10.3.2023 Ajoneuvot Uudistunut pieni sähköauto DS 3 on nyt Suomessa – iso harppaus edeltäjään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka uusi DS 3 on ulkomuodollisesti facelift, sen tekninen puoli on harpannnut isosti eteenpäin edeltäjämalliin nähden. Facelift vai kokonaan uusi malli? Ulkomuodollisesti facelift, mutta DS 3:n valmistaja, ranskalainen DS Automobiles haluaa kuitenkin puhua uudesta mallista. Se on kieltämättä totta siinä mielessä, mitä DS 3:n pinnan alta auton uumenista nyt löytyy.DS 3 on kokenut ison harppauksen eteenpäin, mitä tulee auton edeltäjäversioon. Auton ydintekniikka eli akku on uusi ja auton sähkömoottori on myös uusi.Aiemmin DS 3:n akku oli 50 kilowattitunnin kokoinen, nyt sen kokonaiskapasiteetti on 54 kilowattituntia, nettokapasiteetti 51 kilowattituntia. Akku mahtuu kuitenkin täsmälleen samaan tilaan kuin aiemminkin, eli akun energiatiheys on siis kasvanut. Aiemmin akussa oli nikkeliä 60 prosenttia, nyt nikkelin osuus on 80 prosenttia. Tämän myötä esimerkiksi koboltin, joka on akkumateriaaleista se suurin pahis, määrä on saatu vähenemään 10 prosenttiin 20 prosentista. Myös mangaanin määrä on laskenut koboltin kanssa samassa suhteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistetaan RanskassaSähkömoottori on autossa myös kokonaan uusi. Sen valmistusmaa on Ranska, ja valmistajana on ranskalainen Nidec Leroy-Somer, joka kuuluu japanilaiseen Nidec-konserniin.Sähkömoottori on 6-napainen ja sen käämitys on tehty perinteistä sähkömoottorin käämityksistä poiketen litteillä kuparitangoilla, hairpineillä eli ”hiusneuloilla”. Hiusneulakäämitys mahdollistaa staattorin johtimien tiivimmän sijoittelun verrattuna perinteiseen käämitykseen. DS 3:n sähkömoottori on nyt siis energiatehokkaampi.Sähkömoottori antaa autolle 115 kilowatin tehon (156 hv) ja tarjoaa vääntöä 260 newtonmetriä.DS 3 valmistetaan kokonaan Ranskassa Stellantiksen Poissyn autotehtaalla. Kaiken kaikkiaan DS Automobiles on lähtenyt DS 3:n valmistuksessa siitä, että akun kapasiteetin ja koon kasvattaminen valtavaksi ei ole ratkaisu sähköauton parempaan toimintamatkaan. Isolla akulla saataisi toki lisää toimintamatkaa, mutta raskasta möykkyä ei ole tarkoituksenmukaista kuljettaa mukana. Ratkaisu on järkevän kokoinen akku, hyötysuhteeltaan hyvä sähkömoottori sekä parempi auton aerodynamiikka. DS 3:n käyttämä sähköarkkitehtuuri on nyt sitä, mitä Stellantis-konsernin sähköautoissa myöhemmin myös nähdään, DS 3 avaa nyt pelin.Pikalatausteho 100 kilowattiaAuton WLTP-syklin mukainen toimintamatka onkin mallista riippuen noin 400 kilometriä. Lisäystä edeltäjämallin rangeen nähden on tullut noin 25 prosenttia, joka on kieltämättä paljon. Kilometreissä tämä tarkoittaa noin 80 kilometrin harppausta.DS Automobilesin mukaan rangen parannuksesta valtaosa tulee uudesta ja paremmasta akusta sekä energiatehokkaammasta sähkömoottorista, mutta myös siitä, että auton ajovastukset ovat pienentyneet paljon edeltäjämalliin nähden, useita prosenttejaPikalatausteho DS 3:ssa on edelleen 100 kilowattia. Auton akku latautuu tällöin ideaaliolosuhteissa 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa ja Type 2 -laturilla nollasta prosentista sataan prosenttiin viidessä tunnissa, 45 minuutissa. Autossa on 11 kilowatin sisäinen kolmivaihelaturi. Moottorin toimitus pääsi ajamaan uutta DS 3:a ensimmäisenä Suomen kamaralla ja autolla päästiin lyhyellä koeajolla, joka sisälsi myös vauhdikkaampaa 100 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä, auton ajotietokoneen mukaan kiitettävään 18,5 kilowattitunnin kulutukseen. Jos tämä pitää paikkaansa, niin se on kirpeässä seitsemän asteen pakkasessa hyvä tulos. DS 3:n WLTP-normin mukaiseksi kulutukseksi ilmoitetaan mallista riippuen 15,3–15,6 kilowattituntia.Pieni ja ketteräDS 3 on kooltaan pieni ja ketterä auto, ja sen sisätiloissa on miellyttävä tunnelma. Muotoilu on DS:lle omintakeista, ja vähän leikittelevääkin. Timanttikuviot niin sisällä kuin auton etusäleikössäkin istuvat kokonaisuuteen hyvin.Ajettavuus DS 3:ssa on kunnossa. Ennen kaikkea huomio kiinnittyy hiljaisuuteen, uusi sähkömoottori autossa on hiljainen, eikä se päästä oikeastaan minkäänlaista pihausta. Yhdeksän sekunnin kiihtyvyys ei ole mitään rakettimaista, mutta se on riittävää, että DS 3:lla pääsee hyvin liittymään mukaan liikennevirtaan. Takapenkillä ei ole valtavasti tilaa, mutta kysymyksessä onkin pieni auto, joka on myös DS-malliston pienin edustaja. Tavaratila vetää 350 litraa.DS 3:n tarkempiin ominaisuuksiin sekä käytettävyyteen arjessa tutustutaan myöhemmin Moottorin laajemmassa koeajossa.DS 3 on nykyään ytimekkäästi vain DS 3, kun Crossback-lisänimi on pudonnut pois. Malliston edullisin E-Tense 156 Performance Line Full Electric 54 kWh maksaa 45 390 euroa ja kallein E-Tense 156 Opera Full Electric 54 kWh maksaa 51 890 euroa. Näiden kahden väliin jää Performance Line+ ja Rivoli-mallit, joiden molempien hinta on alle 48 000 euroa.Joillain markkina-alueella uudesta DS 3:sta on saatavilla täyssähköversion lisäksi myös polttomoottorikäyttöinen malli, mutta sitä ei tuoda Suomeen lainkaan. Tämä on ihan tietoinen päätös auton maahantuojalta.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?