5.8.2020 Ajoneuvot Tuleva Mercedes-Benz S-sarja saa nelipyöräohjauksen ja paljon muuta Erprobungsfahrt mit der neuen Mercedes-Benz S-Klasse auf dem Prüfgelände in Immendingen Test drive with the new Mercedes-Benz S-Class at the Test and Technology Center in Immendingen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva Mercedes-Benz S-sarja on valmistajansa mukaan nelipyöräohjauksen ansiosta lähes yhtä näppärä käsiteltävä kuin Volkswagen Golf. Lisäksi matkassa on oikeasti aktiivinen jousitusjärjestelmä sekä runsaasti turvallisuutta. Tuleva Mercedes-Benz S-sarja tunnutaan esittelevän nykymuodin mukaisesti pieni pala kerrallaan, sillä näin varmistetaan mahdollisimman pitkään mallin ympärillä jatkuva huomio. Tällä kertaa vuorossa ovat alustaan, ajettavuuteen ja aktiiviseen turvallisuuteen liittyvät asiat. Aiemmin Moottori on uutisoinut jo muun muassa tulevan lataushybridin toimintamatkasta sekä S-sarjassa esiteltävästä uudesta MBUX-käyttöliittymästä kuvineen.Nyt paljastettuihin tekniisiin uutuuksiin kuuluvat nelipyöräohjaus, Pre-Safe -järjestelmän laajennus sivutörmäykseen sekä jälkimmäiseen oleellisesti liittyvä E-Active Body Control. Lisäksi pysäköintiin luvataan aikaisempaa enemmän tukea avustinjärjestelmien, 360-asteen kamerajärjestelmän sekä kolmiulotteisen näkymän muodossa. Kolariturvallisuutta auttaa myös takana istuville tarjottava uusi turvatyynyjärjestelmä. Valmistajan edustajat kehuvatkin tulevaa uutuutta varsin estoitta.– Uusi S-sarja tekee oikeutta mallin perinteille innovaation saralla. Seuraava sukupolvi tulee jälleen asettamaan uuden riman autoteollisuudelle: S-sarjassa on uraauurtavia uudistuksia jokaisella osa-alueella turvallisuudesta mukavuuteen ja energiatehokkuuteen. Eräs kantava teema on systemaattinen digitalisaatio niin kehityksen kuin lopullisen tuotteenkin osalta. Erilaisten järjestelmien älykäs verkottuminen tarjoaa kuluttajalle lisäarvoa, sanoo S- ja C-sarjojen tuotepäällikkö Dr. Uwe Ernstberger.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuleva Mercedes-Benz S-sarja auttaa aktiivisestiJärjestelmistä eräs mielenkiintoisempia lienee E-Active Body Control -alusta, joka lukee tien pintaa ja toimii aktiivisesti tehdäkseen matkanteosta mukavan lisäksi myös turvallista. Järjestelmään kuuluu 20 anturia ja tien pintaa renkaita ennen tulkitseva stereokamera. Tämä ohjaa jousitusta, joka on rakennettu 48 voltin sähköjärjestelmän ympärille. Järjestelmä reagoi 1000 kertaa joka ikisen sekunnin aikana säätäen jousitusjärjestelmää tarpeen mukaan.Mielenkiintoista, joskaan ei enää täysin uutta, tässä on E-Active Body Control -alustan kyky muun muassa kallistaa autoa kaarretta vastaan. Jousitusjärjestelmästä löytyy siis aktuaattorit tämän mahdollistamiseksi. Kyseessä on tavallaan merkittävästi kehittyneempi versio Citroënin 90-luvun Activa -järjestelmästä.Tätä toimintoa hyödynnetään myös mahdollisen sivutörmäystilanteen varalta. Kylkeen kohdistuvan kolarin uhatessa E-Active Body Control nostaa koria sen puolelta pitääkseen huolen törmäysvoimien välittymisestä mahdollisimman tehokkaasti auton alaosaan ja pohjaan, joka on rakenteeltaan vahvempi. Tältä osin kyse ei tosin ole maailmanuutuudesta – Audi esitteli samanlaisen järjestelmän muutama vuosi sitten uuteen A8-malliin.– Mikäli anturit havaitsevat odotettavissa olevan sivutörmäyksen Pre-Safe Impulse Side -järjestelmä kohottaa koria ennakoivasti jopa 8 senttimetriä E-Active Body Controlin avulla. Näin isku kohdistuu auton alaosien erittäin tukeviin törmäysrakenteisiin. Toisena täysin uutena ominaisuutena poistumisvaroitin varoittaa jo ennen kuin kuljettaja tai etumatkustaja on koskenut ovenkahvaan. Tämä on mahdollista sillä MBUX Interior Assistant havaitsee käden liikkeen jo sen lähestyessä oven kahvaa, kommentoi autonomisen ajamisen osaston johtaja Dr. Michael Hafner.Tuleva Mercedes-Benz S-sarja ensiesittelee turvallisuusvarustelun taholta myös takamatkustajien turvatyynyt, jotka vastaavat yleisiä etutörmäyksessä suojaavia etumatkustajien turvatyynyjä. Nyt vastaava järjestelmä on kehitetty takana reunapaikoilla istuville, mutta sen putkimainen rakenne on varsin poikkeava.Ketterämpi kokoisekseenAjettavuuden puolelta huomionarvoista on myös lisävarusteena kahtena eri versiona saatava nelipyöräohjaus, jonka luvataan tekevän S-sarjasta selvästi ketterämpi. Taka-akselin ohjauskulma on jopa 10 astetta, joka mahdollistaa kääntöympyrän kaventuvan jopa kahdella metrillä. Samaan aikaan auton luvataan olevan entistäkin vakaampi korkeissa nopeuksissa.– Nelipyöräohjaus tekee S-sarjasta yhtä ketterän kuin C-segmentin autot. Jopa pitkän akselivälin S-sarjan kääntöympyrä on saatu kutistettua alle 11 metrin. Kiitos 360-asteen kamerajärjestelmällä varustetun pysäköintiavustimen, auton saa pujotettua piukkoihin parkkiruutuihin sen itse huolehtiessa ympärillä liikkuvista kohteista. Ruudusta poistuttaessa S-sarja tarkkailee risteävää liikennettä, kertoo S-sarjan pääsuunnittelija Jürgen Weissinger.Tuo mainittu pysäköintiavustin (Active Parking Assist) koostuu 12 ultraäänianturista auton molemmissa päissä ja neljästä kamerasta. Se osaa hyödyntää hätäjarrutusjärjestelmää jalankulkijoita välttääkseen myös peruuttaessa. Automaattinen pysäköintijärjestelmä osaa myös tunnistaa parkkiruudun pelkkien viivojen perusteella eikä siten tarvitse enää muita autoja sopivan pysäköintilan havaitsemiseen.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?