7.3.2017 Ajoneuvot Takaisin nappulaliigaan – Volkswagen Sedric on autonomian päiväuni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Innovatiivisten tulevaisuusvisioiden keskellä painonapin kutsuminen vallankumoukselliseksi ei naurata. Dieseleiden jälkeen uutta suuntaa etsivä Volkswagen esitteli jälleen autonäyttelyn kunniaksi uuden vision tulevasta. Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä katse kohdistui I.D.:tä ja erilaisia hippibussikonsepteja pidemmälle tulevaisuuteen, sillä Volkswagen Sedric on täydellisen autonomian visio kaupunkikulkineesta. Tuomas Veturin ja uudehkon pesukoneen yhdistelmältä näyttävä Sedric tarjoaa aulamaiset kulkutilat 2+2 hengelle. Kyseessä on Volkswagen-ryhmän ensimmäinen konseptiajoneuvo ja ryhmän alamerkkien odotetaan tekevän tulevaisuudessa konseptista ja sen esittelemistä ideoista omat versionsa. Möhkömäinen rakenne on suunniteltu lempeäksi, turvallisuutta henkiväksi ja kaupunkiympäristöön sopivaksi. Sedricin tarkoituksena on, monien muiden autonomisten ajoneuvojen tavoin, tarjota liikkuvuutta myös erilaisille erityisryhmille. Täydellisen autonomisena ajoneuvona Sedricissä ei ole hallintalaitteita, vaan matkustajien odotetaan kommunikoivan reittitarpeensa autolle esimerkiksi puhumalla tai älypuhelinsovelluksella. Matkustajat voivat seurata reissun etenemistä suurena heijastusnäyttönä toimivan tuulilasin avulla, tai huokaista hetkeksi helpotuksesta ja sulkea silmänsä sohvalla kyyhöttäen. Volkswagenin visioissa suurin osa Sedriceistä on valjastettu konsernin pyörittämän vertaiskäyttöpalveluntarjoajan alaisuuteen, mutta autoja myydään toki esimerkiksi perheille. Sedric voisi viedä lapset kouluun ilman aikuisen vaivaamista ja hakea esimerkiksi ostokset, perhetutut asemalta sekä perheen junnun treeneistä. Käyttökokemuksen ytimenä on Volkswagenin mukaan nappi, jolla ajoneuvo kutsutaan paikalle, ja joka kertoo valojen avulla ajoneuvon tilanteesta. Sinne tänne on ripoteltu myös hauskoja materiaalivalintoja: osa pinnoista on valmistettu koivuparkitusta nahasta ja Sedricin sisäilmasta huolehtii takalasillinen eläviä kasveja. Sedric on osa Volkswagenin viime vuonna lanseerattua "Together – 2025" -strategiaa. – Olemme täysin vakuuttuneita, että täysin autonomiset ajoneuvot tekevät kaupunkielämästä helpompaa, ympäristöystävällisempää ja turvallisempaa. Sedric on tästä ensimmäinen osoitus, linjasi Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller. – Väärinkäsitysten välttämiseksi kerrottakoon, että VW-ryhmä ei aio rakentaa ajoneuvoja tulevaisuudessa, vaan se tehtävä sujuu edelleen parhaiten ryhmän automerkeiltä. Konseptiauto on kuitenkin osoitus uudesta itsehavainnoinnistamme ja ryhmän sisäisestä yhteistyöstä ja tiedonvaihdosta. https://player.vimeo.com/video/206636427 Lähde: Volkswagen, Automotive News Kuvat ja video: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?