9.7.2020 Ajoneuvot Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla nyt ensi kertaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt nähdään ensimmäistä kertaa mallin historiassa Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla, jotka kattavat bensiinin, ladattavan hybridin sekä dieselin. Näistä diesel on saatavilla nelivetoisena. Ensimmäistä kertaa mallin historiassa tarjolle tulee Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla. Jo tuttujen bensiinin ja dieselin rinnalle tarjotaan merkin ensimmäinen RS-merkkiä kantava ladattava hybridi. RS-malliston perinteitä jatketaan kahdella korimallilla neljännen modernin Octavia-sukupolven kanssa. Perheautossa RS aloitti taipaleensa Octavian ensimmäisen modernin sukupolven yhteydessä bensiinimoottorisena ja seuraava sukupolvi lisäsi matkaan dieselin. Sanoista "Rally Sport" juontava kirjainyhdistelmä tosin tuli tutuksi jo 1970-luvulla, kun Škoda 130 RS nappasi muun muassa kaksoisluokkavoiton alle 1,3-litraisten luokassa Monte Carlon rallissa vuonna 1977. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla Nyt on jälleen aika astua uudelle aikakaudelle ladattavan hybridin liittyessä valikoimaan. Siinä on 1,4-litrainen TSI bensiinimoottori ja 85-kilowattinen sähkömoottori 6-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kumppanina. Järjestelmän suurin hetkellinen yhteisteho on 180 kilowattia eli 245 hevosvoimaa ja huippuvääntö 400 newtonmetriä. Bensiinimoottorilla varustettu vaihtoehto tarjoaa saman 245 hevosvoiman huipputehon, mutta hieman erilaisista lähtökohdista. Tässä tapauksessa polttomoottori on nimittäin 2-litrainen ja sen avulla kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 6,7 sekunnissa, joka on puolisen sekuntia ladattavaa hybridiä ripeämmin. Bensiinimoottorin pariksi voi valita joko kuusipykäläisen käsivaihteiston tai seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Jutun otsikossa luvattiin Škoda Octavia kolmella eri käyttövoimalla ja se sana pitää. Dieselvaihtoehto on 2-litrainen ja tuottaa 147 kilowattia eli 200 hevosvoimaa. Dieselmoottorin tapauksessa vaihteita vaihtaa aina seitsemänportainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Diesel poikkeaa joukosta sillä, että siihen on saatavilla myös neliveto. Octavian neliveto pohjautuu kuudennen sukupolven sähköisesti ohjattuun monilevykytkimeen, joka on rakenteeltaan aiempia kevyempi. Se pystyy ohjaamaan voimaa tarvittavaan paikkaan sekunnin murto-osissa. Kahdessa bensiinikäyttöisen polttomoottorin omaavassa versiossa on etuakselilla sähköisesti ohjattu tasauspyörästön luistonrajoitin (VAQ), joka siis auttaa tehokasta etuvetoista autoa pito-ongelmia vastaan taistellessa. Kaikissa RS-versioissa on progressiivinen ohjaus ja näitä malleja varten säädetty jämäkämpi alusta. Jatkuvasti säätyvä iskunvaimennus, Dynamic Chassis Control, on saatavilla lisähintaan. Mustaakin mustempi Octavia RS omaa lukuisia mustia yksityiskohtia, joista sen erottaa kevyemmin moottoroiduista sisaristaan. Näihin lukeutuu muun muassa keulamaski, keulan helman ilmanohjain, etupuskurin sumuvalojen yläpuolelta löytyvät ilmanohjaimet, sivupeilien kuoret, ikkunalistat ja takapään helman ilmanohjain. Viistoperässä niin sanottu takaspoileri on sekin samalla kiiltävällä mustalla pinnalla, mutta farmariversion vastaava on maalattu korin väriin. Vanteet ovat vakiona 18-tuumaiset ja tietenkin mustat, mutta jarrusatulat on maalattu punaiseksi. Sisätilojen pääväri on lähtokohtaisesti musta. Musta monitoimiohjauspyörä on kolmipuolainen, koristetikattu ja varustettu RS-logolla. Mittaristonpäällinen on verhoiltu Alcantaralla ja itse mittaristo on aina digitaalinen (Virtual Cockpit), jonka yhtenä vaihtoehtona on erityinen sport-näkymä. Sporttiselta näyttävät etuistuimet integroiduilla niskatuilla on päällystetty mustalla kankaalla, sillä vasta lisävarusteluettelosta löytyy Alcantaran, nahan ja keinonahan yhdistelmällä verhoillut hierovat istuimet. Mallimerkintää ja koristetikkausta on näissäkin. Tyylin viimeistelevät alumiinisilta näyttävät poljinpinnat sekä hiilikuitua jäljittelevät koristelistat. Kuvat ja lähde: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?