9.7.2020 Ajoneuvot Uusi MBUX-käyttöliittymä ja miltä se näyttää tulevassa S-sarjassa Mercedes-Benz S-Klasse, My MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Mercedes-Benz S-Class, My MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi MBUX-käyttöliittymä on nyt jo esillä, vaikka S-sarja saa sen ensimmäisenä autona vasta vuoden lopulla. Painikkeiden määrä vähenee siinäkin. Mercedes-Benzin uusi MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience), tai oikeastaan sen uusi sukupolvi, nähdään ensimmäistä kertaa tämän vuoden lopulla esiteltävässä uudessa S-sarjassa. Toisen sukupolven järjestelmä lupaa tarjota entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi etupenkkiläisille, myös takaistuimen matkustajille. Pääosassa ovat arvatenkin puhe ja kosketus.S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana jopa kolmesta ja edessä enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään puhelimista, ja edistyneimmistä televisioista, tuttua OLED-teknologiaa. Tämä laajentaa mahdollisuuksia järjestelmän käyttöön, mutta muitakin uudistuksia on luvassa. Uusi MBUX-käyttöliittymä lupailee myös mahdollisuutta jakaa näyttökuvaa nopeasti ja helposti muiden matkustajien kanssa.Samalla käyttäjäprofiilien kautta tapahtuvaa personointia on laajennettu entisestään. Auto tunnistaa seitsemän erilaista käyttäjäprofiilia ja mille tahansa istuimelle voidaan ohjelmoida omat radion suosikkikanavat ja istuinsäädöt Mercedes me -profiilin kautta. Käyttäjäprofiilit voi tallettaa Mercedes me -pilvipalveluun ja niitä voi käyttää muissakin uuden sukupolven MBUX:llä varustetuissa Mercedes-ajoneuvoissa.Hey Mercedes -komennolla heräävä avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa. Järjestelmä ymmärtää jatkossa epäsuoraakin puhetta – esimerkiksi jalkatilan lämmitys tehostuu pelkällä ”I am cold” -repliikillä sen sijaan että puhuja antaisi suoran käskyn tyyliin ”Temperature in footwell 24 degrees”. Puhelimeen vastaaminen pelkällä "accept call" -kehoituksella onnistuu ilman Hey Mercedes -avausta.Sama järjestelmä kykenee tunnistamaan puhekäskyt myös takapenkkiläisiltä ja itse asiassa takapenkiltä voi selata ja valita myös navigointikohteet. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS-sarjan ominaisuuksista vihiäS-sarjan kuljettaja- ja media-näytöt voi personoida mieleisekseen neljällä vaihtoehtoisella esitystyylillä: Discreet, Sporty, Exclusive ja Classic. Käyttötiloja on kolme: Navigation, Assistance ja Service. Kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän, mutta onneksi tämän kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja.Kuljettajan nenän eteen on myös saatavilla kaksi eri heijastusnäyttövaihtoehtoa, joista suuremmassa hyödynnetään lisätyn todellisuuden AR-ominaisuuksia: esimerkiksi navigoitaessa tien pintaan, noin 10 metrin etäisyydelle auton eteen, heijastetaan animoituja nuolia osoittamaan ajosuuntaa ja kääntymistä.Tulevassa S-sarjassa tulemme näkemään pystysuuntaan asennetun kosketusnäytön keskikonsolissa ja painikkeiden määrää on karsittu. Ohjauspyörässä, ovissa, keskikonsolissa ja kojetaulussa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjalaisessa, mutta valojen ja lasinpyyhkimien osalta perinteiset käyttöliittymät säilyvät. Ilmastoinnille on oma säätöpaneeli näppäimineen näyttöruudun alaosassa.Äänikomentojen ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta. Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti. Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti sopivan sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike.MBUX:n Interior Assist -avustin valvoo, onko lapsen turvaistuin kiinnitetty asianmukaisesti etupenkille. Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista, sillä avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja.S-sarjan kamerat tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osana auton poistumisvaroitusjärjestelmää.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen