13.9.2020

Työkalut lataukseen, ja Defender myös: mallistoon lataushybridi, samalla nelosdieselit väistyvät rivikutosen tieltä

Defender

Uusi vuosi uudet kujeet: vuosi 2021 tuo Land Rover Defenderiin vaikka ja mitä. Suurimpina uutuksina voidaan pitää lataushybridivoimalinjaa, uusia dieselmoottoreita ja kovakattoisia mallivariaatioita.

Land Rover jatkaa mallistonsa sähköistämistä. Mallivuodelle 2021 mallisto täydentyy Land Rover Defender P400e -lataushybridillä, jonka voimalinja koostuu kaksilitraisesta nelisylinterisestä bensiinimoottorista ja yhdestä sähkömoottorista. Latausvoimalinjan saa ainoastaan viisiovisen 110-mallin yhteyteen.

Tekniset tiedot ovat luonnollisesti hyvin yhteneväiset Range Rover Sport P400e:n kanssa. Kerrataan kuitenkin voimalinjan strategiset mitat: 105 kilowatin (143 hevosvoiman) tehoinen sähkömoottori ja reilut 221 kW (301 hv) tuottava bensiinimoottori.

Defender

Akku on kapasteetiltaan 6,2 kilowattituntia suurempi kuin yllämainitussa Range Rover Sportissa, eli 19,2 kWh. Tämän avulla WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 43 kilometriä. Yhdistetty WLTP-kulutus on 3,3 litraa sadalle kilometrille, eli CO2-päästöiksi ilmoitetaan 74 grammaa kilometrille.

Nollasta sataan lataus-Defender viilettää 5,6 sekunnissa, eli 1,1 sekuntia Range Rover Sportia nopeammin. Huippunopeudessa Defender tosin häviää urheilukatumaasturille lukemin 209 km/h vs. 220 km/h.

Jarrullisen vetomassan luvataan olevan jopa kolme tonnia, ja dynaamisen kattokuorman 168 kg. Staattinen kattokuorma on 300 kilogrammaa, joten teltan voi viritellä myös latausmallin katolle huoletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarvittaessa pikalataukseen

Defender

Valmistaja lupaa Defender P400e:n pystyvän kulkemaan pelkällä sähköllä myös maastossa. Valmistajan mukaan sähkömoottorin välittömästi saatavilla oleva vääntö tekee autosta itse asiassa kykenevämmän maastoajoon.

Defender P400e:n virrankäyttöä voi hallita ajotiloilla. Autosta löytyy täyssähköinen ajotila, virran säästötila joka pitää ajoakussa varausta myöhempää käyttöä varten sekä rinnakkaishybriditila, jossa käytetään molempia energianlähteitä.

Lataushybridimallien mukana tulee latauspisteissä käytettävä Mode 3 -latauskaapeli. Mode 2 -tilapäislatauslaitteen saa lisävarusteena. Type 2 -latauksella akun kerrotaan täyttyvän tyhjästä 80 prosentin varaukseen kahdessa ja kotilatauslaitteella seitsemässä tunnissa. Defender P400e tukee myös pikalatausta, 50 kilowatin teholla akun kerrotaan täyttyvän 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa.

Lisää sylintereitä dieselfaneille

Nykyiset nelisylinteriset dieselmoottorit saavat tehdä tilaa rivikuutosille. D300 on uudistuneen dieselvalikoiman kuningas, tehoa on mallinimen mukaiset 300 hevosvoimaa ja vääntöä 650 newtonmetriä.

D300-voimalinjassa on 48-voltin kevythybriditekniikkaa, joka ottaa energiaa talteen hidastuksissa ja käyttää sitä kuten suurin osa muistakin kevythybrideistä: liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Päästö- ja kulutustietoja valmistaja ei toistaiseksi ilmoita.

Kaksi muuta dieselvaihtoehtoa ovat D200 ja D250, jotka käyttävät samaa perusmoottoria kuin D300. Tehoa on tarjolla mallinimien mukaisesti, ja vääntöä 500 ja 570 nm. Sähköttömien dieselmallien kulutukseksi kerrotaan 8,8 l/100 km, joka tarkoittaa 230 g/km -hiilidioksidipäästöjä.

Kovakattomallit

Defender

Vuosi 2021 tuo tullessaan myös Defenderin pakettiautomaiset kovakattomallit. Viisiovisessa mallissa on tavaratilaa 2 059 litran verran, ja kolmiovisessa 90-mallissa 1 355 litraa. Keskimmäinen kolmesta etuistuimesta on taitettavissa kyynärnojaksi kun se ei ole käytössä.

Tavaratilassa kehutaan olevan nerokkaita ratkaisuja tilankäytön maksimoimiseksi. Tavaratilasta löytyy muun muassa naulakot, ja takaosan pohjan alle sijoitettu erillinen lukittava tavaratila.

Lähde ja kuvat: Land Rover

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat