17.9.2022 Ajoneuvot Uusi Mersun GLC on nyt täällä – Pelkkiä hybridejä tarjolla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC uudistui täysin. Uuden mallin kaikki moottorivaihtoehdot ovat vähintään hybridejä. Mercedes-Benz GLC on nyt sähköistynyt voimakkaasti, kun GLC:n uusi sukupolvi on tullut myyntiin. Uuden automallin kaikki vaihtoehdot ovat nyt hybridejä. Ensimmäiset esittelyautot ovat saapuneet jälleenmyyjille koeajettaviksi.GLC:n uudistunut mallisto sisältää nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita, joiden tukena on aina sähkömoottori. Uudistuneen GLC:n moottoreista neljä on niin sanottuja kevythybridejä, joissa on mukana integroitu käynnistingeneraattori (ISG). Suomen maahantuoja Veho on GLC:n kevythybridien osalta valikoinut myyntiohjelmaansa dieselkäyttöisen 220-version. Mallimerkinnältään tämä kevythybridi on 200d 4Matic A.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkällä sähköllä jopa 100 kilometriäKolme muuta Suomessa myyntiin tulevaa moottoria on ladattavia hybridejä, joiden järjestelmätehot ulottuvat aina 285 kilowatin tehoon (387 hv) saakka ja tarjoaa kokonaisvääntömomenttia jopa 750 newtonmetriä. Lataushybridien sähkömoottorin teho on jokaisessa mallissa 100 kilowattia (133 hv) ja sähkömoottorit tarjoavat vääntöä 440 newtonmetriä. Sähkömoottorien järeä teho mahdollistaa sen, että pelkällä sähköllä ajaminen GLC:llä on mahdollista aina 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Mercedes ilmoittaa, että kaikkien ladattavien hybridimallien toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä (WLTP). GLC-malleissa oleva toimintamatkan reaaliaikainen simulaattori laskee ja arvioi, miten kuljettajan ajotapa ja olosuhteet vaikuttavat akun varauksen riittävyyteen.GLC-hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, ja akusto on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Mercedeksen mukaan tyhjä akku on mahdollista ladata 30 minuutissa täyteen Mercedeksen omalla, lisävarusteena saatavalla 60 kilowatin DC-laturilla. Autossa olevan sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on 11 kilowattia.Hinnat alkavat reilusta 67 000 eurostaDieselkäyttöisen kevythybridin alkaen hinta on 67 391 euroa. Auton teho on 145 kilowattia (197 hv) ja sähkömoottori antaa vielä 15 kilowattia (20 hv) lisätehoa. Vääntöä voimalinja tarjoilee 440 newtonmetriä.Ladattavien hybridien ennakkohinnat alkavat 74 333 eurosta, jolloin voimalinjana on mallimerkinnältään oleva 300e 4Matic A. Tehoa tämä bensiinikäyttöinen hybridiversio tarjoaa 150 kilowattia (204 hv) ja 100 kilowattia (133 hv). Toinen bensiinikäyttöinen ladattava hybridi on 400e 4Matic, jonka ennakkohinta on 77 829 euroa. Tällöin 100 kilowattisen (133 hv) sähkömoottorin parina on kaksilitrainen bensiinimoottori, joka kehittää tehoa 185 kilowattia (252 hv).Dieselkäyttöinen ladattava 300 d e 4Matic A -hybridi jää hinnastossa kahden bensiiniversion väliin, sen ennakkohinta on 76 492 euroa. Voimalinjassa on sähkömoottorin kanssa 145 kilowattia (197 hv) kehittävä kaksilitrainen dieselmoottori.Maahantuoja Veho arvioi, että ladattavien hybridien lopulliset hinnat vahvistuvat parin viikon kuluttua, syys-lokakuun vaihteessa. Lataushybridien tuotanto alkaa tämän vuoden joulukuussa.Kaikki nelivetoisiaKuten Mercedes-Benz GLC:n mallimerkinnöistä voi päätellä, kaikki myyntiin tulevat mallit ovat nelivetoisia. Autot on varustettu Mercedeksen kiinteällä 4Matic-nelivedolla, jossa on eri alustoille ja luonnonoloihin räätälöidyt ajo-ohjelmat, off-road-näyttö sekä monenlaiset pito- ja käsittelyominaisuudet olosuhteista riippumatta.Maasto-ajossa GLC:n eteen sijoitettu kamera tarjoilee tarvittaessa kuvaa aivan auton edestä ohjaamon 11,9 tuuman keskinäytölle. Maastoajossa auton kallistuskulmat ja muut tarvittavat tiedot saa tuulilasinäytölle.Lisävarusteena autoon saa myös nelipyöräohjauksen, jolloin se on ketterämpi monissa olosuhteissa. Auton ohjaus nopeutuu nelipyöräohjauksen ansioista ja taka-akselillä pyörät kääntyvät jopa 4,5 astetta. Auton kääntöympyrä pienenee nelipyöräohjauksen ansioista 80 senttiä ollen tasan 11 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvanut pituuttaMercedes-Benz GLC on myös uuden sukupolven myötä kasvanut hieman pituutta. Auto on nyt kuusi senttiä pidempi, joka tarkoittaa hieman väljempiä sisätiloja, sillä akselivälikin on kasvanut puolitoista senttiä. Varsinkin takamatkustajalla on nyt väljemmät tilat niin jalkatilassa kuin kyynärpäälinjassakin. Tavaratilaan on tullut peräti 50 litraa (VDA) lisää tilaa. Korkeus on madaltunut, joten auton ilmanvastuskerroin on myös hieman matalampi edeltäjään nähden.Varustetasoja uudessa GLC:ssä on periaatteessa kaksi. Avantgarde-varustelu on autoissa vakiona ja lisärahalla saa hankittua AMG Line -varustelun. Tämän lisäksi autoon on saatavilla erilaisia varustepaketteja. Esimerkiksi Offroad-paketti on tarjolla, jolloin autoon saa maastoon tarvittavia varusteita. Jousitusvaihtoehtoja on myös useita, Avantgarde-varustelun yhteydessä autoon tulee ns. Comfort-perusjousitus, AMG Line -varustelussa Sport-jousitus, mutta sen lisäksi autoon on saatavilla myös Offroad- tai Airmatic-jousitus.Moottori tutustuu uudistuneeseen GLC-malliin lähiviikkojen aikana syys-lokakuussa, ja julkaisemme automallista sekä Maistiaisen että tarkemman koeajon.Oikaisu 19.9.2022: Toisin kuin artikkelissa aluksi väitettiin, uutta Mercedes-Benz GLC:tä ei valmisteta enää SuomessaTeksti: Manu Tuppurainen Lähde: Veho Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster