26.7.2016 Ajoneuvot Lamborghinin pääjohtaja: V12 tulee säilymään ja kehittymään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin kautta saapunut Lamborghinin uusi pääjohtaja näkee jalosukuisten V12-moottoreiden pysyvän härkämerkin mallistossa – ainakin jonkin aikaa. Helmikuussa Lamborghinin pääjohtajaksi Audilta siirtynyt Stefano Domenicali kertoi mietteitään italialaismerkin tulevaisuudesta brittilehti Autocarille. Tarkkaan hallitun valmistusmäärän lisäksi korkeasti laulavat V12-moottorit kuuluvat edelleen taisteluhärän jatkosuunnitelmiin.Domenicalin visioissa Lamborghini myisi 3 500 autoa vuodessa tyypillisellä kahden auton mallistollaan. Viime vuonna merkki myi 3 245 autoa, joten kaukana tavoitteesta ei olla. Tärkeintä myyntimäärille olisi kuitenkin vakaus eikä kasvu yli 3 500 auton. Lisäksi merkin tuleva Urus-katumaasturi lasketaan myynneissä vielä näiden autojen päälle, joten myymälöissä riittänee vilskettä.– Toisaalta, emme halua menettää autojemme DNA:ta mitä tulee Aventadorin ja Huracánin tulevaisuuteen. Meidän täytyy kasvattaa merkkiä oikeilla tavoilla. Emme koskaan tule jahtaamaan volyymiä. Meidän täytyy olla valikoitujen merkki, Domenicali kiteyttää.Isojen V12-moottoreiden sukupuuttoa on povattu jo pitkään, mutta Domenicalin mukaan Lamborghinilla on hyvät perustelut moottoridesignin säilyttämiseen. – Merkittävät asiakkaamme ja myyntiverkostomme ympäri maailman sanovat "älkää koskeko V12:een", joten työskentelemme siihen suuntaan.Lamborghini on Domenicalin näkemyksessä niche-valmistaja, joten sen pienillä valmistusmäärillä ei ole mahdotonta pitää moottorityyppiä elossa. Kiusaus on juosta esimerkiksi Ferrarin perässä hybridien suuntaan, mutta lyhyellä tähtäimellä V12:ssa on vielä paljon kehitettävää. Esimerkiksi Aston Martin siirtyi hiljattain omien V12-moottoreidensa kohdalla turboahtamiseen. – Lisäksi täytyy ymmärtää mitä markkinoilla tapahtuu päästörajojen ja lainsäädännön suhteen, mutta en usko sen olevan ongelma. Olemme aina hyvin avoimia markkinoiden kehitykselle.Domenicalin mukaan Lamborghini ei voi kuitenkaan olla täysin irrallaan tulevaisuudesta ja sähkökehityksestä. Tärkeintä on odottaa milloin sähköistäminen tuo jotain merkittävää lisää merkin villeihin ajoneuvoihin. Samansuuntainen asenne vallitsee myös autonomisesta ajamisesta ja verkottumisesta kysyttäessä.– Jos omistat Lamborghinin, haluat kokea ajamisen intohimoa ja se täytyy säilyttää. Mutta uusi tekniikka voisi olla jollain tavoin relevanttia. Esimerkiksi radalla ajettaessa tuulilasinäyttö voisi kertoa miten parhaiten ajat tietyn mutkan käyttäen hyväksi sitä telemetriaa, mitä auto kerää jo nykyisellään. Se on jotain sellaista, jolla voisi olla arvoa asiakkaillemme.Lähde: Autocar Kuva: LamborghiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Koeajossa Lamborghini Huracán LP610-4 Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen