14.12.2020 Ajoneuvot Uhka vai mahdollisuus: kaavailtu huipputiukka Euro 7 -päästöraja uhkana edullisten pikkuautojen valmistukselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodelle 2025 kaavailtu Euro 7 -päästöraja saattaa olla käännekohta, jossa polttomoottoriautosta tulee sähköautoa kalliimpi. Euroopan unionin uudet rajat polttomoottorien päästöille ovat säikäyttäneet autoteollisuuden. Uusi pakokaasupäästöjen puhtautta sääntelevä Euro 7 -päästöluokitus astuu voimaan aikaisintaan vuonna 2025. Asiasta raportoi Automotive News Europe. Euro-päästöluokituksilla säädellään ajoneuvojen terveydelle haitallisten päästöjen rajoista. Näitä ovat muun muassa hiilimonoksidi, typen oksidit ja pienhiukkasten määrää. Säädös ei siis ota kantaa autojen hiilidioksidipäästöihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myrkkyä ja puhdistusta Euro 7 -päästötaso on toistaiseksi vasta luonnostasolla, ja Euroopan unionin odotetaan ehdottavan lopullista versiota ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä. Alustavat arviot uusista rajoista ovat autoalalle myrkkyä: esimerkiksi hengityselimille haitallisia yhdisteitä sisältävien typpioksidiyhdisteiden määrää halutaan laskea nykyisen Euro 6D -tason dieselille asetetusta 80 milligrammasta per kilometri vain 30 milligrammaan kilometrillä. Tavoitearvoa pidetään pienempänä kuin tämän päivän mittaustoleranssi. Vertailun vuoksi vuosina 2002–2006 autoalalla käytössä olleet Euro 3 -päästörajat vaativat typpioksidin määräksi bensiinimoottoreissa 0,11 g/km ja dieselillä 0,39 g/km – toisin sanoen vuodelle 2025 kaavaillut määräykset leikkaisivat typpioksidipäästöt murto-osaan siitä, mikä on tyypillisen suomalaisauton päästötaso. Tällä hetkellä käytössä oleva Euro 6D-Temp ja tammikuussa voimaan tuleva Euro 6D -taso vaativat esimerkiksi typpioksidin päästörajaksi dieselillä 0,080 g/km ja bensiinillä 0,060 g/km – erittäin tiukkaan nykytasoonkin verrattuna Euro 7 vaatisi päästöjen puolituksen. Kaiken takana on kustannukset Päästöjen madaltaminen on toki erittäin haluttu suunta. Ongelmaksi muodostuvat kustannukset. Autoalan suurin pelko on Euroopan unionin tahdossa tiukentaa todellisen ajotilanteen mittauksessa (RDE) tapahtuvia poikkeustilanteiden vaatimuksia. Poikkeustilanteet RDE-mittauksessa tarkoittavat esimerkiksi perävaunun vetoa jyrkkään ylämäkeen – normaali poikkeustilanne, joka on kuitenkin erittäin haitallinen polttomoottorin päästöjen hallinnalle. Automotive News Europen mukaan nimettömänä pysyttelevä Volkswagenin insinööri kommentoi Euro 7 -suunnitelmien uhkaavan Polon kaltaisia tavallisia pikkuautoja. –Tiukat vaatimukset poikkeuksellisissa ajotilanteissa tarkoittaisivat loppua perinteisille polttomoottoreille, edes 48-voltin kevythybriditeknologia ei riittäisi korjaamaan tilannetta. Polttomoottorista sähköä kalliimpi? Tämä johtaa kohoaviin kustannuksiin: Euro 7:n julkaisun odotetaan olevan autoalalle kohta, jossa polttomoottori- ja sähköauton kustannukset kohtaavat. Siis tiukkoihin päästömääräyksiin vaadittavien saasteidenpoistolaitteiden hinta nostaa polttomoottoriauton hinnan sähköauton tasolle tai ehkä ylikin. Automotive News Europelle puhunut Volkswagen-insinööri pelkääkin Euro 7:n saattavan jopa nostaa autojen päästöjä, sillä ihmiset jotka eivät jostakin syystä voi vaihtaa sähköautoon jäävät nyt ajamaan vanhalla autollaan uuteen vaihtamisen sijaan. Suomessa tämä toki näkyisi vielä kärjistetymmin, ajammehan jo nyt Euroopan keskitasoa vanhemmilla autoilla, eikä kaikkien autoilijoiden ajomäärillä sähköauto ole järkevä investointi ( esim. valtavan paljon tai vain muutamia tuhansia kilometrejä ajavat). Autoalan kattojärjestö ACEA on jo kritisoinut Euro 7:n suunnitteluprosessia läpinäkymättömäksi ja autoalaa uhkaavaksi: valtavan sähköautopanostuksen rinnalla tehty lyhytkantoinen, mutta mittava investointi polttomoottoriteknologiaan nähdään kilpailukykyä vaarantavana tekijänä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku