9.7.2020 Ajoneuvot Uusi MBUX-käyttöliittymä ja miltä se näyttää tulevassa S-sarjassa Mercedes-Benz S-Klasse, My MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Mercedes-Benz S-Class, My MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi MBUX-käyttöliittymä on nyt jo esillä, vaikka S-sarja saa sen ensimmäisenä autona vasta vuoden lopulla. Painikkeiden määrä vähenee siinäkin. Mercedes-Benzin uusi MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience), tai oikeastaan sen uusi sukupolvi, nähdään ensimmäistä kertaa tämän vuoden lopulla esiteltävässä uudessa S-sarjassa. Toisen sukupolven järjestelmä lupaa tarjota entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi etupenkkiläisille, myös takaistuimen matkustajille. Pääosassa ovat arvatenkin puhe ja kosketus. S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana jopa kolmesta ja edessä enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään puhelimista, ja edistyneimmistä televisioista, tuttua OLED-teknologiaa. Tämä laajentaa mahdollisuuksia järjestelmän käyttöön, mutta muitakin uudistuksia on luvassa. Uusi MBUX-käyttöliittymä lupailee myös mahdollisuutta jakaa näyttökuvaa nopeasti ja helposti muiden matkustajien kanssa. Samalla käyttäjäprofiilien kautta tapahtuvaa personointia on laajennettu entisestään. Auto tunnistaa seitsemän erilaista käyttäjäprofiilia ja mille tahansa istuimelle voidaan ohjelmoida omat radion suosikkikanavat ja istuinsäädöt Mercedes me -profiilin kautta. Käyttäjäprofiilit voi tallettaa Mercedes me -pilvipalveluun ja niitä voi käyttää muissakin uuden sukupolven MBUX:llä varustetuissa Mercedes-ajoneuvoissa. Hey Mercedes -komennolla heräävä avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa. Järjestelmä ymmärtää jatkossa epäsuoraakin puhetta – esimerkiksi jalkatilan lämmitys tehostuu pelkällä ”I am cold” -repliikillä sen sijaan että puhuja antaisi suoran käskyn tyyliin ”Temperature in footwell 24 degrees”. Puhelimeen vastaaminen pelkällä "accept call" -kehoituksella onnistuu ilman Hey Mercedes -avausta. Sama järjestelmä kykenee tunnistamaan puhekäskyt myös takapenkkiläisiltä ja itse asiassa takapenkiltä voi selata ja valita myös navigointikohteet. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy S-sarjan ominaisuuksista vihiä S-sarjan kuljettaja- ja media-näytöt voi personoida mieleisekseen neljällä vaihtoehtoisella esitystyylillä: Discreet, Sporty, Exclusive ja Classic. Käyttötiloja on kolme: Navigation, Assistance ja Service. Kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän, mutta onneksi tämän kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja. Kuljettajan nenän eteen on myös saatavilla kaksi eri heijastusnäyttövaihtoehtoa, joista suuremmassa hyödynnetään lisätyn todellisuuden AR-ominaisuuksia: esimerkiksi navigoitaessa tien pintaan, noin 10 metrin etäisyydelle auton eteen, heijastetaan animoituja nuolia osoittamaan ajosuuntaa ja kääntymistä. Tulevassa S-sarjassa tulemme näkemään pystysuuntaan asennetun kosketusnäytön keskikonsolissa ja painikkeiden määrää on karsittu. Ohjauspyörässä, ovissa, keskikonsolissa ja kojetaulussa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjalaisessa, mutta valojen ja lasinpyyhkimien osalta perinteiset käyttöliittymät säilyvät. Ilmastoinnille on oma säätöpaneeli näppäimineen näyttöruudun alaosassa. Äänikomentojen ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta. Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti. Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti sopivan sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike. MBUX:n Interior Assist -avustin valvoo, onko lapsen turvaistuin kiinnitetty asianmukaisesti etupenkille. Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista, sillä avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja. S-sarjan kamerat tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osana auton poistumisvaroitusjärjestelmää. Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?