9.9.2020 Ajoneuvot Se kolmas ruotsalainen kuorma-autonvalmistaja, Volta, paljasti täyssähköisen kuorma-autonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei Volvo, eikä myöskään Scania, vaan Volta. Ruotsalainen start-up -yritys julkaisi 16 tonnia painavan täyssähköisen kuorma-auton. Yrityksen tavoitteena on säästää vuoteen 2025 mennessä 180 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä lähipäästöttömällä tekniikallaan. Suomessa jokainen vähänkään raskasta kalustoa tunteva tunnistaa ruotsalaisista kuorma-autoista Scanian ja Volvon. Tähän länsinaapurimme kuorma-autotuotanto ei kuitenkaan lopu, sillä maassa toimii myös täyssähköiseen tekniikkaan keskittyvä Volta, joka julkaisi juuri uuden mallin: Volta Zeron.Volta Zero on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen täyssähköinen 16-tonninen hyötyajoneuvo. Vaikka yritys on ruotsalainen, tullaan Zerot valmistamaan Isossa-Britanniassa.Pituutta kuorma-autolla on 9 460 millimetriä, korkeutta 3 470 mm ja leveyttä 2 550 mm. Näillä mitoilla tilaa rahdille saadaan 37,7 kuutiometriä. Kantavuudeksi kerrotaan 8 600 kilogrammaa. Zeron huippunopeus on rajoitettu 90 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän päästöjä ja mekaanisia osiaAkuston kapasiteetti tulee olemaan 160–200 kilowattituntia, jolla toimintamatkan kerrotaan olevan 150–200 kilometriä. Moottorin strategisia mittoja ei tiedotteessa mainita. Volta haluaa painottaa kuitenkin sähköisen voimalinjan yksinkertaisuutta, ja kertoo Zerossa olevan 90 prosenttia vähemmän mekaanisia osia kuin perinteisessä polttomoottorikuorma-autossa. Yksinkertaisuudella pyritään saamaan täyssähköiset kuorma-autot samaan hintaluokkaan polttomoottoritoimisten kanssa.Vuoteen 2025 mennessä valmistaja tähtää tuotteillaan noin 180 000 tonnin hiilidioksidipäästöjen säästöön. Valmistaja rinnastaa säästettyjä päästöjä 24 000 talon päästöihin.Turvallisuus kunniaanRuotsalaisille turvallisuus on kunnia-asia, kuten esimerkiksi Volvo ja Saab ovat henkilöautopuolella osoittaneet. Volta ei tee tässä poikkeusta. Valmistaja kertoo panostaneensa erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuteen. Lasitalomaisen kabiinin kerrotaan antavan kuljettajalle 220 asteen näkyvyyden, joka vähentää kuolleita kulmia.Valmistaja kertoo Zeron olevan suunniteltu erityisesti kaupunkien paketti- ja rahtitoimituksiin, kuten toimintamatkasta voi olettaa. Valmistaja kertoo, että ensimmäiset autojen kokeilut on määrä aloittaa suurten eurooppalaisten logistiikkayhtiöiden käytössä jo vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Asiakkaiden toiveiden mukaisesti rakennettujen tuotteiden tuotannon kerrotaan alkavan vuonna 2022.Lähde ja kuva: Volta Trucks Lue lisää: Volvo FL Electric on merkin ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Renault Trucks: sähkökuorma-autot myyntiin 2019 Elävää kuorma-autoperinnettä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle