Ajoneuvot | Uutinen | 23.5.2020

Valomerkki V12:lle – onko BMW M760Li poistumassa mallistosta?

Saksalaislähteiden mukaan BMW:n ainut V12-malli, M760Li, poistuu mallistosta jo tänä vuonna. Moottorityypin kohtalo edustussedaneissa vaikuttaa hankalalta lähivuosien osalta.

Jaa artikkeli

Saksalainen Bimmer Today on raportoinut, että BMW on luopumassa 7-sarjan lippulaivaversiosta tämän vuoden aikana. M760Li on baijerilaismerkin ainut V12-malli ja tietojen mukaan autolle ei ole suunnitelmissa suoraa korvaajaa.

Ainakin markkinointiosaston mielestä vielä 7-sarjaakin hienompi 8-sarja ei ole saanut V12-moottoria uudessa elämässään 2010-luvun lopussa.

BMW-ryhmä toki käyttää V12-moottoreita myös Rolls-Royce-mallistossa Phantomin ja Ghostin kohdalla. 12-sylinteriset moottorit ovat kuitenkin harvalukuista herkkua myös muiden edustusmerkkien kohdalla. Rolls-Roycen suori kilpailija Bentley suosii erikoisempaa W12-rakennetta ja BMW:n arkkikirittäjä Mercedes-Benz tarjoaa V12-moottoreita lähinnä S-sarjan Maybach-mallien yhteydessä.

Seuraavan sukupolven BMW 7-sarja saanee bensiinimoottoreiden ja lataushybridiversion lisäksi täyssähköversion. Sähkömallille on luvattu yli 447 kilowatin teho (yli 600 hv) ja 0–100 km/h pitäisi suoriutua kahvia läikyttävään tahtiin alle 4 sekunnissa.

Valomerkki V12:lle BMW M760Li

Mercedes-Benz uudistaa S-sarjan vielä myöhemmin tänä vuonna, tuoden ensi vuonna EQS-edustussähkösedanin, joten V12:n taru edustusautosegmentissä näyttää päättyvän lähivuosina. Urheilullisemmassa segmentissä moottorityyppiä käyttävät vielä ainakin Aston Martin, Lamborghini sekä Ferrari. Italialaismerkit ovat toistuvasti arvioineet, että hybriditekniikassa voi olla vastaus 12-sylinterisen moottorin elämään 2020-luvulla.

Lähde: Bimmer Today via DriveTribe Kuvat: BMW

Jaa artikkeli

Keskustelu