22.6.2020

Uudesta Mersun S-sarjasta tihkuu lisätietoja – lataushybridin toimintamatka jopa 100 kilometriä

Mercedes-Benz logo

Täysin uusi S-sarja on määrä julkaista syksyllä, eikä aikamääreettä ole pystynyt siirtämään edes koronapandemia. Ministerimallin tarkemmat tiedot pysyvät yhä salassa, mutta pieniä yksityiskohtia alkaa paljastua: muun muassa akselivälin kasvaminen neljällä senttimetrillä ja 100 km sähkötoimintamatka hybridimallissa.

Mercedes-Benzin lippulaivamallin, S-sarjan, kerrottiin aiemmin pysyneen alkuperäisessä aikataulussa koronaviruspandemiasta huolimatta. Nyt saksalainen Mercedes-Fans -media on saanut lisätietoja Moottorinkin naamioteipeissä kohtaamasta ministerimallista sen pääinsinööri Jürgen Weissingeriltä, uutisoi Motor1,com.

Weissinger vahvistaa, että vuodesta 2015 alkaen kehitetty S-sarja on valmis viralliseen debyyttiin syyskuun alussa kotonaan Sindelfingenissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autonomiassa Audin edellä

Siinä missä Audi ilmoitti luovuttaneensa nykyisessä A8-mallissaan autonomian kolmostasoa edustavan Traffic Jam Pilot -ajoavustimen suhteen, S-sarjan kerrotaan tarjoavan kolmostason autonomian jo julkaisun aikaan. Neljännen tason autonomian on tarkoitus tulla myöhemmässä vaiheessa mallin elinkaarta.

Aiemmin S-sarjan ladattavan hybridin täyssähköisen toimintamatkan luvattiin ympäripyöreästi riittävän viikon työmatkoihin. Motor1.comin on saanut tarkempia lukemia, joiden mukaan muutamat latausmallit tulevat tarjoamaan jopa 100 kilometrin toimintasäteen sähköllä.

Neljästä sylinteristä kolminkertaiseen määrään

S-sarja on Weissingerin mukaan kehitetty tarjoamaan taka- ja nelivetoiset voimalinjavaihtoehdot. Myös AMG ja Maybach -johdannaiset on huomioitu kehityksessä. V12-moottori löytyy jatkossakin valikoimasta, mutta ensimmäistä kertaa sen tuottaman voiman saa myös etuakselille 4Matic-nelivedon kautta.

AMG S65 -malli ei ole näillä näkymin kuitenkaan tulossa takaisin mallistoon, joten V12-moottori nähtäneen S-sarjan voimanlähteenä ainoastaan Maybach-brändin ja panssaroitujen erikoismallien yhteydessä.

Pääosa myynnistä tulee kuitenkin koostumaan tuttuun tapaan kuusi- ja kahdeksansylinterisistä moottoreista. Lisäksi uuden S-sarjan keulalle voi valita pienemmän nelisylinterisen koneen Aasiassa. Esimerkiksi Kiinassa suurempimoottorisia autoja verotetaan isolla kädellä.

Akselivälejä on tuttuun tapaan kolme, normaali, pitkä ja erittäin pitkä. Pisin korimalli löytyy ainoastaan Maybach-brändin alta. Weissinger kertoi saksalaislehdelle myös, että insinöörit ovat rakentaneet autoon takapyöräohjauksen tehdäkseen autosta ketterämmän, sillä tulevan S-sarjan akselivälin kerrotaan olevan neljä senttimetriä nykyistä pidempi.

Kustannuksia kuoletettava

Lippulaivamallin täydellinen uudistaminen on erittäin kallista, joten Weissingerin mukaan S-sarjan uusien ratkaisujen kehittämiskustannuksia tullaan kuolettamaan valuttamalla toimintoja myös alempiin mallisarjoihin. Tulevaisuudessa muut mallit tulevat jakamaan S-sarjan kanssa muun muassa turvajärjestelmän ominaisuuksia.

Lähteet: Motor1.com, Mercedes-fans.de Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat