5.8.2020 Ajoneuvot Tuleva Mercedes-Benz S-sarja saa nelipyöräohjauksen ja paljon muuta Erprobungsfahrt mit der neuen Mercedes-Benz S-Klasse auf dem Prüfgelände in Immendingen Test drive with the new Mercedes-Benz S-Class at the Test and Technology Center in Immendingen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva Mercedes-Benz S-sarja on valmistajansa mukaan nelipyöräohjauksen ansiosta lähes yhtä näppärä käsiteltävä kuin Volkswagen Golf. Lisäksi matkassa on oikeasti aktiivinen jousitusjärjestelmä sekä runsaasti turvallisuutta. Tuleva Mercedes-Benz S-sarja tunnutaan esittelevän nykymuodin mukaisesti pieni pala kerrallaan, sillä näin varmistetaan mahdollisimman pitkään mallin ympärillä jatkuva huomio. Tällä kertaa vuorossa ovat alustaan, ajettavuuteen ja aktiiviseen turvallisuuteen liittyvät asiat. Aiemmin Moottori on uutisoinut jo muun muassa tulevan lataushybridin toimintamatkasta sekä S-sarjassa esiteltävästä uudesta MBUX-käyttöliittymästä kuvineen.Nyt paljastettuihin tekniisiin uutuuksiin kuuluvat nelipyöräohjaus, Pre-Safe -järjestelmän laajennus sivutörmäykseen sekä jälkimmäiseen oleellisesti liittyvä E-Active Body Control. Lisäksi pysäköintiin luvataan aikaisempaa enemmän tukea avustinjärjestelmien, 360-asteen kamerajärjestelmän sekä kolmiulotteisen näkymän muodossa. Kolariturvallisuutta auttaa myös takana istuville tarjottava uusi turvatyynyjärjestelmä. Valmistajan edustajat kehuvatkin tulevaa uutuutta varsin estoitta.– Uusi S-sarja tekee oikeutta mallin perinteille innovaation saralla. Seuraava sukupolvi tulee jälleen asettamaan uuden riman autoteollisuudelle: S-sarjassa on uraauurtavia uudistuksia jokaisella osa-alueella turvallisuudesta mukavuuteen ja energiatehokkuuteen. Eräs kantava teema on systemaattinen digitalisaatio niin kehityksen kuin lopullisen tuotteenkin osalta. Erilaisten järjestelmien älykäs verkottuminen tarjoaa kuluttajalle lisäarvoa, sanoo S- ja C-sarjojen tuotepäällikkö Dr. Uwe Ernstberger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuleva Mercedes-Benz S-sarja auttaa aktiivisestiJärjestelmistä eräs mielenkiintoisempia lienee E-Active Body Control -alusta, joka lukee tien pintaa ja toimii aktiivisesti tehdäkseen matkanteosta mukavan lisäksi myös turvallista. Järjestelmään kuuluu 20 anturia ja tien pintaa renkaita ennen tulkitseva stereokamera. Tämä ohjaa jousitusta, joka on rakennettu 48 voltin sähköjärjestelmän ympärille. Järjestelmä reagoi 1000 kertaa joka ikisen sekunnin aikana säätäen jousitusjärjestelmää tarpeen mukaan.Mielenkiintoista, joskaan ei enää täysin uutta, tässä on E-Active Body Control -alustan kyky muun muassa kallistaa autoa kaarretta vastaan. Jousitusjärjestelmästä löytyy siis aktuaattorit tämän mahdollistamiseksi. Kyseessä on tavallaan merkittävästi kehittyneempi versio Citroënin 90-luvun Activa -järjestelmästä.Tätä toimintoa hyödynnetään myös mahdollisen sivutörmäystilanteen varalta. Kylkeen kohdistuvan kolarin uhatessa E-Active Body Control nostaa koria sen puolelta pitääkseen huolen törmäysvoimien välittymisestä mahdollisimman tehokkaasti auton alaosaan ja pohjaan, joka on rakenteeltaan vahvempi. Tältä osin kyse ei tosin ole maailmanuutuudesta – Audi esitteli samanlaisen järjestelmän muutama vuosi sitten uuteen A8-malliin.– Mikäli anturit havaitsevat odotettavissa olevan sivutörmäyksen Pre-Safe Impulse Side -järjestelmä kohottaa koria ennakoivasti jopa 8 senttimetriä E-Active Body Controlin avulla. Näin isku kohdistuu auton alaosien erittäin tukeviin törmäysrakenteisiin. Toisena täysin uutena ominaisuutena poistumisvaroitin varoittaa jo ennen kuin kuljettaja tai etumatkustaja on koskenut ovenkahvaan. Tämä on mahdollista sillä MBUX Interior Assistant havaitsee käden liikkeen jo sen lähestyessä oven kahvaa, kommentoi autonomisen ajamisen osaston johtaja Dr. Michael Hafner.Tuleva Mercedes-Benz S-sarja ensiesittelee turvallisuusvarustelun taholta myös takamatkustajien turvatyynyt, jotka vastaavat yleisiä etutörmäyksessä suojaavia etumatkustajien turvatyynyjä. Nyt vastaava järjestelmä on kehitetty takana reunapaikoilla istuville, mutta sen putkimainen rakenne on varsin poikkeava.Ketterämpi kokoisekseenAjettavuuden puolelta huomionarvoista on myös lisävarusteena kahtena eri versiona saatava nelipyöräohjaus, jonka luvataan tekevän S-sarjasta selvästi ketterämpi. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 10 astetta, joka mahdollistaa kääntöympyrän kaventuvan jopa kahdella metrillä. Samaan aikaan auton luvataan olevan entistäkin vakaampi korkeissa nopeuksissa.– Nelipyöräohjaus tekee S-sarjasta yhtä ketterän kuin C-segmentin autot. Jopa pitkän akselivälin S-sarjan kääntöympyrä on saatu kutistettua alle 11 metrin. Kiitos 360-asteen kamerajärjestelmällä varustetun pysäköintiavustimen, auton saa pujotettua piukkoihin parkkiruutuihin sen itse huolehtiessa ympärillä liikkuvista kohteista. Ruudusta poistuttaessa S-sarja tarkkailee risteävää liikennettä, kertoo S-sarjan pääsuunnittelija Jürgen Weissinger.Tuo mainittu pysäköintiavustin (Active Parking Assist) koostuu 12 ultraäänianturista auton molemmissa päissä ja neljästä kamerasta. Se osaa hyödyntää hätäjarrutusjärjestelmää jalankulkijoita välttääkseen myös peruuttaessa. Automaattinen pysäköintijärjestelmä osaa myös tunnistaa parkkiruudun pelkkien viivojen perusteella eikä siten tarvitse enää muita autoja sopivan pysäköintilan havaitsemiseen.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen