17.9.2022

Uusi Mersun GLC on nyt täällä – Pelkkiä hybridejä tarjolla!

Mercedes-Benz GLC uudistui täysin. Uuden mallin kaikki moottorivaihtoehdot ovat vähintään hybridejä.

Mercedes-Benz GLC on nyt sähköistynyt voimakkaasti, kun GLC:n uusi sukupolvi on tullut myyntiin. Uuden automallin kaikki vaihtoehdot ovat nyt hybridejä. Ensimmäiset esittelyautot ovat saapuneet jälleenmyyjille koeajettaviksi.

GLC:n uudistunut mallisto sisältää nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita, joiden tukena on aina sähkömoottori. Uudistuneen GLC:n moottoreista neljä on niin sanottuja kevythybridejä, joissa on mukana integroitu käynnistingeneraattori (ISG). Suomen maahantuoja Veho on GLC:n kevythybridien osalta valikoinut myyntiohjelmaansa dieselkäyttöisen 220-version. Mallimerkinnältään tämä kevythybridi on 200d 4Matic A.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelkällä sähköllä jopa 100 kilometriä

Kolme muuta Suomessa myyntiin tulevaa moottoria on ladattavia hybridejä, joiden järjestelmätehot ulottuvat aina 285 kilowatin tehoon (387 hv) saakka ja tarjoaa kokonaisvääntömomenttia jopa 750 newtonmetriä. Lataushybridien sähkömoottorin teho on jokaisessa mallissa 100 kilowattia (133 hv) ja sähkömoottorit tarjoavat vääntöä 440 newtonmetriä. Sähkömoottorien järeä teho mahdollistaa sen, että pelkällä sähköllä ajaminen GLC:llä on mahdollista aina 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Mercedes ilmoittaa, että kaikkien ladattavien hybridimallien toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä (WLTP). GLC-malleissa oleva toimintamatkan reaaliaikainen simulaattori laskee ja arvioi, miten kuljettajan ajotapa ja olosuhteet vaikuttavat akun varauksen riittävyyteen.

GLC-hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, ja akusto on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Mercedeksen mukaan tyhjä akku on mahdollista ladata 30 minuutissa täyteen Mercedeksen omalla, lisävarusteena saatavalla 60 kilowatin DC-laturilla. Autossa olevan sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kilowattia.

Hinnat alkavat reilusta 67 000 eurosta

Dieselkäyttöisen kevythybridin alkaen hinta on 67 391 euroa. Auton teho on 145 kilowattia (197 hv) ja sähkömoottori antaa vielä 15 kilowattia (20 hv) lisätehoa. Vääntöä voimalinja tarjoilee 440 newtonmetriä.

Ladattavien hybridien ennakkohinnat alkavat 74 333 eurosta, jolloin voimalinjana on mallimerkinnältään oleva 300e 4Matic A. Tehoa tämä bensiinikäyttöinen hybridiversio tarjoaa 150 kilowattia (204 hv) ja 100 kilowattia (133 hv). Toinen bensiinikäyttöinen ladattava hybridi on 400e 4Matic, jonka ennakkohinta on 77 829 euroa. Tällöin 100 kilowattisen (133 hv) sähkömoottorin parina on kaksilitrainen bensiinimoottori, joka kehittää tehoa 185 kilowattia (252 hv).

Dieselkäyttöinen ladattava 300 d e 4Matic A -hybridi jää hinnastossa kahden bensiiniversion väliin, sen ennakkohinta on 76 492 euroa. Voimalinjassa on sähkömoottorin kanssa 145 kilowattia (197 hv) kehittävä kaksilitrainen dieselmoottori.

Maahantuoja Veho arvioi, että ladattavien hybridien lopulliset hinnat vahvistuvat parin viikon kuluttua, syys-lokakuun vaihteessa. Lataushybridien tuotanto alkaa tämän vuoden joulukuussa.

Kaikki nelivetoisia

Kuten Mercedes-Benz GLC:n mallimerkinnöistä voi päätellä, kaikki myyntiin tulevat mallit ovat nelivetoisia. Autot on varustettu Mercedeksen kiinteällä 4Matic-nelivedolla, jossa on eri alustoille ja luonnonoloihin räätälöidyt ajo-ohjelmat, off-road-näyttö sekä monenlaiset pito- ja käsittelyominaisuudet olosuhteista riippumatta.

Maasto-ajossa GLC:n eteen sijoitettu kamera tarjoilee tarvittaessa kuvaa aivan auton edestä ohjaamon 11,9 tuuman keskinäytölle. Maastoajossa auton kallistuskulmat ja muut tarvittavat tiedot saa tuulilasinäytölle.

Lisävarusteena autoon saa myös nelipyöräohjauksen, jolloin se on ketterämpi monissa olosuhteissa. Auton ohjaus nopeutuu nelipyöräohjauksen ansioista ja taka-akselillä pyörät kääntyvät jopa 4,5 astetta. Auton kääntöympyrä pienenee nelipyöräohjauksen ansioista 80 senttiä ollen tasan 11 metriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvanut pituutta

Mercedes-Benz GLC on myös uuden sukupolven myötä kasvanut hieman pituutta. Auto on nyt kuusi senttiä pidempi, joka tarkoittaa hieman väljempiä sisätiloja, sillä akselivälikin on kasvanut puolitoista senttiä. Varsinkin takamatkustajalla on nyt väljemmät tilat niin jalkatilassa kuin kyynärpäälinjassakin. Tavaratilaan on tullut peräti 50 litraa (VDA) lisää tilaa. Korkeus on madaltunut, joten auton ilmanvastuskerroin on myös hieman matalampi edeltäjään nähden.

Varustetasoja uudessa GLC:ssä on periaatteessa kaksi. Avantgarde-varustelu on autoissa vakiona ja lisärahalla saa hankittua AMG Line -varustelun. Tämän lisäksi autoon on saatavilla erilaisia varustepaketteja. Esimerkiksi Offroad-paketti on tarjolla, jolloin autoon saa maastoon tarvittavia varusteita. Jousitusvaihtoehtoja on myös useita, Avantgarde-varustelun yhteydessä autoon tulee ns. Comfort-perusjousitus, AMG Line -varustelussa Sport-jousitus, mutta sen lisäksi autoon on saatavilla myös Offroad- tai Airmatic-jousitus.

Moottori tutustuu uudistuneeseen GLC-malliin lähiviikkojen aikana syys-lokakuussa, ja julkaisemme automallista sekä Maistiaisen että tarkemman koeajon.

Oikaisu 19.9.2022: Toisin kuin artikkelissa aluksi väitettiin, uutta Mercedes-Benz GLC:tä ei valmisteta enää Suomessa

Teksti: Manu Tuppurainen Lähde: Veho

Luetuimmat