30.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Levorg – urheilullinen niin hyvässä kuin pahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun uutuus on tehty tutuista palikoista. Hyvää: nelivetoisen ajettavuus, runsas perusvarustelu. Huonoa: kova jousitus, suppea mallisto. Subarun mukaan Levorg ei ole Legacyn seuraaja, mutta paikkaa Legacyn poistuttua mallistoon jäävää aukkoa. Subaru Levorg on läheisempää sukua Imprezalle ja sen konttiperäiselle WRX-serkulle. Perusrakenteista ja alustan mitoituksesta löytyy yhtäläisyyksiä myös Foresterin ja XV:n kanssa. Hinnastossa Levorg asettuu XV:n ja Foresterin väliin.Subaru Levorgin ainoa korimalli on viisiovinen farmari bensiinimoottorilla, automaattivaihteistolla ja nelivedolla varustettuna. Värin lisäksi voi valita kolmen eri varustetason välillä.Perustaso GT on runsaana suositeltava valinta, vaikka varustelistassa olevat kevytmetallivanteet on oudosti peitetty muovisin pölykapselein. GT-N tuo lisää vain navigaattorin, siitä kahden tuhannen euron lisähinta on kova. Sitäkin vielä kalliimpi GT-S luo ylellistä vaikutelmaa sähkösäätöisillä nahkapenkeillä ja lasikatolla.Valitettavasti Outbackissa esitelty Eyesight-törmäyksenesto puuttuu Levorgista ainakin toistaiseksi. Keskikonsolin iso kosketusnäyttö ja pienemmät näytöt mittariston keskellä ja kojelaudan päällä vaativat pientä harjoittelua oleellisten asioiden löytämiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarmari ainoa korimalliLevorgissa on perhekäyttöön oivat tilat, kaksi aikuistakin matkustaa mukavasti takana, niin pää- kuin jalkatilat ovat riittävät. Leveys on kolmelle niukka ja keskipaikkaa ahdistaa kookas keskitunneli.Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Takapuskurin kanssa samassa tasossa olevan pohjan alla on lisää tilaa. Takaistuimen selkänojan saa kaadetuksi näppärästi kontin puolelta.Levorgin ajettavuus on urheilullinen niin hyvässä kuin pahassakin. Sileällä pinnalla meno maistuu nelivetoiselle ralliauton sukulaiselle, mutta alustan tunnokkuus kostautuu kehnokuntoisella tiestöllä. Napakka jousitus löytää kaikki epätasaisuudet ja tärskäyttää isoissa routavaurioissa.Turboahdettu bensiinibokseriAinoa moottorivaihtoehto on bensiinillä toimiva 1,6-litrainen vastaiskumoottori. Se on jo tuttu Imprezasta, nyt turboahtimella terästettynä. Laaja-alainen vääntö helpottaa portaattoman CVT-vaihteiston työtä. Reippaissa kiihdytyksissä tai manuaalisesti vaihdettaessa vaihteisto muuttaa välitystä kuuden esivalitun portaan kautta imitoiden perinteisempiä vaihteistoja. Sport-valinta muuttaa moottorin ja vaihteiston ohjausta kiihkeämmäksi, mutta samalla kaasun annostelusta tulee turhankin kulmikasta.Moottorin pienentämisellä haetaan alhaisempaa kulutusta ja päästöjä. Verrattuna Subarun vanhoihin vapaastihengittäviin kaksilitraisiin Levorgin lukemat ovat samaa luokkaa paperilla ja käytännössä. Testireitillä bensiiniä paloi 8,4 l/100 km.Ilmettä hallitsee valtava scoop, ilmanottoaukko konepellin päällä. Siitä otetaan sisään turboahtimen välijäähdyttimen jäähdytysilma.Scoopin tuoma mielikuva menevämmistä WRX ja STI -malleista aiheuttaa kovia ennakko-odotuksia, mutta Levorg tuottaa pienen pettymyksen varsin tavanomaisella suorituskyvyllään.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Subaru Levorg GT-N Hinta alkaen 37 942 € Moottori Bensiinimoottori 1 599 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4800–5600 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti