14.12.2020

Uhka vai mahdollisuus: kaavailtu huipputiukka Euro 7 -päästöraja uhkana edullisten pikkuautojen valmistukselle

Vuodelle 2025 kaavailtu Euro 7 -päästöraja saattaa olla käännekohta, jossa polttomoottoriautosta tulee sähköautoa kalliimpi.

Euroopan unionin uudet rajat polttomoottorien päästöille ovat säikäyttäneet autoteollisuuden. Uusi pakokaasupäästöjen puhtautta sääntelevä Euro 7 -päästöluokitus astuu voimaan aikaisintaan vuonna 2025. Asiasta raportoi Automotive News Europe.

Euro-päästöluokituksilla säädellään ajoneuvojen terveydelle haitallisten päästöjen rajoista. Näitä ovat muun muassa hiilimonoksidi, typen oksidit ja pienhiukkasten määrää. Säädös ei siis ota kantaa autojen hiilidioksidipäästöihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myrkkyä ja puhdistusta

Euro 7 -päästötaso on toistaiseksi vasta luonnostasolla, ja Euroopan unionin odotetaan ehdottavan lopullista versiota ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Alustavat arviot uusista rajoista ovat autoalalle myrkkyä: esimerkiksi hengityselimille haitallisia yhdisteitä sisältävien typpioksidiyhdisteiden määrää halutaan laskea nykyisen Euro 6D -tason dieselille asetetusta 80 milligrammasta per kilometri vain 30 milligrammaan kilometrillä. Tavoitearvoa pidetään pienempänä kuin tämän päivän mittaustoleranssi.

Vertailun vuoksi vuosina 2002–2006 autoalalla käytössä olleet Euro 3 -päästörajat vaativat typpioksidin määräksi bensiinimoottoreissa 0,11 g/km ja dieselillä 0,39 g/km – toisin sanoen vuodelle 2025 kaavaillut määräykset leikkaisivat typpioksidipäästöt murto-osaan siitä, mikä on tyypillisen suomalaisauton päästötaso.

Tällä hetkellä käytössä oleva Euro 6D-Temp ja tammikuussa voimaan tuleva Euro 6D -taso vaativat esimerkiksi typpioksidin päästörajaksi dieselillä 0,080 g/km ja bensiinillä 0,060 g/km – erittäin tiukkaan nykytasoonkin verrattuna Euro 7 vaatisi päästöjen puolituksen.

Kaiken takana on kustannukset

Päästöjen madaltaminen on toki erittäin haluttu suunta. Ongelmaksi muodostuvat kustannukset.

Autoalan suurin pelko on Euroopan unionin tahdossa tiukentaa todellisen ajotilanteen mittauksessa (RDE) tapahtuvia poikkeustilanteiden vaatimuksia. Poikkeustilanteet RDE-mittauksessa tarkoittavat esimerkiksi perävaunun vetoa jyrkkään ylämäkeen – normaali poikkeustilanne, joka on kuitenkin erittäin haitallinen polttomoottorin päästöjen hallinnalle.

Automotive News Europen mukaan nimettömänä pysyttelevä Volkswagenin insinööri kommentoi Euro 7 -suunnitelmien uhkaavan Polon kaltaisia tavallisia pikkuautoja.

–Tiukat vaatimukset poikkeuksellisissa ajotilanteissa tarkoittaisivat loppua perinteisille polttomoottoreille, edes 48-voltin kevythybriditeknologia ei riittäisi korjaamaan tilannetta.

Polttomoottorista sähköä kalliimpi?

Tämä johtaa kohoaviin kustannuksiin: Euro 7:n julkaisun odotetaan olevan autoalalle kohta, jossa polttomoottori- ja sähköauton kustannukset kohtaavat. Siis tiukkoihin päästömääräyksiin vaadittavien saasteidenpoistolaitteiden hinta nostaa polttomoottoriauton hinnan sähköauton tasolle tai ehkä ylikin.

Automotive News Europelle puhunut Volkswagen-insinööri pelkääkin Euro 7:n saattavan jopa nostaa autojen päästöjä, sillä ihmiset jotka eivät jostakin syystä voi vaihtaa sähköautoon jäävät nyt ajamaan vanhalla autollaan uuteen vaihtamisen sijaan.

Suomessa tämä toki näkyisi vielä kärjistetymmin, ajammehan jo nyt Euroopan keskitasoa vanhemmilla autoilla, eikä kaikkien autoilijoiden ajomäärillä sähköauto ole järkevä investointi ( esim. valtavan paljon tai vain muutamia tuhansia kilometrejä ajavat).

Autoalan kattojärjestö ACEA on jo kritisoinut Euro 7:n suunnitteluprosessia läpinäkymättömäksi ja autoalaa uhkaavaksi: valtavan sähköautopanostuksen rinnalla tehty lyhytkantoinen, mutta mittava investointi polttomoottoriteknologiaan nähdään kilpailukykyä vaarantavana tekijänä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat