Ajoneuvot | Koeajo | 6.6.2016

Koeajo: uusi ja vanha kohtaavat – Mitsubishi Outlander PHEV

Instyle NAVI

Mitsubishi Outlander sisältää sekä uutta että vanhaa. Hyvää: toimintamatka sähköllä, toimiva hybridivoimalinja. Huonoa: yleinen vanhahtavuus.

Jaa artikkeli

Tätä kirjoitettaessa Mitsubishilla ei mene hyvin. Valmistaja tarpoo väärennettyjen kulutuslukemien suossa, josta sitä kiskotaan pinnalle Nissanin 1,9 miljardin euron voimin. Vastineeksi Nissan lunastaa 34 prosentin määräävän aseman Mitsubishista.

Mitsubishi Outlander

Vielä on mahdotonta ennakoida kaupan vaikutuksia, mutta Nissan-Renaultin ja Mitsubishin yhteistyön voi odottaa tiivistyvän.

Kenties japanilais-ranskalainen liittouma keksii käyttöä Mitsubishi Outlander PHEV:n hybridivoimalinjalle. Teknisesti se on melko erikoinen.

Yksi vaihde riittää

Outlanderin neliveto on toteutettu etu- ja taka-akselien yhteyteen sijoitetuilla sähkömoottoreilla. Etuakselilla parina on kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka perässä ei ole lainkaan perinteistä vaihteistoa.

Mitsubishi Outlander

Hitaissa vauhdeissa Outlander PHEV etenee aina sähkömoottorilla. Energia virtaa akusta tai tarpeen tullen generaattoria pyörittävästä polttomoottorista.

Vauhdin kasvaessa polttomoottori voidaan kytkeä etuakseliin, jolloin auto etenee kuin tavallinen auto suurella vaihteella. Tällöinkin menoa avustetaan sähkömoottorein. Perinteisen moniportaisen vaihdelaatikon poisjättäminen on kustannustehokasta, ja se voi vähentää kitkahäviöitä.

Mitsubishi Outlander

Sähköllä pääsee kauas

Outlander PHEV:llä voi ajaa myös pelkällä sähköllä. Ladattavaksi hybridiksi suuri 12 kilowattitunnin akku riittää vaivatta yli 30 kilometrin toimintamatkaan. Jos lataus onnistuu sekä kotona että työpaikalla, moni voi taittaa Outlanderilla päivittäiset rutiiniajot ilman polttomoottoria.

Verkkovirrasta saatavalla 10 ampeerin virralla akku latautuu noin viidessä tunnissa. CHadeMO-pikalatauksella akku saavuttaa 80 prosentin varaustilan vain puolessa tunnissa.

Mitsubishi Outlander

Sähköajo kannattaa, sillä tyhjällä akulla polttoaineen kulutus lähestyy kymmentä litraa sadalla. Voimalinja toimii kuitenkin varsin sulavasti.

Retroa vai vanhanaikaisuutta?

Mielenkiintoisen voimalinjan vastapainona Outlander tarjoaa 1990-luvulle vievän kokemuksen. Valitettavasti se tarkoittaa retromuodin sijaan puhdasta vanhanaikaisuutta.

Uudistuksen jälkeenkin kojelauta on kulmikas ja painikkeet todella suuria. Radion yhteyteen rakennettu ajotietokone ja navigaattori muistuttaa vuosikymmenen takaisia järjestelmiä.

Mitsubishi Outlander

Tuore kasvojenkohotus piristää ulkoilmettä. Ajovalot ovat sulavammat, ja niiden alta sumuvaloihin kulkeutuvat kromilistat keventävät olemusta. Mitsubishi on vaihtanut vuosituhannen vaihteen Lexuksista tutut kirkkaat takavalot vihdoinkin tavallisiin punaisiin.

Mitsubishi Outlander

Valmistaja kertoo uutuuden olevan aiempaa hiljaisempi. Vailla suoraa vertailua voi vain todeta Outlander PHEV:n olevan melutasoltaan miellyttävä.

Myyntitilastoissa Outlander PHEV on pärjännyt mainiosti, eikä ihme. Vaikka ominaisuuksissa olisi parannettavaa, auto tarjoaa hyvän vastineen 48 490 euron lähtöhinnalle.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat