19.5.2023 Ajoneuvot Valmistajansa uuden sähköautolehden kääntävä Honda e:Ny1 on vähintään neljä merkkiä enemmän kuin E Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä E:Ny1 on Hondan merkittävin pelinavaus sähköautomaailmassa sitten kaupunkiauto E:n, ja nyt hypättiin heti eurooppalaisittain suosituimpaan päähän. Honda kuuluu niihin alati harvenemassa oleviin suuriin autonvalmistajiin, jotka eivät ole pistämässä kaikkia kaninpoikasia yhteen pesään, mitä tulee käyttövoimiin. Useita erilaisia voimalinjaratkaisuja samanaikaisesti kehittävä Honda on lanseerannut tähän mennessä Euroopassa yhden ainoan täyssähköauton, joka alkaa jo tekniikaltaan, vaikkei vielä mallivuosiltaan, olemaan iäkäs.Uusi ja aina vain erikoisemmin nimetty e:Ny1 ei ole teknisesti mitään sukua E:lle, mutta osittain hybridikatumaasturi HR-V:lle. Pohjana on kuitenkin Hondan uusi e:N Architecture F, joka taipuu siis vain täyssähköautoihin, omaa ominaisesti matalan painopisteen ja on valmistettu jäykistä teräslaaduista. Autoa voisi luonnehtia HR-V:n sähköserkuksi, ei kuitenkaan sen sähköversioksi.Vaikka tuote on Euroopassa uusi, on sitä käytännössä valmistettu Kiinassa jo viime vuodesta lähtien – erikoista kyllä – kahdella eri nimellä. Honda valmistaa autoa Dongfeng Honda Automobile -yhteisyrityksen kautta nimellä e:NS1 ja GAC Honda Automobilen kautta puolestaan nimellä e:NP1. E:Ny1:llä näiden mallien kanssa yhteistä on joitain vähäpätöisiä yksityiskohtia lukuun ottamatta käytännössä kaikki - mitä ilmeisimmin myös valmistusmaa.Erityisen merkitsevä asia nimissä on niiden etuosa, e:N. Tätä voidaan pitää Toyotan bZ:n kaltaisena sähköisenä alamallistona, jonka on tarkoitus laajeta 10-jäseniseksi vuoteen 2027 mennessä. Lisäksi Honda kehittää sähköautoja Sonyn ja General Motorsin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen varteenotettava sähkö-Honda EuroopassaReilut kolme vuotta sitten Euroopan markkinoille lanseerattu E on hellyttävän näköinen ja erikoisia suunnitteluratkaisuja täynnä oleva kaupunkisähköauto. Se ei kuitenkaan tiloiltaan saati voimalinjansa ominaisuuksilta parinsadan kilometrin toimintamatkoineen ole ollut hintaansa nähden kuluttajien mieleen.Sen sijaan huomattavasti valtavirtaisemmalla otteella (paitsi se nimi) toteutettu e:Ny1 iskee suoraan kultasuoneen, ainakin mikäli se autoluokasta on kiinni. B- ja C-segmenttien katumaasturiluokat ovat toisaalta hyvin kilpailtuja nykyään myös täyssähköpuolella, joten pärjäämiseen vaaditaan huipputuotetta. Hondalla on e:Ny1:tä kohtaan kovat odotukset.Asiakkaiden odotuksia lähdetään lunastamaan ilmoitetulla 412 kilometrin WLTP-toimintamatkalla - tuplalla E:hen nähden. 68,8-kilowattituntisen akun kerrotaan latautuvan 10:stä 80:aan prosenttiin kolmessa vartissa, muiden akustoon liittyvien tietojen tarkentuessa lähempänä auton markkinalanseerausta.Pirteyttä on luvassa myös etuakselille sijoitettuun sähkömoottoriin, jonka 150 kilowatin tehoilla ja 310 newtonmetrin väännöllä päästään nollasta sataan kahdeksaan sekuntiin. Silti Honda painottaa autossa enemmän ajomukavuutta ja sähköisen voimalinjan sulavaa toimintaa, kuin varsinaisesti nopeita kiihdytysaikoja.Erottuvampi sisätilaJos ulkonäölliset eroavaisuudet HR-V:hen rajoittuvat karkeasti umpimaskiin, mallimerkintöihin ja aerodynamiikkavanteisiin, sisällä voidaan puhua jo suuremmistakin eroista.HR-V:n seesteinen keskinäyttö ja perinteisempi mittaritaulu ovat vaihtuneet e:Ny1:ssä räikeään pystymuotiin sekä ruudunomaisempaan digitaalimittaristoon. Aivan kaikkia toimintoja ei kuitenkaan ole keskitetty 15,1-tuumaiselle yksikölle, vaan keskikonsolissa on sijaa myös muutamille fyysisille painikkeille. Keskikonsoliin on tuotu niin ikään älypuhelimen langaton latauspiste sekä mukavasti säilytystilaa.Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle