Koeajo: Subaru Levorg – urheilullinen niin hyvässä kuin pahassa
Subarun uutuus on tehty tutuista palikoista. Hyvää: nelivetoisen ajettavuus, runsas perusvarustelu. Huonoa: kova jousitus, suppea mallisto.
Subarun mukaan Levorg ei ole Legacyn seuraaja, mutta paikkaa Legacyn poistuttua mallistoon jäävää aukkoa. Subaru Levorg on läheisempää sukua Imprezalle ja sen konttiperäiselle WRX-serkulle. Perusrakenteista ja alustan mitoituksesta löytyy yhtäläisyyksiä myös Foresterin ja XV:n kanssa. Hinnastossa Levorg asettuu XV:n ja Foresterin väliin.
Subaru Levorgin ainoa korimalli on viisiovinen farmari bensiinimoottorilla, automaattivaihteistolla ja nelivedolla varustettuna. Värin lisäksi voi valita kolmen eri varustetason välillä.
Perustaso GT on runsaana suositeltava valinta, vaikka varustelistassa olevat kevytmetallivanteet on oudosti peitetty muovisin pölykapselein. GT-N tuo lisää vain navigaattorin, siitä kahden tuhannen euron lisähinta on kova. Sitäkin vielä kalliimpi GT-S luo ylellistä vaikutelmaa sähkösäätöisillä nahkapenkeillä ja lasikatolla.
Valitettavasti Outbackissa esitelty Eyesight-törmäyksenesto puuttuu Levorgista ainakin toistaiseksi. Keskikonsolin iso kosketusnäyttö ja pienemmät näytöt mittariston keskellä ja kojelaudan päällä vaativat pientä harjoittelua oleellisten asioiden löytämiseksi.
Farmari ainoa korimalli
Levorgissa on perhekäyttöön oivat tilat, kaksi aikuistakin matkustaa mukavasti takana, niin pää- kuin jalkatilat ovat riittävät. Leveys on kolmelle niukka ja keskipaikkaa ahdistaa kookas keskitunneli.
Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Takapuskurin kanssa samassa tasossa olevan pohjan alla on lisää tilaa. Takaistuimen selkänojan saa kaadetuksi näppärästi kontin puolelta.
Levorgin ajettavuus on urheilullinen niin hyvässä kuin pahassakin. Sileällä pinnalla meno maistuu nelivetoiselle ralliauton sukulaiselle, mutta alustan tunnokkuus kostautuu kehnokuntoisella tiestöllä. Napakka jousitus löytää kaikki epätasaisuudet ja tärskäyttää isoissa routavaurioissa.
Turboahdettu bensiinibokseri
Ainoa moottorivaihtoehto on bensiinillä toimiva 1,6-litrainen vastaiskumoottori. Se on jo tuttu Imprezasta, nyt turboahtimella terästettynä. Laaja-alainen vääntö helpottaa portaattoman CVT-vaihteiston työtä. Reippaissa kiihdytyksissä tai manuaalisesti vaihdettaessa vaihteisto muuttaa välitystä kuuden esivalitun portaan kautta imitoiden perinteisempiä vaihteistoja. Sport-valinta muuttaa moottorin ja vaihteiston ohjausta kiihkeämmäksi, mutta samalla kaasun annostelusta tulee turhankin kulmikasta.
Moottorin pienentämisellä haetaan alhaisempaa kulutusta ja päästöjä. Verrattuna Subarun vanhoihin vapaastihengittäviin kaksilitraisiin Levorgin lukemat ovat samaa luokkaa paperilla ja käytännössä. Testireitillä bensiiniä paloi 8,4 l/100 km.
Ilmettä hallitsee valtava scoop, ilmanottoaukko konepellin päällä. Siitä otetaan sisään turboahtimen välijäähdyttimen jäähdytysilma.
Scoopin tuoma mielikuva menevämmistä WRX ja STI -malleista aiheuttaa kovia ennakko-odotuksia, mutta Levorg tuottaa pienen pettymyksen varsin tavanomaisella suorituskyvyllään.