30.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Levorg – urheilullinen niin hyvässä kuin pahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun uutuus on tehty tutuista palikoista. Hyvää: nelivetoisen ajettavuus, runsas perusvarustelu. Huonoa: kova jousitus, suppea mallisto. Subarun mukaan Levorg ei ole Legacyn seuraaja, mutta paikkaa Legacyn poistuttua mallistoon jäävää aukkoa. Subaru Levorg on läheisempää sukua Imprezalle ja sen konttiperäiselle WRX-serkulle. Perusrakenteista ja alustan mitoituksesta löytyy yhtäläisyyksiä myös Foresterin ja XV:n kanssa. Hinnastossa Levorg asettuu XV:n ja Foresterin väliin. Subaru Levorgin ainoa korimalli on viisiovinen farmari bensiinimoottorilla, automaattivaihteistolla ja nelivedolla varustettuna. Värin lisäksi voi valita kolmen eri varustetason välillä. Perustaso GT on runsaana suositeltava valinta, vaikka varustelistassa olevat kevytmetallivanteet on oudosti peitetty muovisin pölykapselein. GT-N tuo lisää vain navigaattorin, siitä kahden tuhannen euron lisähinta on kova. Sitäkin vielä kalliimpi GT-S luo ylellistä vaikutelmaa sähkösäätöisillä nahkapenkeillä ja lasikatolla. Valitettavasti Outbackissa esitelty Eyesight-törmäyksenesto puuttuu Levorgista ainakin toistaiseksi. Keskikonsolin iso kosketusnäyttö ja pienemmät näytöt mittariston keskellä ja kojelaudan päällä vaativat pientä harjoittelua oleellisten asioiden löytämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Farmari ainoa korimalli Levorgissa on perhekäyttöön oivat tilat, kaksi aikuistakin matkustaa mukavasti takana, niin pää- kuin jalkatilat ovat riittävät. Leveys on kolmelle niukka ja keskipaikkaa ahdistaa kookas keskitunneli. Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Takapuskurin kanssa samassa tasossa olevan pohjan alla on lisää tilaa. Takaistuimen selkänojan saa kaadetuksi näppärästi kontin puolelta. Levorgin ajettavuus on urheilullinen niin hyvässä kuin pahassakin. Sileällä pinnalla meno maistuu nelivetoiselle ralliauton sukulaiselle, mutta alustan tunnokkuus kostautuu kehnokuntoisella tiestöllä. Napakka jousitus löytää kaikki epätasaisuudet ja tärskäyttää isoissa routavaurioissa. Turboahdettu bensiinibokseri Ainoa moottorivaihtoehto on bensiinillä toimiva 1,6-litrainen vastaiskumoottori. Se on jo tuttu Imprezasta, nyt turboahtimella terästettynä. Laaja-alainen vääntö helpottaa portaattoman CVT-vaihteiston työtä. Reippaissa kiihdytyksissä tai manuaalisesti vaihdettaessa vaihteisto muuttaa välitystä kuuden esivalitun portaan kautta imitoiden perinteisempiä vaihteistoja. Sport-valinta muuttaa moottorin ja vaihteiston ohjausta kiihkeämmäksi, mutta samalla kaasun annostelusta tulee turhankin kulmikasta. Moottorin pienentämisellä haetaan alhaisempaa kulutusta ja päästöjä. Verrattuna Subarun vanhoihin vapaastihengittäviin kaksilitraisiin Levorgin lukemat ovat samaa luokkaa paperilla ja käytännössä. Testireitillä bensiiniä paloi 8,4 l/100 km. Ilmettä hallitsee valtava scoop, ilmanottoaukko konepellin päällä. Siitä otetaan sisään turboahtimen välijäähdyttimen jäähdytysilma. Scoopin tuoma mielikuva menevämmistä WRX ja STI -malleista aiheuttaa kovia ennakko-odotuksia, mutta Levorg tuottaa pienen pettymyksen varsin tavanomaisella suorituskyvyllään. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Subaru Levorg GT-N Hinta alkaen 37 942 € Moottori Bensiinimoottori 1 599 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4800–5600 r/min Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 250 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?