Ajoneuvot | Uutinen | 9.7.2020

Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla nyt ensi kertaa

Nyt nähdään ensimmäistä kertaa mallin historiassa Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla, jotka kattavat bensiinin, ladattavan hybridin sekä dieselin. Näistä diesel on saatavilla nelivetoisena.

Jaa artikkeli

Ensimmäistä kertaa mallin historiassa tarjolle tulee Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla. Jo tuttujen bensiinin ja dieselin rinnalle tarjotaan merkin ensimmäinen RS-merkkiä kantava ladattava hybridi. RS-malliston perinteitä jatketaan kahdella korimallilla neljännen modernin Octavia-sukupolven kanssa.

Perheautossa RS aloitti taipaleensa Octavian ensimmäisen modernin sukupolven yhteydessä bensiinimoottorisena ja seuraava sukupolvi lisäsi matkaan dieselin. Sanoista ”Rally Sport” juontava kirjainyhdistelmä tosin tuli tutuksi jo 1970-luvulla, kun Škoda 130 RS nappasi muun muassa kaksoisluokkavoiton alle 1,3-litraisten luokassa Monte Carlon rallissa vuonna 1977.

Škoda Octavia RS historia

Škoda Octavia RS kolmella eri käyttövoimalla

Nyt on jälleen aika astua uudelle aikakaudelle ladattavan hybridin liittyessä valikoimaan. Siinä on 1,4-litrainen TSI bensiinimoottori ja 85-kilowattinen sähkömoottori 6-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston kumppanina. Järjestelmän suurin hetkellinen yhteisteho on 180 kilowattia eli 245 hevosvoimaa ja huippuvääntö 400 newtonmetriä.

Škoda Octavia RS etu

Bensiinimoottorilla varustettu vaihtoehto tarjoaa saman 245 hevosvoiman huipputehon, mutta hieman erilaisista lähtökohdista. Tässä tapauksessa polttomoottori on nimittäin 2-litrainen ja sen avulla kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 6,7 sekunnissa, joka on puolisen sekuntia ladattavaa hybridiä ripeämmin. Bensiinimoottorin pariksi voi valita joko kuusipykäläisen käsivaihteiston tai seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin.

Jutun otsikossa luvattiin Škoda Octavia kolmella eri käyttövoimalla ja se sana pitää. Dieselvaihtoehto on 2-litrainen ja tuottaa 147 kilowattia eli 200 hevosvoimaa. Dieselmoottorin tapauksessa vaihteita vaihtaa aina seitsemänportainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Diesel poikkeaa joukosta sillä, että siihen on saatavilla myös neliveto. Octavian neliveto pohjautuu kuudennen sukupolven sähköisesti ohjattuun monilevykytkimeen, joka on rakenteeltaan aiempia kevyempi. Se pystyy ohjaamaan voimaa tarvittavaan paikkaan sekunnin murto-osissa.

Kahdessa bensiinikäyttöisen polttomoottorin omaavassa versiossa on etuakselilla sähköisesti ohjattu tasauspyörästön luistonrajoitin (VAQ), joka siis auttaa tehokasta etuvetoista autoa pito-ongelmia vastaan taistellessa. Kaikissa RS-versioissa on progressiivinen ohjaus ja näitä malleja varten säädetty jämäkämpi alusta. Jatkuvasti säätyvä iskunvaimennus, Dynamic Chassis Control, on saatavilla lisähintaan.

Škoda Octavia RS 2020 sisusta

Mustaakin mustempi

Octavia RS omaa lukuisia mustia yksityiskohtia, joista sen erottaa kevyemmin moottoroiduista sisaristaan. Näihin lukeutuu muun muassa keulamaski, keulan helman ilmanohjain, etupuskurin sumuvalojen yläpuolelta löytyvät ilmanohjaimet, sivupeilien kuoret, ikkunalistat ja takapään helman ilmanohjain. Viistoperässä niin sanottu takaspoileri on sekin samalla kiiltävällä mustalla pinnalla, mutta farmariversion vastaava on maalattu korin väriin. Vanteet ovat vakiona 18-tuumaiset ja tietenkin mustat, mutta jarrusatulat on maalattu punaiseksi.

Sisätilojen pääväri on lähtokohtaisesti musta. Musta monitoimiohjauspyörä on kolmipuolainen, koristetikattu ja varustettu RS-logolla. Mittaristonpäällinen on verhoiltu Alcantaralla ja itse mittaristo on aina digitaalinen (Virtual Cockpit), jonka yhtenä vaihtoehtona on erityinen sport-näkymä.

Škoda Octavia RS 2020 istuimet

Sporttiselta näyttävät etuistuimet integroiduilla niskatuilla on päällystetty mustalla kankaalla, sillä vasta lisävarusteluettelosta löytyy Alcantaran, nahan ja keinonahan yhdistelmällä verhoillut hierovat istuimet. Mallimerkintää ja koristetikkausta on näissäkin. Tyylin viimeistelevät alumiinisilta näyttävät poljinpinnat sekä hiilikuitua jäljittelevät koristelistat.

 

Kuvat ja lähde: Škoda

Jaa artikkeli

Keskustelu