöautopuolella osoittaneet. Volta ei tee tässä poikkeusta. Valmistaja kertoo panostaneensa erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuteen. Lasitalomaisen kabiinin kerrotaan antavan kuljettajalle 220 asteen näkyvyyden, joka vähentää kuolleita kulmia.

Valmistaja kertoo Zeron olevan suunniteltu erityisesti kaupunkien paketti- ja rahtitoimituksiin, kuten toimintamatkasta voi olettaa. Valmistaja kertoo, että ensimmäiset autojen kokeilut on määrä aloittaa suurten eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden käytössä jo vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti rakennettujen tuotteiden tuotannon kerrotaan alkavan vuonna 2022.

Lähde ja kuva: Volta Trucks

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat