29.3.2023

Tältä näyttää Airstreamin ja Porschen visio sähköautoystävällisestä asuntovaunusta

Asuntovaunu ja sähköauto eivät ole tällä hetkellä parhaita kavereita, mutta ongelmaan on ehdotettu erilaisia ratkaisuja. Airstreamin ja Porschen yhteiskonsepti on sieltä fiineimmästä päästä.

Airstreamit ovat pohjoisamerikkalaisia matkailuajoneuvoja, mutta yleisesti ottaen asuntovaunujen maailmassa Airstreamin konsepti on vähintään yhtä luja, kuin vaikkapa Porsche 911:n autojen maailmassa. Kiiltävästä alumiinista saumatut vaunut juontavat juurensa yli 90 vuoden taakse, ja jo tuolloin, kuten nimikin antaa ymmärtää, omintakeisten muotojen tarkoitus oli palvella aerodynamiikan tarkoituksia, ja sitä kautta vähentää vetoauton polttoaineen kulutusta.

Airstream-vaunut ovat tyypillisesti varsin suurikokoisia, ja niitä vedetään usein pohjoisamerikkalaisten suosimilla isoilla avolavoilla. Airstream Studio F. A. Porsche Concept Travel Trailer on kuitenkin visio sellaisesta tulevaisuudesta, jossa vetoautona toimisikin tyypillisesti sähköauto, eikä edes mikään suuri sellainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käsitettä jouduttiin venyttämään

Porschen ja Airstreamin yhteinen suunnitteluryhmä on pyrkinyt konseptivaunun kohdalla puuttumaan niihin kahteen ongelmakohtaan, jotka käytännössä romahduttavat sähköauton toimintamatkan vetoautona. Ongelmat ovat tietysti ilmanvastus sekä massa.

Vaikka kylkiä koristaakin edelleen kirkas alumiini, on Concept Travel Trailerissa luovuttu aerodynamiikan nimissä Airstreameille tyypillisistä saumoista. Muun muassa tietokonemallinnuksilla on lisäksi pyritty muotoilemaan erityisesti vaunun perä siten, että ilmavirta kulkisi sen kautta mahdollisimman viisaasti. Niin ikään vaunun pohja on täysin tasainen.

Alumiinipinnan alla on puolestaan käytetty aiemmista Airstreameista poikkeavia materiaaleja, kuten hiilikuitua. Näin on voitu vähentää vaunun painoa.

Molempiin edellisiin aspekteihin liittyen, Concept Travel Trailer on kuljetuksessa poikkeuksellisen matala. Jotta vaunussa pystyisi kuitenkin mukavasti oleilemaan ja kävelemään kumartumatta, on Airstreamissa otettu ensimmäistä kertaa käyttöön telttakattoratkaisu. Kolmas tila, jossa asuntovaunu voi kuljetuksen ja asumiskäytön lisäksi olla, on tietysti varastointi. Concept Travel Trailerissa on poikkeuksellisen matala kabiini, mutta myös mahdollisuus laskea maavara niin alas, että vaunun saa työnnettyä säilöön tyypilliseen autotalliin.

Muitakin visioita olemassa

Sillä ja tällä puolen Atlanttia on noussut vakavasti esiin ajatus myös siitä, että asuntovaunussa voisi olla oma akusto ja sähkömoottori. Porschen ja Airstreamin Concept Travel Trailerissa tällaista ei ole, mutta viime vuonna Airstream väläytti tätäkin vaihtoehtoa eStream -konseptivaunullaan.

Euroopan puolella esimerkki avustavasta asuntovaunusta on Dethleffs E.Home Coco, jota Moottori on testannutkin. Kompaktin kokoinen vaunu ei saa työntää vetoautoa, vaan pitää suhteessa vetokoukkuun kaikissa tilanteissa päällä noin 100 kilon massan. Sähköavusteisuudesta olisi kuitenkin merkittävä apu sähköauton kulutukseen veturina. Ratkaisun käyttöönottoa liikenteessä viivästyttävät vielä esimerkiksi byrokraattiset kiemurat, mutta Dethleffsin mukaan avustava vaunu voisi tulla markkinoille ehkä jo ensi vuoden aikana.

Lähteet: Airstream/Porsche, Car and Driver Kuvat: Airstream/Porsche, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat