5.8.2020 Ajoneuvot Tuleva Mercedes-Benz S-sarja saa nelipyöräohjauksen ja paljon muuta Erprobungsfahrt mit der neuen Mercedes-Benz S-Klasse auf dem Prüfgelände in Immendingen Test drive with the new Mercedes-Benz S-Class at the Test and Technology Center in Immendingen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva Mercedes-Benz S-sarja on valmistajansa mukaan nelipyöräohjauksen ansiosta lähes yhtä näppärä käsiteltävä kuin Volkswagen Golf. Lisäksi matkassa on oikeasti aktiivinen jousitusjärjestelmä sekä runsaasti turvallisuutta. Tuleva Mercedes-Benz S-sarja tunnutaan esittelevän nykymuodin mukaisesti pieni pala kerrallaan, sillä näin varmistetaan mahdollisimman pitkään mallin ympärillä jatkuva huomio. Tällä kertaa vuorossa ovat alustaan, ajettavuuteen ja aktiiviseen turvallisuuteen liittyvät asiat. Aiemmin Moottori on uutisoinut jo muun muassa tulevan lataushybridin toimintamatkasta sekä S-sarjassa esiteltävästä uudesta MBUX-käyttöliittymästä kuvineen.Nyt paljastettuihin tekniisiin uutuuksiin kuuluvat nelipyöräohjaus, Pre-Safe -järjestelmän laajennus sivutörmäykseen sekä jälkimmäiseen oleellisesti liittyvä E-Active Body Control. Lisäksi pysäköintiin luvataan aikaisempaa enemmän tukea avustinjärjestelmien, 360-asteen kamerajärjestelmän sekä kolmiulotteisen näkymän muodossa. Kolariturvallisuutta auttaa myös takana istuville tarjottava uusi turvatyynyjärjestelmä. Valmistajan edustajat kehuvatkin tulevaa uutuutta varsin estoitta.– Uusi S-sarja tekee oikeutta mallin perinteille innovaation saralla. Seuraava sukupolvi tulee jälleen asettamaan uuden riman autoteollisuudelle: S-sarjassa on uraauurtavia uudistuksia jokaisella osa-alueella turvallisuudesta mukavuuteen ja energiatehokkuuteen. Eräs kantava teema on systemaattinen digitalisaatio niin kehityksen kuin lopullisen tuotteenkin osalta. Erilaisten järjestelmien älykäs verkottuminen tarjoaa kuluttajalle lisäarvoa, sanoo S- ja C-sarjojen tuotepäällikkö Dr. Uwe Ernstberger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuleva Mercedes-Benz S-sarja auttaa aktiivisestiJärjestelmistä eräs mielenkiintoisempia lienee E-Active Body Control -alusta, joka lukee tien pintaa ja toimii aktiivisesti tehdäkseen matkanteosta mukavan lisäksi myös turvallista. Järjestelmään kuuluu 20 anturia ja tien pintaa renkaita ennen tulkitseva stereokamera. Tämä ohjaa jousitusta, joka on rakennettu 48 voltin sähköjärjestelmän ympärille. Järjestelmä reagoi 1000 kertaa joka ikisen sekunnin aikana säätäen jousitusjärjestelmää tarpeen mukaan.Mielenkiintoista, joskaan ei enää täysin uutta, tässä on E-Active Body Control -alustan kyky muun muassa kallistaa autoa kaarretta vastaan. Jousitusjärjestelmästä löytyy siis aktuaattorit tämän mahdollistamiseksi. Kyseessä on tavallaan merkittävästi kehittyneempi versio Citroënin 90-luvun Activa -järjestelmästä.Tätä toimintoa hyödynnetään myös mahdollisen sivutörmäystilanteen varalta. Kylkeen kohdistuvan kolarin uhatessa E-Active Body Control nostaa koria sen puolelta pitääkseen huolen törmäysvoimien välittymisestä mahdollisimman tehokkaasti auton alaosaan ja pohjaan, joka on rakenteeltaan vahvempi. Tältä osin kyse ei tosin ole maailmanuutuudesta – Audi esitteli samanlaisen järjestelmän muutama vuosi sitten uuteen A8-malliin.– Mikäli anturit havaitsevat odotettavissa olevan sivutörmäyksen Pre-Safe Impulse Side -järjestelmä kohottaa koria ennakoivasti jopa 8 senttimetriä E-Active Body Controlin avulla. Näin isku kohdistuu auton alaosien erittäin tukeviin törmäysrakenteisiin. Toisena täysin uutena ominaisuutena poistumisvaroitin varoittaa jo ennen kuin kuljettaja tai etumatkustaja on koskenut ovenkahvaan. Tämä on mahdollista sillä MBUX Interior Assistant havaitsee käden liikkeen jo sen lähestyessä oven kahvaa, kommentoi autonomisen ajamisen osaston johtaja Dr. Michael Hafner.Tuleva Mercedes-Benz S-sarja ensiesittelee turvallisuusvarustelun taholta myös takamatkustajien turvatyynyt, jotka vastaavat yleisiä etutörmäyksessä suojaavia etumatkustajien turvatyynyjä. Nyt vastaava järjestelmä on kehitetty takana reunapaikoilla istuville, mutta sen putkimainen rakenne on varsin poikkeava.Ketterämpi kokoisekseenAjettavuuden puolelta huomionarvoista on myös lisävarusteena kahtena eri versiona saatava nelipyöräohjaus, jonka luvataan tekevän S-sarjasta selvästi ketterämpi. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 10 astetta, joka mahdollistaa kääntöympyrän kaventuvan jopa kahdella metrillä. Samaan aikaan auton luvataan olevan entistäkin vakaampi korkeissa nopeuksissa.– Nelipyöräohjaus tekee S-sarjasta yhtä ketterän kuin C-segmentin autot. Jopa pitkän akselivälin S-sarjan kääntöympyrä on saatu kutistettua alle 11 metrin. Kiitos 360-asteen kamerajärjestelmällä varustetun pysäköintiavustimen, auton saa pujotettua piukkoihin parkkiruutuihin sen itse huolehtiessa ympärillä liikkuvista kohteista. Ruudusta poistuttaessa S-sarja tarkkailee risteävää liikennettä, kertoo S-sarjan pääsuunnittelija Jürgen Weissinger.Tuo mainittu pysäköintiavustin (Active Parking Assist) koostuu 12 ultraäänianturista auton molemmissa päissä ja neljästä kamerasta. Se osaa hyödyntää hätäjarrutusjärjestelmää jalankulkijoita välttääkseen myös peruuttaessa. Automaattinen pysäköintijärjestelmä osaa myös tunnistaa parkkiruudun pelkkien viivojen perusteella eikä siten tarvitse enää muita autoja sopivan pysäköintilan havaitsemiseen.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti