16.2.2023

Uudistunut Mazda2 saadaan myös Eurooppaan – persoonallisempana kuin kertaakaan yhdeksän vuoden aikana

Mazda2 täyttää mallinimenä 20 vuotta, ja nykypolvikin on ollut markkinoilla jo noin yhdeksän vuotta. Nyt Euroopan-malli vastaanottaa lähes yhtä räikeän faceliftin kuin mitä hiljattain Japanissa esitelty.

Alkuun on korostettava, että Euroopassa myytävistä Mazda2:sta vain toinen on kokenut faceliftin. Mazdan "oman" mallin rinnalla myydään samankokoista Mazda2 Hybridiä, joka esiteltiin vajaa vuosi sitten, ja joka on yhtä kuin Toyota Yaris Hybrid Mazdan logoilla. Erityisen hauskan kuviosta tekee tunnetusti se, että muutama vuosi sitten Pohjois-Amerikan Toyota Yaris oli vastaavasti yhtä kuin Mazda2 uudelleenbrändättynä.

Vain parisen viikkoa sitten Mazda julkisti kotimarkkinoillaan Japanissa malliin merkittävän päivityksen. Muutoksilla on lähdetty hakemaan autoon leikittelevää premiumimagoa, vähän kuin Minissä tai Lancia Ypsilonissa, ja ennen kaikkea nuorennusliikettä, onhan malli jo iäkäs Mazda-malliston tämänhetkiseen keski-ikään nähden. Nyt uudistettu Mazda2 tulee myyntiin myös Euroopassa, ainakin pääpiirteissään yhtä repäisevänä kuin Japanin-mallit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi varustetasoa, kaksi suuntaa

Mazda2:n uudistukset keskittyvät eniten tyyliin, joten aloitetaanpa siitä. Faceliftin kautta on koskettu muoviosiin eniten keulassa, mutta myös perässä. Maski on nyt suurimmaksi osaksi umpinainen ja korinvärinen. Etupuskuri on matalampi ja sporttisempi. Niin ikään takapuskuriin on tullut muutoksia, jotka tosin ovat hyvin hienovaraisia. Erikoisista yksityiskohdista mainittakoon vielä keltaiset (sporttiversioissa punaiset) "korostusnapit" maskissa ja takapuskurissa.

Mazda2 on saanut myös uudet identiteetit varustetasoilleen. Lähtötaso on nimeltään Prime-Line, seuraavana yksinkertaisesti Centre-Line ja tasokkaimpana Exclusive-Line. Japanilaisautojen tapaan varusteiden määrä ja viimeistelyosien taso ovat pitkälti kiinni varustetasoissa. Silti Mazda2:ssa on nyt vakiona muun muassa langattomat Apple CarPlay ja Android Auto, led-ajovalot sekä avaimeton kulku ja -käynnistys.

Edellisten lisäksi mallivuoden 2023 Mazda2 saa Euroopassa auton urheilullisia puolia korostavat Homura- ja Homura Aka -erikoismalliversiot. Niihin kuuluvat musta maski, kiiltomusta katto ja -hainevä, urheilulliset kevytmetallivanteet sekä sisällä puolinahkaverhoilu punaisilla tikkauksilla ja -puhallinsuuttimilla. Homura Aka lisää Homuraan tiettyjä varusteita, kuten vaikkapa lämmitetyn nahkaratin.

Vaikka Homurankaan kohdalla ei voi sanan varsinaisessa merkityksessä puhua hot hatchistä, liikuttaa tehokkain 115-heppainen voimanlähde autoa jo pirteästi, kiihtyvyyden 0 - 100 km/h ollessa 9,1 sekuntia ja huippunopeuden tasan 200 km/h. Vain aavistuksen yli tonnin painoinen auto on kaikkinensa aika karkki ajettava.

Voimanlähteisiin ei uudistuksen yhteydessä koskettu. Ainoa moottorivaihtoehto on luonnollisesti vapaastihengittävä 1,5-litrainen Skyactiv-G, josta on saatavilla neljä eri tehoversiota, mukaan lukien M Hybrid -kevythybridimallit. Alkupäässä on 75-hevosvoimainen kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, huipulla puolestaan mainittu 115-heppainen kevythybrdijärjestelmällä ja niin ikään käsivaihteistolla. Keskimmäisen eli 90 hevosvoiman version voi valita joko kuusivaihteisella automaatilla tai kevythybridillä käsivaihteiston kera.

Uudistunut Mazda2 saapuu Eurooppaan huhtikuussa, ja vahvistaa siis, että Mazda2:sia tulee jatkossakin olemaan kaksi kappaletta sekä sen, ettei Mazda ole unohtamassa pieniä ja kevyitä mallejaan. Uutuuden Suomen hintoja ei ole vielä julkistettu.

Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat