9.7.2020 Ajoneuvot Uusi MBUX-käyttöliittymä ja miltä se näyttää tulevassa S-sarjassa Mercedes-Benz S-Klasse, My MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Mercedes-Benz S-Class, My MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi MBUX-käyttöliittymä on nyt jo esillä, vaikka S-sarja saa sen ensimmäisenä autona vasta vuoden lopulla. Painikkeiden määrä vähenee siinäkin. Mercedes-Benzin uusi MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience), tai oikeastaan sen uusi sukupolvi, nähdään ensimmäistä kertaa tämän vuoden lopulla esiteltävässä uudessa S-sarjassa. Toisen sukupolven järjestelmä lupaa tarjota entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi etupenkkiläisille, myös takaistuimen matkustajille. Pääosassa ovat arvatenkin puhe ja kosketus.S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana jopa kolmesta ja edessä enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään puhelimista, ja edistyneimmistä televisioista, tuttua OLED-teknologiaa. Tämä laajentaa mahdollisuuksia järjestelmän käyttöön, mutta muitakin uudistuksia on luvassa. Uusi MBUX-käyttöliittymä lupailee myös mahdollisuutta jakaa näyttökuvaa nopeasti ja helposti muiden matkustajien kanssa.Samalla käyttäjäprofiilien kautta tapahtuvaa personointia on laajennettu entisestään. Auto tunnistaa seitsemän erilaista käyttäjäprofiilia ja mille tahansa istuimelle voidaan ohjelmoida omat radion suosikkikanavat ja istuinsäädöt Mercedes me -profiilin kautta. Käyttäjäprofiilit voi tallettaa Mercedes me -pilvipalveluun ja niitä voi käyttää muissakin uuden sukupolven MBUX:llä varustetuissa Mercedes-ajoneuvoissa.Hey Mercedes -komennolla heräävä avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa. Järjestelmä ymmärtää jatkossa epäsuoraakin puhetta – esimerkiksi jalkatilan lämmitys tehostuu pelkällä ”I am cold” -repliikillä sen sijaan että puhuja antaisi suoran käskyn tyyliin ”Temperature in footwell 24 degrees”. Puhelimeen vastaaminen pelkällä "accept call" -kehoituksella onnistuu ilman Hey Mercedes -avausta.Sama järjestelmä kykenee tunnistamaan puhekäskyt myös takapenkkiläisiltä ja itse asiassa takapenkiltä voi selata ja valita myös navigointikohteet. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyS-sarjan ominaisuuksista vihiäS-sarjan kuljettaja- ja media-näytöt voi personoida mieleisekseen neljällä vaihtoehtoisella esitystyylillä: Discreet, Sporty, Exclusive ja Classic. Käyttötiloja on kolme: Navigation, Assistance ja Service. Kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän, mutta onneksi tämän kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja.Kuljettajan nenän eteen on myös saatavilla kaksi eri heijastusnäyttövaihtoehtoa, joista suuremmassa hyödynnetään lisätyn todellisuuden AR-ominaisuuksia: esimerkiksi navigoitaessa tien pintaan, noin 10 metrin etäisyydelle auton eteen, heijastetaan animoituja nuolia osoittamaan ajosuuntaa ja kääntymistä.Tulevassa S-sarjassa tulemme näkemään pystysuuntaan asennetun kosketusnäytön keskikonsolissa ja painikkeiden määrää on karsittu. Ohjauspyörässä, ovissa, keskikonsolissa ja kojetaulussa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjalaisessa, mutta valojen ja lasinpyyhkimien osalta perinteiset käyttöliittymät säilyvät. Ilmastoinnille on oma säätöpaneeli näppäimineen näyttöruudun alaosassa.Äänikomentojen ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta. Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti. Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti sopivan sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike.MBUX:n Interior Assist -avustin valvoo, onko lapsen turvaistuin kiinnitetty asianmukaisesti etupenkille. Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista, sillä avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja.S-sarjan kamerat tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osana auton poistumisvaroitusjärjestelmää.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä