19.5.2023 Ajoneuvot Valmistajansa uuden sähköautolehden kääntävä Honda e:Ny1 on vähintään neljä merkkiä enemmän kuin E Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä E:Ny1 on Hondan merkittävin pelinavaus sähköautomaailmassa sitten kaupunkiauto E:n, ja nyt hypättiin heti eurooppalaisittain suosituimpaan päähän. Honda kuuluu niihin alati harvenemassa oleviin suuriin autonvalmistajiin, jotka eivät ole pistämässä kaikkia kaninpoikasia yhteen pesään, mitä tulee käyttövoimiin. Useita erilaisia voimalinjaratkaisuja samanaikaisesti kehittävä Honda on lanseerannut tähän mennessä Euroopassa yhden ainoan täyssähköauton, joka alkaa jo tekniikaltaan, vaikkei vielä mallivuosiltaan, olemaan iäkäs. Uusi ja aina vain erikoisemmin nimetty e:Ny1 ei ole teknisesti mitään sukua E:lle, mutta osittain hybridikatumaasturi HR-V:lle. Pohjana on kuitenkin Hondan uusi e:N Architecture F, joka taipuu siis vain täyssähköautoihin, omaa ominaisesti matalan painopisteen ja on valmistettu jäykistä teräslaaduista. Autoa voisi luonnehtia HR-V:n sähköserkuksi, ei kuitenkaan sen sähköversioksi. Vaikka tuote on Euroopassa uusi, on sitä käytännössä valmistettu Kiinassa jo viime vuodesta lähtien – erikoista kyllä – kahdella eri nimellä. Honda valmistaa autoa Dongfeng Honda Automobile -yhteisyrityksen kautta nimellä e:NS1 ja GAC Honda Automobilen kautta puolestaan nimellä e:NP1. E:Ny1:llä näiden mallien kanssa yhteistä on joitain vähäpätöisiä yksityiskohtia lukuun ottamatta käytännössä kaikki - mitä ilmeisimmin myös valmistusmaa. Erityisen merkitsevä asia nimissä on niiden etuosa, e:N. Tätä voidaan pitää Toyotan bZ:n kaltaisena sähköisenä alamallistona, jonka on tarkoitus laajeta 10-jäseniseksi vuoteen 2027 mennessä. Lisäksi Honda kehittää sähköautoja Sonyn ja General Motorsin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen varteenotettava sähkö-Honda Euroopassa Reilut kolme vuotta sitten Euroopan markkinoille lanseerattu E on hellyttävän näköinen ja erikoisia suunnitteluratkaisuja täynnä oleva kaupunkisähköauto. Se ei kuitenkaan tiloiltaan saati voimalinjansa ominaisuuksilta parinsadan kilometrin toimintamatkoineen ole ollut hintaansa nähden kuluttajien mieleen. Sen sijaan huomattavasti valtavirtaisemmalla otteella (paitsi se nimi) toteutettu e:Ny1 iskee suoraan kultasuoneen, ainakin mikäli se autoluokasta on kiinni. B- ja C-segmenttien katumaasturiluokat ovat toisaalta hyvin kilpailtuja nykyään myös täyssähköpuolella, joten pärjäämiseen vaaditaan huipputuotetta. Hondalla on e:Ny1:tä kohtaan kovat odotukset. Asiakkaiden odotuksia lähdetään lunastamaan ilmoitetulla 412 kilometrin WLTP-toimintamatkalla - tuplalla E:hen nähden. 68,8-kilowattituntisen akun kerrotaan latautuvan 10:stä 80:aan prosenttiin kolmessa vartissa, muiden akustoon liittyvien tietojen tarkentuessa lähempänä auton markkinalanseerausta. Pirteyttä on luvassa myös etuakselille sijoitettuun sähkömoottoriin, jonka 150 kilowatin tehoilla ja 310 newtonmetrin väännöllä päästään nollasta sataan kahdeksaan sekuntiin. Silti Honda painottaa autossa enemmän ajomukavuutta ja sähköisen voimalinjan sulavaa toimintaa, kuin varsinaisesti nopeita kiihdytysaikoja. Erottuvampi sisätila Jos ulkonäölliset eroavaisuudet HR-V:hen rajoittuvat karkeasti umpimaskiin, mallimerkintöihin ja aerodynamiikkavanteisiin, sisällä voidaan puhua jo suuremmistakin eroista. HR-V:n seesteinen keskinäyttö ja perinteisempi mittaritaulu ovat vaihtuneet e:Ny1:ssä räikeään pystymuotiin sekä ruudunomaisempaan digitaalimittaristoon. Aivan kaikkia toimintoja ei kuitenkaan ole keskitetty 15,1-tuumaiselle yksikölle, vaan keskikonsolissa on sijaa myös muutamille fyysisille painikkeille. Keskikonsoliin on tuotu niin ikään älypuhelimen langaton latauspiste sekä mukavasti säilytystilaa. Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku