Ajoneuvot | Tekniikka | 29.6.2017

Uuden Audi A8:n aktiivinen alusta ennakoi töyssyt

Pyöräkohtaiset sähkömoottorit mahdollistavat uusia ulottuvuuksia Audi A8:n alustassa.

Jaa artikkeli

Autonvalmistajien suosikkiadjektiivit aktiivinen ja dynaaminen vilisevät tulevan Audi A8:n jousituksen esittelytekstissä. Tällä kertaa sanoille voi olla katetta, sillä A8:n alustaan on ladattu melkoinen määrä teknologiaa.

Uusi A8 on – ainakin osassa moottoriversioista – miedoksi hybridiksi kutsuttu yhdistelmä polttomoottoria ja pienitehoista sähkökonetta. Sähköapua varten autossa on 48 voltin akku tavallisen 12 voltin akun rinnalla – Audi tosin kertoo uutuuden olevan ensimmäinen auto, jossa 48 volttia hoitaa pääsähköjärjestelmän työt.

Sähkön sivuhyötyjä

48 voltin läsnäolo avaa uusia mahdollisuuksia myös alustapuolessa. Audi on jo aiemmin esitellyt SQ7-katumaasturiin aktiiviset kallistuksenvaimentimet, jossa 48 voltin sähkömoottoreiden herkkäsäätöinen vääntömomentti korvaa perinteiset vääntyvät terästangot. Siten SQ7 voi löysätä mutkiin jäykistetyt kallistuksenvaimentimet kuoppaisille suorille, mikä tuo selkeää mukavuusetua.

Tulevassa A8-mallissa Audi menee askeleen pidemmälle. Nyt 48 voltin sähkömoottoreita on tuplasti enemmän, yksi per pyörä. Vaihteiston kautta sähkömoottorin vääntömomentti ohjataan vipua ja yhdystankoa pitkin pyöräntuentaan tavallisen kallistuksenvaimentimen tavoin.

Järjestelmä kykenee vastustamaan auton kallistumista mutkassa nostamalla ulkokaarteen pyöriä ylöspäin ja vetämällä sisäkaarteen puolta alaspäin.

Auto mukautuu tiehen

Varsinaiset hyödyt saavutetaan tasaisten kaarteiden ulkopuolella. Audi on varustettu kameralla, joka lukee tienpinnan muotoja 18 kertaa sekunnissa. A8 siis tietää minkälaisen töyssyn pyörät tulevat kohtaamaan, ja osaa keventää tai painaa yksittäisiä pyöriä juuri oikealla hetkellä. Samoin järjestelmä voi estää auton niiailun rajuissa jarrutuksissa tai kiihdytyksissä.

Sähkömoottoreiden lisäksi autossa on toki ilmajousitus, joka toimii perinteiseen tapaan. Sähkömoottoreilla toteutettu aktiivinen säätö vain täydentää ilmajousituksen toimintaa.

Nokkelan alustan tukena on nelipyöräohjaus. Audi kertoo A8:n kääntösäteen jäävän A4-mallia pienemmäksi. Valmistaja kehuskelee ohjauksen tarjoavan kaikkea runsaasta mukavuudesta intensiiviseen palautteeseen” asti.

Audin järjestelmä muistuttaa Mercedes-Benzin vuonna 2013 julkaisemaa Magic Body Control –järjestelmää, joka tuli saataville W222-korin S-sarjaan. Ainakin teoriassa Audin sähkösäätöisyyden pitäisi tarjota Mercedes-Benzin hydraulista järjestelmää tarkempi ja nopeampi säätö, mutta vasta käytäntö osoittaa totuuden.

Aktiivisuudella parempaa passiivista turvallisuutta

Mukautuvat järjestelmät mahdollistavat auton luonteen muokkaamisen lisäksi mielenkiintoisia turvallisuusetuja. Audi kertoo uuden aktiivialustan työskentelevän yhteistyössä aktiivisten turvajärjestelmien kanssa: jos auto toteaa sivutörmäyksen väistämättömäksi, nostavat sähkömoottorit törmäyksen vastaanottavan kyljen puolessa sekunnissa 80 millimetriä korkeammalle. Näin mahdollinen törmäys kohdistuu entistä paremmin auton helmoihin ja muihin kaikista lujimpiin rakenteisiin. Audin mukaan se laskee matkustajiin kohdistuvaa kuormitusta törmäystilanteissa parhaimmillaan jopa 50 prosenttia.

Moottori tutustuu lähemmin uuteen Audi A8 -malliin heinäkuun 11. päivänä Audin teknologiapäivillä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat, lähde ja video: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu