14.12.2020 Ajoneuvot Uhka vai mahdollisuus: kaavailtu huipputiukka Euro 7 -päästöraja uhkana edullisten pikkuautojen valmistukselle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodelle 2025 kaavailtu Euro 7 -päästöraja saattaa olla käännekohta, jossa polttomoottoriautosta tulee sähköautoa kalliimpi. Euroopan unionin uudet rajat polttomoottorien päästöille ovat säikäyttäneet autoteollisuuden. Uusi pakokaasupäästöjen puhtautta sääntelevä Euro 7 -päästöluokitus astuu voimaan aikaisintaan vuonna 2025. Asiasta raportoi Automotive News Europe.Euro-päästöluokituksilla säädellään ajoneuvojen terveydelle haitallisten päästöjen rajoista. Näitä ovat muun muassa hiilimonoksidi, typen oksidit ja pienhiukkasten määrää. Säädös ei siis ota kantaa autojen hiilidioksidipäästöihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyrkkyä ja puhdistustaEuro 7 -päästötaso on toistaiseksi vasta luonnostasolla, ja Euroopan unionin odotetaan ehdottavan lopullista versiota ensi vuoden viimeisellä neljänneksellä.Alustavat arviot uusista rajoista ovat autoalalle myrkkyä: esimerkiksi hengityselimille haitallisia yhdisteitä sisältävien typpioksidiyhdisteiden määrää halutaan laskea nykyisen Euro 6D -tason dieselille asetetusta 80 milligrammasta per kilometri vain 30 milligrammaan kilometrillä. Tavoitearvoa pidetään pienempänä kuin tämän päivän mittaustoleranssi.Vertailun vuoksi vuosina 2002–2006 autoalalla käytössä olleet Euro 3 -päästörajat vaativat typpioksidin määräksi bensiinimoottoreissa 0,11 g/km ja dieselillä 0,39 g/km – toisin sanoen vuodelle 2025 kaavaillut määräykset leikkaisivat typpioksidipäästöt murto-osaan siitä, mikä on tyypillisen suomalaisauton päästötaso.Tällä hetkellä käytössä oleva Euro 6D-Temp ja tammikuussa voimaan tuleva Euro 6D -taso vaativat esimerkiksi typpioksidin päästörajaksi dieselillä 0,080 g/km ja bensiinillä 0,060 g/km – erittäin tiukkaan nykytasoonkin verrattuna Euro 7 vaatisi päästöjen puolituksen.Kaiken takana on kustannuksetPäästöjen madaltaminen on toki erittäin haluttu suunta. Ongelmaksi muodostuvat kustannukset.Autoalan suurin pelko on Euroopan unionin tahdossa tiukentaa todellisen ajotilanteen mittauksessa (RDE) tapahtuvia poikkeustilanteiden vaatimuksia. Poikkeustilanteet RDE-mittauksessa tarkoittavat esimerkiksi perävaunun vetoa jyrkkään ylämäkeen – normaali poikkeustilanne, joka on kuitenkin erittäin haitallinen polttomoottorin päästöjen hallinnalle.Automotive News Europen mukaan nimettömänä pysyttelevä Volkswagenin insinööri kommentoi Euro 7 -suunnitelmien uhkaavan Polon kaltaisia tavallisia pikkuautoja.–Tiukat vaatimukset poikkeuksellisissa ajotilanteissa tarkoittaisivat loppua perinteisille polttomoottoreille, edes 48-voltin kevythybriditeknologia ei riittäisi korjaamaan tilannetta.Polttomoottorista sähköä kalliimpi?Tämä johtaa kohoaviin kustannuksiin: Euro 7:n julkaisun odotetaan olevan autoalalle kohta, jossa polttomoottori- ja sähköauton kustannukset kohtaavat. Siis tiukkoihin päästömääräyksiin vaadittavien saasteidenpoistolaitteiden hinta nostaa polttomoottoriauton hinnan sähköauton tasolle tai ehkä ylikin.Automotive News Europelle puhunut Volkswagen-insinööri pelkääkin Euro 7:n saattavan jopa nostaa autojen päästöjä, sillä ihmiset jotka eivät jostakin syystä voi vaihtaa sähköautoon jäävät nyt ajamaan vanhalla autollaan uuteen vaihtamisen sijaan.Suomessa tämä toki näkyisi vielä kärjistetymmin, ajammehan jo nyt Euroopan keskitasoa vanhemmilla autoilla, eikä kaikkien autoilijoiden ajomäärillä sähköauto ole järkevä investointi ( esim. valtavan paljon tai vain muutamia tuhansia kilometrejä ajavat).Autoalan kattojärjestö ACEA on jo kritisoinut Euro 7:n suunnitteluprosessia läpinäkymättömäksi ja autoalaa uhkaavaksi: valtavan sähköautopanostuksen rinnalla tehty lyhytkantoinen, mutta mittava investointi polttomoottoriteknologiaan nähdään kilpailukykyä vaarantavana tekijänä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen