24.5.2019

TrendiTien loppu: Audi TT väistyy sähköisen seuraajan tieltä

Audi TT väistyy

Uumoilujen jälkeen vahvistus: Audin karsintakirves heilauttaa tyylicoupe TT:n pois mallistosta. Tulevaisuus on epävarma myös R8:n ja seuraavan sukupolven A8:n kohdalla.

Audin vuotuisessa yhtiökokouksessa torstaina vahvistettiin aiemmin kuultu väite, että saksalaisvalmistaja on valmis karsimaan ikonisen Audi TT:n pois mallistosta.

Vuonna 1998 julkaistu kaksipaikkainen TT nousi erityisesti vuosituhannen vaihteen tyyli-ikoniksi. Nyt malli on uusin esimerkki rönsystä, joita Audin uusi toimitusjohtaja Bram Schot haluaa karsia merkin varautuessa alati sähköistyvään mallistokehitykseen.
– Keskipitkällä tähtäimellä haluamme, että meillä on vahvin sähköistettyjen autojen mallisto premium-kilpailijoiden joukosta, Schot kommentoi.

Audin tavoitteena on, että 2025 mennessä sen mallistossa on yli 30 sähköistettyä mallia, joista 20 on täyssähköisiä. Samaan ajanjaksoon mennessä Audi aikoo myydä yhteensä miljoona sähköistettyä autoa, muodostaen jopa 40 prosenttia sen myynnistä. 2025:n pitäisi merkitä myös Audin Saksan, Unkarin ja Meksikon tehtaiden hiilidioksidineutraliutta.

Kestävään kehitykseen panostaminen vaatii toimitusjohtaja Schotin mukaan taloudellisten rönsyjen karsimista. Nyt väistyvä TT korvataan johtajan mukaan "tunteisiin vetoavalla" sähköautolla samassa hintaluokassa muutaman vuoden kuluessa. Ennen TT:n karsimista Audi testaa kuitenkin autojen myymistä netissä juuri TT:n Quantum Gray -erikoisversiolla.

Audi TT väistyy
Vuonna 2017 esitelty nykyinen Audi A8 saattaa muuntua täyssähköiseksi jo seuraavassa mallipolvessa.

– Seuraavan sukupolven Audi A8 saattaa olla täyssähköinen. Mitään ei ole päätetty vielä, mutta voin kuvitella sen, Schot kommentoi valmistajan edustusluokan isosta sedanista, jonka nykyinen mallipolvi esiteltiin 2017.
Samaan hengenvetoon hän pohti keskimoottorisen R8-superauton roolia Audin strategiassa.

– Hiilidioksidikrediitit ovat käteistä rahaa nykymaailmassa. Talousjohtajana odotan jo jokaista myytyä sähköautoa, vaikka niiden kannattavuus ei vielä voikaan saavuttaa perinteisiä ajoneuvoja, kommentoi puolestaan Audin talousjohtaja Alexander Seitz.

Lähteet: Automotive News, Bloomberg Kuva: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat