19.5.2023

Valmistajansa uuden sähköautolehden kääntävä Honda e:Ny1 on vähintään neljä merkkiä enemmän kuin E

E:Ny1 on Hondan merkittävin pelinavaus sähköautomaailmassa sitten kaupunkiauto E:n, ja nyt hypättiin heti eurooppalaisittain suosituimpaan päähän.

Honda kuuluu niihin alati harvenemassa oleviin suuriin autonvalmistajiin, jotka eivät ole pistämässä kaikkia kaninpoikasia yhteen pesään, mitä tulee käyttövoimiin. Useita erilaisia voimalinjaratkaisuja samanaikaisesti kehittävä Honda on lanseerannut tähän mennessä Euroopassa yhden ainoan täyssähköauton, joka alkaa jo tekniikaltaan, vaikkei vielä mallivuosiltaan, olemaan iäkäs.

Uusi ja aina vain erikoisemmin nimetty e:Ny1 ei ole teknisesti mitään sukua E:lle, mutta osittain hybridikatumaasturi HR-V:lle. Pohjana on kuitenkin Hondan uusi e:N Architecture F, joka taipuu siis vain täyssähköautoihin, omaa ominaisesti matalan painopisteen ja on valmistettu jäykistä teräslaaduista. Autoa voisi luonnehtia HR-V:n sähköserkuksi, ei kuitenkaan sen sähköversioksi.

Vaikka tuote on Euroopassa uusi, on sitä käytännössä valmistettu Kiinassa jo viime vuodesta lähtien – erikoista kyllä – kahdella eri nimellä. Honda valmistaa autoa Dongfeng Honda Automobile -yhteisyrityksen kautta nimellä e:NS1 ja GAC Honda Automobilen kautta puolestaan nimellä e:NP1. E:Ny1:llä näiden mallien kanssa yhteistä on joitain vähäpätöisiä yksityiskohtia lukuun ottamatta käytännössä kaikki - mitä ilmeisimmin myös valmistusmaa.

Erityisen merkitsevä asia nimissä on niiden etuosa, e:N. Tätä voidaan pitää Toyotan bZ:n kaltaisena sähköisenä alamallistona, jonka on tarkoitus laajeta 10-jäseniseksi vuoteen 2027 mennessä. Lisäksi Honda kehittää sähköautoja Sonyn ja General Motorsin kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen varteenotettava sähkö-Honda Euroopassa

Reilut kolme vuotta sitten Euroopan markkinoille lanseerattu E on hellyttävän näköinen ja erikoisia suunnitteluratkaisuja täynnä oleva kaupunkisähköauto. Se ei kuitenkaan tiloiltaan saati voimalinjansa ominaisuuksilta parinsadan kilometrin toimintamatkoineen ole ollut hintaansa nähden kuluttajien mieleen.

Sen sijaan huomattavasti valtavirtaisemmalla otteella (paitsi se nimi) toteutettu e:Ny1 iskee suoraan kultasuoneen, ainakin mikäli se autoluokasta on kiinni. B- ja C-segmenttien katumaasturiluokat ovat toisaalta hyvin kilpailtuja nykyään myös täyssähköpuolella, joten pärjäämiseen vaaditaan huipputuotetta. Hondalla on e:Ny1:tä kohtaan kovat odotukset.

Asiakkaiden odotuksia lähdetään lunastamaan ilmoitetulla 412 kilometrin WLTP-toimintamatkalla - tuplalla E:hen nähden. 68,8-kilowattituntisen akun kerrotaan latautuvan 10:stä 80:aan prosenttiin kolmessa vartissa, muiden akustoon liittyvien tietojen tarkentuessa lähempänä auton markkinalanseerausta.

Pirteyttä on luvassa myös etuakselille sijoitettuun sähkömoottoriin, jonka 150 kilowatin tehoilla ja 310 newtonmetrin väännöllä päästään nollasta sataan kahdeksaan sekuntiin. Silti Honda painottaa autossa enemmän ajomukavuutta ja sähköisen voimalinjan sulavaa toimintaa, kuin varsinaisesti nopeita kiihdytysaikoja.

Erottuvampi sisätila

Jos ulkonäölliset eroavaisuudet HR-V:hen rajoittuvat karkeasti umpimaskiin, mallimerkintöihin ja aerodynamiikkavanteisiin, sisällä voidaan puhua jo suuremmistakin eroista.

HR-V:n seesteinen keskinäyttö ja perinteisempi mittaritaulu ovat vaihtuneet e:Ny1:ssä räikeään pystymuotiin sekä ruudunomaisempaan digitaalimittaristoon. Aivan kaikkia toimintoja ei kuitenkaan ole keskitetty 15,1-tuumaiselle yksikölle, vaan keskikonsolissa on sijaa myös muutamille fyysisille painikkeille. Keskikonsoliin on tuotu niin ikään älypuhelimen langaton latauspiste sekä mukavasti säilytystilaa.

Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat