13.8.2017

Uusi Ford GT: 25 tietokonetta ja 300 megaa dataa joka sekunti

Ford GT

Ikoninen Ford GT siirtyy kolmanteen versioonsa ja valmistaja on päättänyt hämmästyttää yleisöä trivialla autosta, tietokoneista ja mukitelineistä.

Upouusi Ford GT tuo kilparadoilta tuttua tekniikkaa katuautoon, joten autossa on pökerryttävä määrä tietotekniikkaa. Mikäpä olisi sen parempi tapa tutustua kyseiseen tekniikkaan kuin kiehtova triviatieto?

Fordin mukaan uudessa GT:ssä on esimerkiksi 50 sensoria, jotka luovat tunnissa yhteensä 100 gigatavua dataa. Tietomäärä on osapuilleen sama kuin 25 000 musiikkikappaleessa. Kaiken saadun tiedon prosessointiin autosta löytyy yli 25 tietokonejärjestelmää, jotka koostuvat puolestaan 10 miljoonasta koodirivistä.

Ford GT

Niinpä auton järjestelmissä oleva koodimäärä on Fordin vertauksessa kovempi kuin Lockheed-Martinin seuraavan sukupolven F-35 Lightning II -suihkuhävittäjässä, mikä ei tosin hävittäjän ongelmat huomioiden ole pelkästään positiivinen asia. Yhteensä järjestelmät voivat pureskella läpi 300 megatavua dataa joka sekunti, tietomäärän vastatessa yhtä netin yli katsottua televisiosarjan jaksoa – siis joka sekunti.

– Ford GT:n kehittyneet tietokonejärjestelmät toimivat saumattomasti yhteen auton keskipisteessä olevan kilpa-autoarkkitehtuurin kanssa parantaakseen suorituskykyä ja tuodakseen merkittävää kyvykkyyttä ja joustavuutta, kommentoi Ford Performancen pääjohtaja Dave Pericak.

Ford GT

– Monitoroimalla jatkuvasti tietolähteitä, ajoneuvon kuormia ja ympäristöä ja säätämällä auton profiilia ja vasteita niiden mukaan, Ford GT on yhtä terävä ja vakaa 300 km/h nopeudessa kuin 30 km/h nopeudessa.

Ford GT:n voimanlähteenä on 3,5-litrainen EcoBoost V6, josta saadaan katuversiossa superautoluokkaan riittävät 647 hevosvoimaa tehoa. Monet Fordin superauton järjestelmistä keskittyvätkin ajoneuvon hallintaan. Esimerkiksi moottori, ajonvakautusjärjestelmä, F1-tekniikkaan perustuva aktiivinen iskunvaimennus ja auton bravuurina pidetty aktiivinen aerodynamiikka vaativat jatkuvaa säätämistä valittujen ajotilojen mukaan.

Ford GT

– Kehitimme Ford GT:n katuauton ja kilpa-auton vieretysten, ja se johti hiukan luovaan suunnitteluun, kuten katuauton täysin integroituun turvakehikkoon, joka täyttää samalla FIA:n kilpavaatimukset vain muutamin pienin lisäyksin.

Tietty kilpa-automainen ehdottomuus näkyy kuitenkin esimerkiksi ajoasennossa, sillä kiinteästi asennettu penkki ei tarjoa pituussäätöjä kuljettajille. Sen sijaan ohjauspyörä ja polkimet on varustettu kattavin säädöin, jotta kaiken kokoiset kuljettajat saavat säädettyä itselleen sopivan ajoasennon – juuri oikeassa kohdassa autoa. Kuljettajan istuimen tarkka paikka on oleellinen osa kapean ja aerodynaamisen auton muotoilua.

Toiset auton tietojärjestelmistä puolestaan tuovat helppoutta ja mukavuutta, kuten automaattinen ilmastointi ja Fordin tuttu Sync 3 -viihdejärjestelmä.

Ford GT:n tavoitteena on 1 000 auton tuotantomäärä seuraavien 4 vuoden kuluessa, joten joitain muitakin myönnytyksiä on tehty myös arkikäytön suhteen. Auton tankkaaminen sujuu esimerkiksi muiden Fordien tavoin kiitos nopean Easy Fuel -korkin ansiosta.

Autossa on myös esiinkäännettävät alumiiniset mukitelineet – ihan varmuuden vuoksi.

Ford GT

Lähde: Ford Kuvat: Aake Kinnunen, Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat