Ajoneuvot Uutinen 9.8.2022

Uusi Range Rover Sport näyttäytyi pikaisesti Suomessa – hinnat laskeneet ennakkohinnoista!

Range Rover Sportin käynti oli vain nopea, ensimmäiset autot tulevat Suomeen vasta lokakuussa.

Land Rover julkaisi uuden Range Rover Sportin toukokuun puolen välin tienoilla. Nyt auto nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa ja siihen pääsivät tutustumaan jälleenmyyjät, lehdistö sekä kutsuvieraat. Ensimmäiset varsinaiset jälleenmyyjien esittelyautot sekä ensimmäiset asiakkaille toimitettavat autot saapuvat Suomeen lokakuussa.

Samalla kun auto lanseerattiin toukokuussa, se sai myös ennakkohinnat – jotka ovat, yllätys yllätys, nyt tultaessa elokuulle laskeneet hieman. Hinnan lasku huomioon ottaen aika, mitä eletään, on erittäin poikkeuksellista.

Hinnan lasku ei ole paljoa, noin kolme prosenttia ennakkohinnoista, mutta se tekee kuitenkin loppulaskussa tuhansia euroa, kun auton alkaen hinta on runsas 100000 euroa.

V8 edelleen malliston huipulla

Alkaen hinta uudella Range Rover Sportilla oli toukokuussa 110 789 euroa, nyt hinta on 107 598 euroa. Malliston huipulla olevan V8-version ennakkohinta oli toukokuussa 248 741 euroa, se on nyt päivitetyssä hinnastossa 241 500 euroa.

Vaikka ajat muuttuvat ja autot sähköistyvät kovaa vauhtia, maahantuoja uskoo – tai tietää, että myös V8-versio puhuttelee tiettyä yleisöä ja sitä tullaan myös myymään, kaiken kaikkiaan koko mallistoa on myyty ennakkoon jo noin sata autoa.

Myynnin – ja myös asiakkaiden kiinnostuksen pääpaino on silti hybridi-malleissa. Edeltävän sukupolvenkin kohdalla hybridien tulo mallistoon oli merkittävä tekijä myynnin näkökulmasta ja edellisen sukupolven myynti pysyi hyvänä loppuun saakka hybridien ansiosta. Vuotta 2024 odotetaan myös Range Rover Sportin kohdalla mielenkiinnolla, silloin silloin autosta on saatavilla ensimmäinen täyssähköversio.

Koko mallisto kattaa neljä bensiinimoottoria sekä kolme dieselmoottoria. Bensiinimoottoreissa vaihtoehtoina on edellä mainittu V8, kuutoskoneella varustettuja ladattavia hybridejä kaksi eri versiota sekä yksi kuutoskone kevythybridina, kaikki kolme kuusisylinteristä dieseliä ovat kevythybridejä.

Urheiluauton suorituskyky

Ladattavien hybridien WLTP:n mukainen kantama pelkällä sähköllä on 113 kilometriä, maahantuojan mukaan todellisuus erilaisten tosielämän testien kautta on todentunut noin 88 kilometrin paikkeille. Lataushybridin akku latautuu pikalatauksessa 80 prosenttiin tunnissa. Akun koko, 38,2 kilowattituntia on hybridiautolle suuri, ja siitä on käytettävissä 31,8 kilowattituntia.

Vaikka kysymyksessä on iso ja painava auto jo massiivisen hybriditekniikankin vuoksi, Range Rover Sportilla on sen nimen mukaisesti kuitenkin urheiluauton suorituskyky. Nollasta sataan Range Rover Sport suoriutuu runsaassa viidessä sekunnissa.

Maasto-ominaisuudetkin Range Rover Sportissa lienevät paremmat kuin keskivertoisessa nelivetoisessa maasturissa, jo pelkän maavaran näkökulmasta. Ilmajousituksen avulla Range Rover Sportin normaaliin 21 sentin maavaraan saa lisää korkeutta Off Road 1 -ajotilassa neljä senttimetriä ja Off Road 2 -ajotilassa 6,5 senttimetriä.

Jos näillä asetuksilla autolla jää esimerkiksi kiinni johonkin, Range Rover Sportin reservistä löytyy vielä yksi alustakorkeus, jolloin auto nousee vielä 3–4 senttiä ylöspäin. Tällöin kuitenkin suositellaan, että matkaa ei enää jatketa, vaan palataan siihen suuntaan mistä tultiin.

Off Road 1 -ajo-ohjelmalla autolla pystyy ajamaan vielä 80 kilometrin tuntinopeutta, Off Road 1 -ajo-ohjelmalla nopeus putoaa 50 kilometriin tunnissa. Kahluusyvyys Range Rover Sportilla on 90 senttiä ja auto kykenee 45 asteen kallistuskulmiin.

Kun Rangella tullaan maastosta pois ja Range Rover Sportilla ajetaan niin sanotussa katu-moodissa, auton alusta laskeutuu ilmajousituksen ansiosta normaalista korkeudesta noin 1,5 senttiä. Alusta säädettynä kuormauskorkeuteen, auto vielä laskeutuu viisi senttiä normaalista.

Nelipyöräohjaus helpottaa parkkipaikoilla

Maantieajossa ja mutkateillä ilmajousitettu alusta ja sen lukuisat sensorit käyttävät hyväkseen auton GPS-tietoja ja navigaattoria ja auto säätää kaiken tämän datan perusteella alustaa. Alustan aktiiviset kallistuksenvakaimet sietävät jopa 1400 newtonmetrin vääntövoimia.

Kun mutkatieajoon yhdistetään vielä Range Rover Sportin nelipyöräohjaus, ei voi kuin vain odottaa sitä, että auto saapuu Suomeen ja sitä pääsee testaamaan syheröisemmälle tielle.

Nelipyöräohjaus on vakiona kalliimmissa malleissa, edullisimpiin malleihin sen saa lisävarusteena. Nelipyöräohjauksessa Range Rover Sportin takapyörät kääntyvät 7,3 astetta.

Nelipyöräohjaus lisää ison auton ketteryyttä kaupunkiajossa ja parkkipaikkapyörittelyssä, mutta luonnollisesti se lisää kaarreajossa myös ohjautuvuutta ja pitoa alustaan. Esimerkiksi kääntösäteen pienenemiseen nelipyöräohjaus vaikuttaa noin 1,4 metriä.

Hitaassa ajossa takapyörät kääntyvät vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät, nopeassa ajossa samaan suuntaan. Taitekohta on 50 kilometrin tuntinopeus, jolloin Rangen takapyörien kääntymissuunta vaihtuu.

Ajovaloissa 1,3 miljoonaa digipeiliä

Uusi Range Rover Sport on kasvanut kokoa hivenen uuden sukupolven myötä, se on nyt vajaa seitsemän senttiä pidempi kuin edeltäjänsä – ja tämä on suurin muutos uuden sukupolven koossa verrattuna edeltäjään. Kasvanut koko johtuu uudesta pohjalevystä, joka on sama akseliväliä myöten kuin aiemmin lanseeratussa ”isossa” Range Roverissa. Akseliväli on kasvanut runsaalla seitsemällä sentillä. Hyöty kasvaneesta akselivälistä näkyy ennen kaikkea viimeisellä penkkirivillä.

Sisätiloissa, kuten myös auton ulkomuodosta uuden sukupolven tunnistaa helposti Range Roveriksi. Ulkona keulan ja perän muoto on muuttunut entistä dynaamisemmaksi ja muun muassa etuvalot ovat madaltuneet. Etuvalojen umpiot kätkevät sisäänsä täysdigitaaliset ajovalot, joissa on 1,3 miljoonaa pientä digipeiliä. Pienien digipeilien avulla auto pystyy piirtämään juuri sellaisen valokuvion kuin  halutaan, ja valot pystyvät pitämään parhaimmillaan 16 liikkuvaa kohdetta seurannassa.

Sisällä tunnelma on tuttua edeltäjämallista. Materiaalit ja niiden valintamahdollisuudet ovat kunnossa ja autoon on saatavilla myös peräti 29 kaiuttimen Meridian-äänentoisto. Auton istuinten niskatyynyihin on upotettu vastamelukaiuttimet, jotka tuottavat vastamelua, jonka avulla suljetaan pois muuta autosta tulevaa melua – ja näin saadaan aikaiseksi hiljaisempi ympäristö. Vastamelu on luonnollisesti toteutettu niin, että se ei häiritse normaalia kommunikointia auton sisätiloissa. Tämäkin on asia, mitä odottaa, että pääsee kokemaan uudessa Range Rover Sportissa.

Range Rover Sport on ehtinyt nyt kolmanteen sukupolveensa ja kehittyneempänä kuin koskaan. Ensimmäinen Range Rover Sport esiteltiin 2004, toinen 2013 ja kolmas tänä vuonna 2022. Range Rover Sportin sukupolvet ovat jokainen eläneet suhteellisen kauan, ottaen huomioon mallisukupolvien kierron automaailmassa, joka on normaalisti 6–7 vuotta. Kahta edellistä sukupolvea on Suomessa rekisteröity noin 1500 kappaletta ja ennakkotietojen valossa on täydet edellytykset sille, että suosio jatkuu uuden mallin myötä.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat